TRANSPORT LOCAL – La 18 ani după ce a predat transportul în comun firmei create de Maior, Florea susține ca serviciul să fie atribuit doar firmei orașului

0
868

AFACEREA SILETINA & TRANSPORT LOCAL. La 18 ani (uite, s-a-mplinit majoratul!) de la predarea către un sereleu local înființat de locotenentul său Claudiu Sergiu Maior a transportului public de persoane din Târgu Mureș și cu mai puțin de un an înaintea alegerilor electorale locale, primarul Dorin Florea face primul pas către ruperea “protocolului” dintre firma municipalității, Transport Local SA, și Siletina Impex SRL.

 

Practic, Florea a inițiat un proiect de hotărâre, care deocamdată a fost introdus în dezbaterea publică. O acțiune pe tăcute, nepromovată, ca și cum n-ar fi bine să fie aflată, deși nu e vreun secret administrativ, iar Municipalitatea pe care Florea o controlează din toți rărunchii financiari plătește lunar, din banii orașului, un consistent contract de publicitate cu mass media locală.

 

Conform acestui proiect al lui Florea, transportul în comun din Târgu Mureș ar urma să fie atribuit direct, pentru următorii 6 ani, firmei municipalității Transport Local SA. Simplificat, Siletina Impex este scoasă din ecuația finnanciară mănoasă a transportului public de persoane.

 

Sigur, până când nu e descifrată în totalitate această strategie, nu e cazul să aplaudăm ca pinguinii, în cazul cel mai fericit pentru urbe ar trebui să observăm exact ceea ce s-a întâmplat și continuă să se întâmple: firma înființată de locotenentul său, Maior (foto dreapta), care a controlat timp de 18 ani și continuă să controleze transportul public din oraș, a încasat din bugetul municipiului Târgu Mureș doar în prima jumătate a acestui an suma de 11.531.078,51 de lei, echivalentul a peste 2,4 milioane de euro (cu o medie lunară de 406.310 euro) – bani plătiți pentru un transport în comun realizat cea mai arhaică și dezastruoasă flotă auto din orice municipiu din România.

 

Care sunt pașii

 

Proiectul prevede “atribuirea directă a gestiunii serviciului de transport public local de persoane cu autobuze, efectuat prin curse regulate în Municipiul Târgu Mureș, către SC Transport Local SA”. Până în 4 august 2019 (care-i o zi de duminică!), orice persoană poate trimite propuneri în acest sens, iar asociațiile legal constituite pot solicita (doar în scris!) organizarea unei întâlniri în care să se dezbată public proiectul.

 

În fine, după perioada de dezbatere publică, Florea urmează să înainteze Consiliului Local proiectul de hotărâre, care prevede aprobarea a patru puncte: un studiu de oportunitate (care zice că-i bine cum propune Florea – până acum s-au plătit altele care ziceau că-i bine cum se face, adică-n parteneriat public-privat); caietul de sarcini (care zice cum trebuie făcut transportul public local de persoane); atribuirea directă a gestiunii serviciului de transport public de persoane către Transport Local SA; contractul de delegare a gestiunii serviciului pe o perioadă de 6 ani, cu posibilitate de prelungire cu 3 ani.

 

Atribuirea directă a contractelor de acest tip este perfect legală. În referatul de susținere a proiectului (l-au pus pe directorul Administrației Domeniului Public (ADP) al Municipiului Târgu Mureș, Florian Moldovan, să-l semneze) se zice în 14 milioane de cuvinte că-i legal, nu se pomenește o vorbă despre de ce nu s-a implementat această măsură până acum (practic, firma Siletina Impex, cea căreia i se decontează subvențiile lunare de 18 ani, nici nu există în vreun document al acestui proiect).

 

Conform proiectului pentru primul an al contractului, rata profitului stabilită de părți este de 3,48% (nivel de profit rezonabil). Sigur, în România, activitatea de transport în comun nu este una care respectă regulile economice, fiind subvenționată (deci profitul e oarecum fals) – argument: în Târgu Mureș, se plăteau din banii orașului călătorii gratuite (conform legii) pentru peste 36.700 de cetățeni (peste 28.000 de pensionari, peste 150 de foști deținuți politici, peste 50 de veterani de război, peste 150 de revoluționari, 3.400 de elevi, 4.600 de studenți, 350 persoane cu dizabilități).

 

În subteranul scrierii, să consemnăm și documente înregistrate în urmă cu o lună de Municipalitatea controlată de Florea la Instituția Prefectului, Consiliul Județean și Consiliul Concurenței, documente care înștiințau (c-așa-i legea) instituțiile de intenția de a implementa o măsură de ajutor de stat (adică subvenționată).

 

Scurtă cronologie a asocierii

 

SC Transport Local SA Târgu Mureş s-a înființat în primăvara anului 1995, ca urmare 
a transformării Regiei Autonome de Transport Călători Târgu Mureș în societate comercială. 
Firma este sub autoritatea Consiliului Local. În primăvara anului 2001, prin hotărârea 
Consiliului Local, Transport Local SA se asociază în participațiune (60% - 40%) cu sereleul 
Siletina Impex (creat de Claudiu Sergiu Maior - fost viceprimar, actual consilier personal al 
primarului - și ulterior vândut familiei sale).

 

În primăvara anului 2002, activitățile prestate de Transport Local SA sunt preluate sub controlul Siletina Impex. În vara anului 2019, primarul Florea înscrie un proiect de hotărâre prin care transportul în comun este atribuit direct firmei Transport Local SA.

 

Cătălin VISCHI

 

 

 

 

 

 



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului msnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ