AUTOSTRADA – Constructorul Straco, al lotului Câmpia Turzii – Cheţani, încearcă să evite falimentul: datorii de 8 milioane de lei la subcontractori

PROBLEME LA AUTOSTRADĂ. Deși ministrul Transporturilor, Lucian Bode, și directorul general al CNAIR, Sorin Scarlat, aflați ieri în județul Mureș pentru verificarea lucrărilor la Autostrada Transilvania (A3), au precizat că îşi doresc în acest an finalizarea tronsoanelor Câmpia Turzii – Cheţani (lotul 4) și Iernut – Chețani (lotul 3), există un mare semn de întrebare cu privire la unul dintre constructori, respectiv Grupul Straco, care activează pe lotul 4 al autostrăzii.

 

Deja oficial, semnul de întrebare privește capacitatea lui Straco de a continua lucrarea, în contextul în care șapte firme (unele subcontractoare pentru lucrearea la autostradă) au cerut insolvența/falimentul contractorului pe motiv de datorii care însumează aproximativ 8 milioane de lei, din care 4 milioane doar către un singur furnizor.

 

La Ungheni, preşedintele grupului, Alexandru Horpoş, i-a precizat ministrului Transporturilor că a ajuns la un acord cu cele şapte firme pentru a-şi retrage solicitarea de faliment și că aşteaptă verdictul instanţei, caz în care, „în cazul deblocării unor finanţări”, ar putea să finalizeze lotul 4 Câmpia Turzii – Cheţani de pe A3 până la finalul acestui an.

 

Cauza problemelor: sublicitarea

 

Principala cauză a problemelor finaniciare ale antreprenorului Straco, subliniate de ministrul Bode, e că, pentru a câștiga licitația de execuție, constructorul a licitat mult sub valoarea lucrării, respectiv la 46%. În întâlnirea de la Ungheni, Bode a precizat că va încerca evitarea unei astfel de situații viitoare prin modificarea condițiilor de atribuire a licitațiilor (până acum fiind preţul cel mai mic) și că această „complicitate tacită între parteneri – contractor-subcontractor” poate fi corectată legislativ, după modelul altor țări în care subcontractorul neplătit poate înmâna facturile beneficiarului (adică statului) și poate fi plătit direct de către acesta.

 

Ministrul Transporturilor a precizat că lipsa progresului fizic la lucrările de infrastructură mare constă în faptul că „deși noi (statul) plătim contractorii, subcontractorii nu sunt plătiţi, majoritatea fiind companii mici, companii româneşti, care, dacă nu sunt plătite, în câteva luni intră în faliment”. În cazul declarării falimentului Straco, CNAIR ar fi nevoit să reia licitaţiile pentru lotul 4 Câmpia Turzii – Cheţani, realizat doar în procent de aproximativ 31,18%.

 

Porțiunea din Autostrada Transilvania cuprinsă între Câmpia Turzii și Târgu Mureş este împărţită în patru loturi, Lotul 1, între Ungheni şi Ogra, cu o lungime de 10,1 kilometri, Lotul 2, pe porţiunea cuprinsă între Ogra şi Iernut, având o lungime de 3,6 kilometri, ambele finalizate şi date în circulaţie, Lotul 3, între Iernut şi Cheţani, cu o lungime de 17,9 kilometri, iar Lotul 4 Câmpia Turzii – Cheţani are o lungime de 15,6 kilometri, ultimele două aflate în diferite stadii de execuţie.

 

Straco și Chețani – Câmpia Turzii

 

Straco Grup este un antreprenor român deținut de Alexandru Horpos (35%), Traian Horpos (25%), Vlad Ionel Vameșu (20%), Ioana Daniela Neacșu (10%) și Mihaela Șerban (10%), iar lucrarea lotului 4 al A3 are o poveste desprinsă din filmele despre tardivitate. Iată câteva date edificatoare…

 

Licitația pentru proiectare și execuție a fost lansată pe SEAP pe 22 iunie… 2014 (!), ofertele au fost deschise în 5 septembrie 2014 (!), iar desemnarea câștigătorului s-a făcut pe 27 ianuarie 2015. Contractul de execuție a fost semnar la 19 februarie 2015, dar ordinul de începere a lucrărilor a fost emis de autoritățile statului român abia la 4 mai 2016 (la 14 luni de la semnarea contractului!).

 

Numai că, halucinant, în acel moment nu exista autorizație de construire, care a fost emisă abia în 15 noiembrie 2017 (pentru 14,5 kilometri, a doua, pentru restul tronsonului, a fost emisă abia în 20 februarie 2018!). Pe lângă construcția propriu-zisă, au fost necesare proceduri suplimentare de exproprieri (pentru că soluțiile din proiect au fost modificate). Conform contractului, lucrarea trebuia finalizată în 16 luni (4 luni pentru proiectare și 12 de execuție în teren), termen se calculează din momentul în care s-au emis toate autorizațiile de construire.

 

Conform specialiștilor de la Asociaţia Pro Infrastructură, “cu mare dificultate şi doar printr-un efort susţinut al antreprenorului în următoarele 20 de luni, am putea spera la deschiderea traficului în decembrie 2020. Realist vorbind, vom circula pe aici abia în 2021”.

 

  • Foto: Alexandru Duma (membru peundemerg.ro)

 

Liviu DAMIAN

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare