Foto: Radu Nuțiu

INVESTIGAȚIE – Cine „ia lumină” de peste 5 milioane de euro din banii orașului Târgu Mureș

GESTIONAREA ILUMINATULUI. Conform legii, primăriile sunt obligate să aibă un serviciu local de iluminat public. Târgu Mureș n-are. Poate vă gândiți că-i vreo lege nouă și n-a fost timp să fie înființat. Legea este în vigoare din anul… 2006. Poate nu-i dramatic că Primăria condusă de Dorin Florea (foto mic dreapta) încalcă de 13 ani și legea asta, în fond, cel mai probabil, legea a fost făcută (prost) de așa natură încât nu prevede și sancțiuni (din ciclul “Ce pățești dacă nu o respecți”) și, în plus, lumină pe străzi este. Mai ales că administrația locală plătește consumul și întreținerea.

 

Cât? Pentru consum, anul trecut (2018) s-a plătit 2.335.657,54 lei, pentru întreținere s-a plătit peste 1 milion de lei (exact: 1.046.488,56 lei), iar pentru lucrări de modernizare/reabilitare s-a plătit 1.814.351,68 lei. Să conchidem contabilicește: avem iluminat public în Târgu Mureș (așa cum e acesta) pentru că, în 2018, s-a plătit peste 1,1 milioane de euro (exact: 5.196.497,78 lei). Serviciul este necesar, nu se pune în discuție.

 

Gestionarea luminii

 

Să revenim însă la gestionarea acestui serviciu, pentru că, iată, după 13 ani de funcționare în ilegalitate, autoritatea administrației publice din Târgu Mureș s-a gândit să înființeze Serviciul Local de Iluminat Public (măcar pentru că îi tot “roagă” de ceva ani ăia de la ANRSC – Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice).  Ceea ce-i bine, știți zicala “Mai bine mai târziu decât niciodată”.

 

Dar, pe lângă acest aspect neimportant în România (respectarea legii), scrierea de față vă informează despre banii publici din jocul economic al iluminatului public din municipiul reședință de județ. În principal, legea dă dreptul primăriilor, care au în responsabilitate serviciile de utilitați publice – cum este și cazul serviciului comunitar de iluminat public -, să le gestioneze cum decid consiliile locale (forurile deliberative ale aleșilor): fie în regie proprie (direct), fie externalizând serviciu entităților private (delegat).

 

Cum în Târgu Mureș, încălcându-se legea de 13 ani, nu există Serviciul Local de Iluminat Public (care ar trebui să gestioneze componente inventariate la valoarea de peste 24 de milioane de lei: iluminat stradal-rutier, iluminat stradal-pietonal, iluminat arhitectural, iluminat ornamental şi iluminat ornamental-festiv), corvoada de a încasa banii orașului pentru gestionarea iluminatului a revenit privaților cărora li s-a delegat gestiunea (a se citi: firmele abonate la contractele semnate de primarul Dorin Florea, ca reprezentant al Primăriei Târgu Mureș). De exemplu, revenind la anul trecut, pentru întreținere/modernizare s-au introdus în acest joc aproape 2,9 milioane de lei (echivalentul a peste 600.000 de euro).

 

Au semnat contractul, iar Consiliul Local…

 

Cum se procedează să fie bine și să nu fie rău? Clasic: se ia o firmă-consultantă (în cazul de față, al iluminatului – dar nu numai -, sereleul Construct Instal), căreia i se comandă (și plătește) un studiu de oportunitate în urma căruia, previzibil, se desprinde concluzia că e mai rentabil să delegi serviciul unei firme private (așa a fost și cu gestionarea parcărilor, ridicarea mașinilor parcate neregulamentar etc.).

 

Sigur, studiul a fost făcut, concluzia a fost cea care v-am prezentat-o (că-i mai bine cu o firmă privată), serviciul public va fi înființat (la 13 ani de la obligația impusă de lege -, însă, neavând obiectul muncii, va fi limitat la supraveghere), numai că gestionarea serviciului public de iluminat… a fost deja livrată unei asocieri de firme de casă.

 

Practic, înainte să decidă CL Târgu Mureș dacă e bine să se delege serviciul către o entitate privată, serviciul a fost deja delegat, contractul fiind semnat în urmă cu câteva zile (respectiv în 10 iunie 2019), fiind valabil pe o perioadă de… 4 ani (până în 9 iunie 2023). Păi… și aleșii locali ce mai decid?

 

Cine ia lumină de 5 milioane de euro

 

Dacă vă gândiți că în cei 4 ani câștigătorul contractului va primi 2,9 milioane de lei (suma plătită anul trecut pentru reparații și lucrări de modernizare) x 4, adică 11,6 milioane de lei, vă înșelați.

 

Pentru că acest contract-cadru dă dreptul Primăriei conduse de Dorin Florea să plătească în cei 4 ani de contract gestionarului iluminatului public din Târgu Mureș o sumă de peste două ori mai mare, adică… aproape 25 de milioane de lei (exact: 24.887.093,96 lei – suma include TVA), echivalentul astăzi a peste 5,2 milioane de euro. La această sumă, sigur, se adaugă cheltuielile cu consumul de energie electrică (anual, acestea sunt de 2,3 milioane de lei).

 

Pentru comparație, o informație: în urmă cu câteva zile a fost delegat serviciul de gestionare a sistemul de iluminat public din Sibiu + Păltiniș. Suma este de 3,34 milioane de lei + TVA pe an. Subliniere: Târgu Mureș – 5,22 milioane de lei + TVA/an; Sibiu+Păltiniș – 3,34 milioane de lei + TVA. S-a înțeles și în ultima bancă, da?

 

Să revenim însă, în bătăile tobelor, la gestionarul sistemului de iluminat public din Târgu Mureș pe următorii 4 ani, până în anul de grație 2023, care este asocierea de firme locale controlată de firma lui Valentin Teofil Mureşan, Insta Grup, din postură de lider de asociere.

 

Asocierea mai cuprinde două firme locale, la fel de obișnuite cu contractele cu Primăria Târgu Mureș: Kronos Life Construct (firma lui Ioan “Nelu” Luduşan și Georgiana Aron – fiica lui Ioan Nucu Man) și Intra Serv (sereleul controlat de familia Bocicor, acționarii acesteia fiind Alin Ovidiu Bocicor – 40%, Leontin Vasile Bocicor – 30%, care este și administrator și Ioan Leontin Bocicor – 30%).

 

Campionii luminii

 

Să-i prezentăm public pe fericiții și merituoșii câștigători ai 
contractului de gestionare până în anul 2023 a sistemului public 
de iluminat din Târgu Mureș. Intra Serv-ul familiei Bocicor este 
cel cunoscut pentru lucrări din nacelă (tăieri de arbori, montat 
ornamente de sărbătorile de iarnă etc.).

 

Kronos Life Construct este un partener vechi și de nădejde al Insta Grup, luându-se unul pe altul în asocieri privind orice contract cu Primăria Târgu Mureș – iată doar câteva contracte atât de recente încât sunt încă în desfășurare în care cele două firme sunt partenere: reparații ale unor imobile aflate în patrimoniul municipalității Târgu Mureș (pentru care se plătește din banii orașului 6.309.878,89 de lei + TVA, adică echivalentul a peste 1,35 milioane de euro + TVA); amenajarea Parcului Municipal, Centrului de Atletism și stadionului (pentru care se plătește peste 7,5 milioane de euro, adică 35.868.784,25 lei).

 

În fine, last but not least, serleul local controlat de Valentin Teofil Mureşan (care o are ca asociat pe soția sa, Magdalena), la fel de obișnuit cu contractele cu administrația locală – doar un remember: în 2014, a punctat de peste 20 de milioane de lei pentru separarea sistemului de iluminat public și construcția canalizațiilor pentru rețelele de fibre. Sereleul lui Mureșan, lider de asociere, este specializat în proiectare şi execuţie a instalaţiilor electrice, automatizare, sanitare, încălzire, rețele apă-canal, rețele fibră optică, construcţii civile şi industriale.

 

Fiat lux (Să fie lumină)!

 

GRUPUL de INVESTIGAȚII msnews

 

1 comment
  1. Diferența față de Sibiu e uriașă, nici nu iau în calcul dimensiunea orașelor (că ieșim mai rău). Dar 400.000 de euro pe an? Pentru Dumnezeu…

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare