A3 – Situația „la zi” a lucrărilor la cea mai ghinionistă autostradă: Ogra-Iernut se finalizează luna viitoare, iar Ungheni-Ogra, în octombrie

0
1621

AUTOSTRADA TRANSILVANIA. Autostrada Transilvania (Brașov-Tîrgu Mureș-Cluj-Oradea-Borș) este parte integrantă a Autostrăzii A3 (București-Borș – face ieșirea spre Ungaria prin Vama Borș) și a fost denumită de specialiștii care monitorizează proiectele de infrastructură rutieră Autostrada Blestemată, fiind considerată cea mai ghinionistă, doar o cincime din lungimea toată fiind operațională (pe tronsoanele București-Ploiești și Câmpia Turzii-Gilău).

 

Ogra-Iernut

Pe porțiunea dintre Tîrgu Mureș și Câmpia Turzii (55,5 km), lucrarea (în valoare totală de peste 1,3 miliarde de lei, echivalentul a 281 de milioane de euro) a fost împărțită în cinci loturi: Tîrgu Mureș-Ogra (două loturi) și Ogra-Câmpia Turzii (trei loturi). Există două vești bune: tronsonul Ogra-Iernut va fi finalizat luna viitoare, iar tronsonul Ungheni-Ogra, în luna octombrie. Să vedem care este situația lucrărilor la cele cinci loturi de autostradă de pe teritoriul județului Mureș.

 

Situația „la zi

 

Conform ultimului raport al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) privind proiectele aflate în derulare, cel aferent lunii mai și întocmit la începutul acestei luni, situația Lotului 1 Tîrgu Mureș-Ogra (4,5 km de autostradă și 4,7 km de drum de legătură) rămâne incertă – ar fi trebuit construit de asocierea de firme Lemacons & Vega & Arcada, dar, știți povestea, contractul a fost reziliat, este la stadiul de relicitare, în consecință a rămas la stadiul construit de 0%. Oficial, lucrările ar fi trebuit terminate până la finalul anului 2019. În condițiile date, însă, e greu de crezut că termenul de finalizare va fi respectat, chiar dacă oferta financiară pentru această lucrare e mai mult decât generoasă: 285 de milioane de lei.

 

Lotul 2 Tîrgu Mureș-Ogra (10,1 km de autostradă, între Ungheni și Ogra) este construit de asocierea de firme Strabag & Straco pentru 251 de milioane de lei, tronsonul are stadiul de realizare de 65% (din care au fost plătite 53% din lucrări, dar potrivit Registrului de Plăţi al CNAIR, Strabag urmează să mai încaseze 8,3 milioane lei). Aici lucrările au început în ianuarie 2016 și ar trebui finalizate în vara acestui an (iulie 2018), dar oficialii CNAIR spun că cei 10,1 km de autostradă se vor finaliza în cursul lunii octombrie. Mai ales pentru că sunt probleme cu relocarea rețelei electrice de pe traseu, să-i credem pe ei.

 

Lotul 1 al tronsonului Ogra-Câmpia Turzii (mai exact Ogra-Iernut) are 3,6 kilometri, constructorul fiind asocierea de firme Geiger Transilvania & Wilhelm Geiger (contractul e de 55,78 milioane de lei). Și aici se lucrează susținut, la sfârșitul lunii mai fiind un stadiu de realizare de 70% (plătit doar 43%). Deși lotul trebuie finalizat până în 18 septembrie, constructorul va termina lucrările mai repede, oficialii CNAIR anunțând deja că în iulie se aşteaptă să recepţioneze întreg tronsonul de 3,6 km de autostradă, dintre Ogra şi Iernut.

 

Lotul 2 al tronsonului Ogra-Câmpia Turzii (Iernut-Chețani) are aproape 18 kilometri și e construit de asocierea Astaldi & Max Boegl & Astalrom & Consitrans (contract de 437 milioane de lei). Lotul trebuie finalizat în trimestrul II din 2019 și a ajuns la 33,23% (stadiu realizat al lucrărilor), fiind plătit în proporție de 31,32%. Este cea mai dificilă porțiune, implicit și cea mai scumpă.

 

În fine, ultimul lot al tronsonului Ogra-Câmpia Turzii (mai exact Chețani-Câmpia Turzii) are aproape 16 kilometri și o valoare de 280 de milioane de lei. Lucrarea trebuie finalizată până în al doilea trimestru al anului viitor, constructorul fiind asocierea de firme Straco & Specialist Consulting & Total Road. E dificil de crezut că se vor încadra în termen de vreme ce stadiul lucrărilor executate este de 12,16% (acordul de mediu, necesar obținerii autorizației de construire a fost obținut cu foarte mare întârziere) – acesta este singurul lot în care plățile făcute depășesc stadiul procentual al lucrărilor efectuate, contractul fiind plătit în procent de 16,28%.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului msnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ