SISTEM – În Reghin, salubrizarea nu va mai fi făcută de municipalitate, serviciul fiind delegat unui operator privat: ce înseamnă asta

0
1015

DECIZII. În Reghin, la sfârșitul lunii trecute (27 septembrie), după lupte seculare și tergiversări care au atras somarea municipalității de către Consiliul Județean Mureș, stația de transfer și hala de sortare (împreună cu terenul de 10.000 de hectare aferent) au fost transmise din domeniul public al municipiului în cel al județului. Astăzi, 11 octombrie 2018, au fost aprobate și delegarea colectării și a transportului deșeurilor, precum și operarea stației de transfer a acestora.

 

Ambele decizii erau previzibile, obligatorii și cu impact pentru cetățenii municipiului, după ce în urmă cu 10 ani, în 2008, Primăria Reghin a semnat acordul de integrare în Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară ECOLECT Mureș, structură constituită la inițiativa CJ Mureș în scopul gestionării în comun a serviciului de salubrizare prin Sistemul de Management Integrat al Deșeurilor Municipale Solide din județ (SMIDS Mureș).

 

Din 2015 încoace, transferul terenului, a stației de transfer și a halei de sortare a deșeurilor (făcute cu finanțare europeană și cu participațiunea exclusivă a municipalității) a fost amânată de autoritatea locală (salubrizarea fiind, până acum, prestată de un serviciu din subordinea Primăriei, RAGCL SA). Acum, însă, Reghin trebuia să opteze între ieșirea din Ecolect (ceea ce presupunea costuri, dar și gestionarea serviciului conform normelor europene – ceea ce e similar cu alocarea de noi și semnificative resurse financiare) și predarea depozitului de deșeuri către CJ Mureș, care va introduce la licitație publică genstionarea serviciului.

 

Cum s-au luat deciziile

 

Deși toate comisiile Consiliului Local au avizat (de nevoie) pozitiv propunerea înstrăinării atât a depozitului (situat pe str. Gurghiului nr. 77), cât și a serviciului de salubrizare, consilierul Dan Dorul Rus (PMP) a încercat marea cu degetul și a cerut o nouă amânare a deciziei.

 

Argumentele lui Rus au fost mai degrabă sentimentale, decât legale sau economice, consilierul spunând că astfel municipiul va pierde și al doilea serviciu important din patrimoniu (după cel de apă-canal), că depozitul care aparține municipalității va fi predat cu titlu gratuit CJ Mureș, că această entitate va încasa venituri (iar municipalitatea, își pierde total această sursă financiară), că noul operator nu are obligația păstrării celor 50 de muncitori angajați la Stația de sortare și la celelalte secții ale serviciului de salubrizare și, mai ales, că managerul de proiect (din partea CJ Mureș) nu a lămurit exact asupra prețului pe care îl va impune noul operator.

 

Bonusul lui Rus a fost de natură ecologică: stația de sortare va deservi nu doar municipiul Mureș, ca până acum, ci și alte 23 de comune din zona 4 a SMIDS, ceea ce ar transforma Reghinul într-o gropă de gunoi. Argumentele lui Rus sunt parțial corecte: municipalitatea nu va mai controla serviciul de salubrizare (o va face CJ Mureș), nu va mai încasa o potențială redevență (dar n-a încasat-o nici până acum, serviciul fiind prestat în regie proprie, cu costuri care abia acopereau cheltuielile de funcționare), că depozitul orașului va primi și deșeuri care provin din alte 23 de comune (însă dacă sistemul ar funcționa conform normelor UE, asta n-ar fi o problemă, nu se transportă gunoiul cu căruța, ci cu camioane acoperite).

 

Ce se întâmplă cu muncitorii?, doar viitorul operator decide, însă e greu de crezut că firma care va fi desemnată să gestioneze serviciul de salubritate în zona 4 a SMIDS nu va apela la aceștia, ținând cont de opțiunile reduse de pe piața locală a muncii. Cel mai important fapt e însă tariful pe care-l vor plăti cetățenii și firmele din oraș, care, conform observațiilor de până acum, din zone în care sistemul a fost implementat, vor crește (vezi ultimul exemplu Luduș, unde noul operator a crescut tarifele cu 43%).

 

Însă nici pentru asta nu exista decât o singură variantă: ca din 2008 încoace, administratorii urbei să gândească și să implementeze un sistem de salubritate care să respecte standardele europene (ceea ce implica alocații financiare semnificative) și să refuze integrarea în SMID Mureș.

 

În fine, revenind la dezbaterea din plenul forului deliberativ al Reghinului, Dragoș-Cristian Pui (PSD) a zis că nu există o alternativă la SMID, orașul neavând resursele financiare pentru a gestiona circuitul de deșeuri respectând normele europene. În fine, Ionuț-Ovidiu Cengher (PNL) a subliniat că „dacă cineva vroia să găsim o  soluție, o găseam demult”, acum rămânând doar speranța că „inclusiv licitația, la nivel de Consiliu Județean, nu a fost tergiversată pe motive de interes”. Adică c-o să fie bine, să nu fie rău. A fost votul, 16 pentru, unul împotrivă (Rus), decizia cu predarea depozitului de deșeuri către CJ Mureș a fost adoptată.

 

Astăzi, au fost aprobate documentaţiile pentru delegarea colectării şi transportului deşeurilor și operarea stației de transfer Reghin, pas obligatoriu pentru demararea licitației în urma căruia va fi desemnat noul operator.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului msnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ