SURSE MSNEWS – Care e motivul real al anulării și revenirii curselor Tarom pe aeroportul din Târgu Mureș

0
621

LĂMURIRE. Aeroportul Transilvania, închis la sfârșitul anului 2016 și intrat în reparații capitale în toamna anului 2017, însă doar după ce operatorii de transport aerian s-au retras (în principal din cauza pistei execrabile, cârpită în primăvara fiecărui an, ca o șosea obosită), apoi reabilitat cu 60 de milioane de lei (bani luați împrumut de administrația județeană din postura de proprietar al aeroportului) și redat în folosință în vara anului 2018, nu are zile foarte bune.

 

Bine, zile bune n-a prea avut niciodată, mereu fiind amenințat de Tarom cu suspendarea curselor, însă acum, după modernizarea pistei de aterizare-decolare, făcută cu rezerva îndatorării județului pentru încă 15 ani, parcă unii aveau așteptări mai mari, în speță sperând ca situațiile de sistare a curselor să nu se repete. Totuși, după ce Tarom de abia a acceptat (cu mari intervenții politice) să reintroducă, la sfârșitul lunii noiembrie 2018, cursele regulate Târgu Mureș – București.

 

Atunci, a fost prezentat programul de zboruri (ciclicitatea, două zboruri tur-retur pe săptămână, care se mulează exact pe programul parlamentarilor) și perioadele. Conform prezentării oficiale, cursele spre București erau programate în perioadele 22 noiembrie – 23 decembrie 2018 și 8 ianuarie – 28 martie 2019. Practic, Tarom a anunțat o singură sincopă, în perioada 23 decembrie 2018 – 7 ianuarie 2019 (două săptămâni puse pe seama sărbătorilor, perioadă în care cererea de bilete era redusă sub gradul de rentabilitate economică).

 

Operarea cu sincope

 

Numai că n-a început bine operarea Tarom pe Aeroportul Transilvania că în 7 decembrie 2018, cursele au fost din nou sistate, timp de 10 zile. Apoi, le-au repornit pentru încă o săptămână, parlamentarii (principalii clienți pe ruta Târgu Mureș – București) au intrat în vacanță și Tarom a sistat din nou cursele, de data aceasta programat, pentru perioada sărbătorilor de iarnă.

 

Conform programului, acestea urmau să fie reluate în 6 ianuarie 2019, numai că Tarom a anunțat că prelungește perioada de anulare a curselor până în 24 februarie, deși s-a discutat și varianta anulării curselor pe o perioadă mai mare, de trei luni.

 

În fine, după noi intervenții politice, Tarom a anunțat că reia cursele Târgu Mureș – București și București – Târgu Mureș în 7 februarie 2019. Cei de la Aeroportul Transilvania au comunicat cu emfază: „Raportat la faptul că perioada de suspendare a zborurilor a fost redusă la o lună, considerăm că demersurile realizate de aeroport au fost pozitive”. Perfect, și pinguinii aplaudă dintr-un reflex necondiționat.

 

Motivul real

 

Care e motivul acestor perpetue întreruperi? E un sabotaj, o conspirație, ceva? Surse informate din sistem au dezvăluit pentru msnews motivul real, care e unul cât se poate de firesc într-o economie de piață: nu sunt clienți suficienți din Târgu Mureș, zborul nefiind viabil economic, iar Tarom este obligat acum (față de trecut) să facă și performanță economică.

 

Care sunt cauzele? În principal, apropierea de București și diferența de costuri dintre ruta aeriană și ruta terestră: 350 de kilometri, 5 ore cu mașina. Practic, în afară de grăbiți și de cei cărora statul le decontează biletele (adică nu le suportă din propriul buzunar), Tarom nu prea are clienți.

 

Nu s-a schimbat nimic, mereu a fost așa, “numărul redus de pasageri rezervați pe această rută” a fost și argumentul anulării curselor Târgu Mureș – București și retur și în octombrie 2013, atunci însă s-a ajuns cu presiunile până la prim-ministru (era Victor Ponta), care i-a somat pe cei de la Tarom să reintroducă cursa nerentabilă economic.

 

Astăzi, e mai greu cu intervențiile politice, totuși se poartă în continuare, însă în principal rețineți că companiei Tarom i se impune (așa cum e normal) performanță economică, iar la un grad mediu de ocupare de 75% și cheltuieli de 90 de milioane de dolari pe an doar pentru combustibil, trebuie să fie atentă la fiecare sincopă economică.

 

Conchizând, nu sabotează nimeni Aeroportul Transilvania (care e un aeroport important doar pentru localnici, nefiind inclus, de altfel, nici în Master Planul General de Transport al României) și, ținând cont de cererea de bilete, nu mulți plâng dacă singura rută internă va fi sistată. “Pentru un aeroport românesc e doar o chestiune de prestigiu și de orgoliu să păstrezi și Tarom în panoplie”, a explicat un manager de aeroport.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului msnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ