INVESTIGAȚIE – Afacerea Transport Local & Siletina Impex și îndestularea lui Tatár Béla: cum i s-a triplat salariul șefului de la Transport Local

1
2014
Tatár Béla

* Din nefericire
pentru contribuabilii din Târgu Mureș,
această scriere
nu este un pamflet,
ci o realitate bazată pe documente oficiale.
– Cătălin Vischi

 

BANII PUBLICI. În anul 2011, Tatár Béla (57 de ani), tutankamonicul director general al firmei de transport local a orașului Târgu Mureș (a cărei activitate a fost predată sub controlul firmei private înființate de fostul viceprimar Claudiu Sergiu Maior, Siletina Impex), avea un salariu lunar de 3.150 de lei. Ne-am propus să înțelegem și să vă explicăm cum a ajuns să câștige astăzi, după opt ani, pentru același lucru… aproape 10.000 de lei pe lună (exact: 9.945 lei), înregistrând o creștere salarială de 315%.

 

Operațiunea Triplarea”

 

În 2011, Tatár era plătit de firma municipalității (conform documentelor oficiale aflate în posesia Grupului de Investigație msnews) cu o medie lunară de 3.150 de lei. O leafă bună, în contextul în care obiectul de activitate al firmei e mai mult scriptic (practic, mai prestează prin orășelul-stațiune Sovata), Transport Local SA mai având 24 de angajați, cam cât un sereleu mediu.

 

Pentru că indiferent de performanțele firmei decidenții i-au mărit salariul, în 2017 Tatár a ajuns să fie plătit cu 4.900 de lei pe lună. În 2019, salariul net al acestuia a crescut până la aproape 10.000 de lei, adică vreo 2.100 de euro pe lună, de peste trei ori mai mult decât în 2011.

 

Celor sceptici, câteva argumente: în fișa de fundamentare a bugetului firmei orașului aferentă anului 2019, la capitolul Cheltuieli, subcapitolul Salarii brute (nu vreau să vă supăr, dar vă spun: sunt de aproape 1,5 milioane de lei/an, adică peste 315.000 de euro pentru o firmă cu 24 de angajați, însă frișca nu o încasează aceștia), Tatár (în baza contractului de mandat în funcția de director general) este gratulat cu suma anuală de 204.000 lei. Asta înseamnă o medie brută de 17.000 de lei pe lună, ceea ce înseamnă un salariu lunar net de 9.945 lei (adică peste 2.000 de euro). Q.e.d.

 

Practic, directorul firmei cu 24 de angajați a Primăriei câștigă 13,6% din tot fondul de salarii! Nu îi putem ignora nici pe cei patru din Consiliul de Administrație al Transport Local SA (să-i nominalizăm, că au nume și prenume: Kozma Monika, Piros Magda, Vasile Filimon și Ovidiu Ioan Maier), care vor fi plătiți în acest an cu câte 2.000 de lei brut pe lună (adică indemnizația lunară netă va fi de 1.219 lei), iar cei trei cenzori (economiștii Claudia Bologa, Kis Angela și Ioan Rus), vor primi câte 1.000 de lei pe lună (adică 636 de lei net). Media netă a salariilor executivilor (cei 24 de angajați) este de 2.340 de lei.

 

Comparativ cu 2016, cheltuielile cu salariile la Transport Local SA au crescut în ultimii trei ani de peste două ori, adică s-au dublat – în 2016, salarii brute însumau 732.605 lei, iar în 2019, spuneam, însumează 1.497.446 lei. Pentru a vă forma o imagine financiară completă, la banii aceștia adăugați bonusurile (tichete de masă, cheltuieli sociale), care la firma condusă de Tatár vor fi în acest an de 94.000 de lei (față de 55.000 de lei în 2016).

 

Meritele lui Tatár Béla

 

Sigur, observând (e și greu să nu o faci) ascensiunea fulminantă a recompensării lui Tatár, te întrebi ce o fi făcut omul în ultimul an de a meritat o asemnea creștere salarială? Vă spunem.

 

Comparativ cu 2017, în 2018 firma pe care o conduce Tatár pe banii voștri a avut venituri mai mici cu aproximativ 1 milion de lei, dar cheltuielile au fost… mai mari cu 1 milion de lei! Ca și cum n-ar fi de ajuns, profitul firmei a fost mai mic în 2018 decât în 2017 de… 10 ori. În economia de piață reală, managerul unei asemenea contraperformanțe și-ar fi scris singur demisia. În economia gestionată de Primăria Târgu Mureș și de Consiliul Local, managerul a fost recompensat cu dublarea salariului (de la 4.900 de lei/lună la 9.945 de lei/lună. Net!).

 

Deși încă nu au fost anunțate public datele financiare ale anului trecut, să nu facem un secret din asta, mai ales că vorbim despre o firmă care aparține orașului Târgu Mureș. Vi le spunem: în 2018, Transport Local SA a avut venituri totale de 19.562.619 lei și cheltuieli totale de 19.474.977 lei, cifră de afaceri fiind de 2.260.105 lei și profitul net de… 64.820 lei – cât un butic cu un angajat).

 

Toate aceste performanțe economice sunt în contextul în care în 2019, Primăria Târgu Mureș ar vrea să plătească, ca subvenție alianței de firme (Siletina SRL & Transport Local SA) care operează transportul în comun, atât cât a cerut aceasta pentru a fi bine și a nu fi rău: 27de milioane de lei, echivalentul a 5,8 milioane de euro!

 

Așadar, în fiecare lună, Primăria ar urma să deconteze pentru transportul local din Târgu Mureș o medie de 483.000 de euro (mai exact 2,25 milioane de lei). Bine, dar poate vă gândiți că asocierea asta face profit cu bascula și că 60% din acest profit se întoarce în bugetul local. Vă puteți gândi la asta, dar greșiți. Să vedem cât intră în bugetul local din această asociere profitabilă, în contextul în care se plătesc 20-27 de milioane pe an.

 

Conform unor documente interne aflate în posesia Grupului, din rapoartele cenzorilor rezultă sumele exacte încasate net de municipalitate (acea cotă de 60%): în 2015 – 737.336 lei; în 2016 – 1.318.044 lei; în 2017 – 1.587.677 lei; în 2018 – 942.402 lei. Dacă v-ați păstrat calmul de buni cetățeni, câștigați un bonus: cât se estimează, conform documentelor asocierii, că se va vira (cei 60% din profit) în 2019? Răspuns: …341.113 lei.

 

Să nu complicăm aritmetica. Mai simplu spus: în ultimii cinci ani, asocierea asta profitabilă a virat/va vira la bugetul orașului sub 5 milioane de lei (exact: 4.926.572 lei). Și a primit/va primi aproximativ 100 de milioane de lei. Dai 100 de milioane de lei și primești 5 milioane de lei înapoi. Și îi triplezi salariul managerului. Care să fie schepsisul?

 

O explicație

 

Până la sfârșitul anului trecut, Transport Local SA trebuia să rezolve problema proiectului de îmbunătățirea, prin fonduri europene, a transportului în comun din Târgu Mureș, ceea ce presupune, printre altele, renunțarea la asocierea cu sereleul Siletina Impex. În 2018, contractul de asociere a expirat a nimeni nu mai numără câta oară. A fost reînnoit pentru șase luni, apoi pentru alte șase luni, până la finalul anului.

 

În 2019, ultimul an în care orașul poate prinde trenul finanțării europene pentru îmbunătățirea parcului auto de transport în comun pe exercițiul bugetar european 2014-2020, contractul a fost prelungit din nou. Cei mai naivi consilieri locali (până și cei de la UDMR care susțineau că “dacă nu se mai poate, asta e!”), cred că aceasta va fi ultima prelungire.

 

Vă spunem un secret: atât bugetul Siletina Impex, cât și Transport Local SA sunt întocmite ca și cum asocierea va continua pe întreg parcursul anului 2019. Regret dacă v-am spulberat visurile că veți avea autobuze noi, așa cum au acum și „săracii” din orășelele altor județe – nu mai comparăm, din acest punct de vedere, Târgu Mureș cu alte municipii reședință de județ, de teama să nu cădem în ridicol.

 

Ținând cont de bugetările firmei, informațiile culese de-a lungul documentării și documentele financiare și administrative studiate, estimăm că asocierea va funcționa și în acest an, implicit orașul își va cumpăra autobuze noi din bani împrumutați de la bănci. Dacă își va cumpăra.

 

Există o singură șansă să nu fie așa cum vor strategii asocierii de succes: consilierii locali. Cui îi sunt ei fideli? Strategilor care câștigă de pe urma asocierii, sau cetățenilor care i-au trimis în forul deliberativ să le reprezinte interesele?

 

Cum a intrat în scenă Tatár Béla

 

Decizia predării firmei Transport Local SA și, implicit, a serviciului public de transport în comun în Târgu Mureș, către firma privată Siletina Impex (pe atunci controlată de Claudiu Maior, acum, vândută unchilor săi Berghian/Berghianu/Berghiano), coincide cu câștigarea de Dorin Florea a primului mandat de primar: anul 2000.

 

În 21 decembrie 2000, o dată cu preluarea de municipalitate de la FPS a pachetului majoritar de acţiuni al SC Transport Local SA, fostul ofițer de Securitate Emil Teodor Chiorean este eliberat din funcția de director general al Transport Local SA. Oricum lăsase firma ferfeniță (surse msnews atunci când se refereau la Chiorean îi spuneau Maurul, sugerând că aducerea firmei de transport în comun a municipalității în pragul falimentului a fost o misiune asumată pentru îndeplinirea scenariului prin care niște privați au monopolizat acest serviciu plătit de Primărie).

 

În fine, pentru că trebuia un nou director și pentru că viitoarea asociere trebuia să aibă și girul UDMR, strategii l-au adus la cârma Transport Local SA pe fostul președinte al tineretului UDMR (MADISZ), Tatár Béla, lăsat pe din afară în urma alegerilor din 2000. Apoi, totul s-a desfășurat pe repede înainte, cu o viteză uluitoare: în trei luni a fost aprobată asocierea Transport Local cu sereleul lui Maior, care presta maxi-taxi și intrase de curând pe câteva linii de transport urban, concurând firma municipiului cu patru autobuze (niște Volvo second hand alb-roșii).

 

În 25 ianuarie 2001, se plătește un studiu “privind oportunitatea asocierii dintre SC Transport Local SA cu un ofertant pentru administrarea activității de transport public de călători pe raza municipiului Târgu Mureș”.

 

După o lună, în 22 februarie 2001, membrii AGA de la Transport Local sunt mandatați să numească Consiliul de Administrație la firma municipalității. După încă o lună, în 29 martie 2001, se aprobă în forul deliberativ (Consiliul Local) „oportunitatea asocierii dintre SC Transport Local SA și SC Siletina Impex SRL pentru administrarea activității de transport public de călatori”.      În fine, la 31 mai 2001, desăvârșirea: se aprobă contractul de asociere Transport Local – Siletina Impex.

 

Spre deosebire de Maur, Tatár Béla a răma veșnic la cârma firmei municipalității, o firmă de transport local din Târgu Mureș care face transport local în… Sovata, fieful actualului președinte al Consiliului Județean Mureș, Péter Ferenc, liderul UDMR Mureș, fost primar al orașului-stațiune. Iar Tatár este de 16 ani (cu întrerupere de un an) consilier județean UDMR.

 

Cine este Tatár Béla

 

Tatár Béla, născut în 1 noiembrie 1961 în Târgu Mureş, a fost președinte MADISZ, un apropiat în “locotenenția” cvadrupului depputat UDMR Kelemen Attila Béla Ladislau. Tatár nu este doar un veșnic director, ci și un veșnic consilier județean UDMR, din anul 2003 până în prezent (cu o sincopă de aproape un an, în 2008-2009).

 

De profesie este inginer și înainte de a fi considerat de Florea și Maior numai potrivit pentru a mima că manageriază transportul local, a lucrat la o firmă de prelucrări mecanice. Dar, cel mai important: este un om dedicat. Dedicat cauzei.

 

GRUPUL de INVESTIGAȚIE msnews



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului msnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ