CHELTUIELI – Povestea financiară reală a celor 38 de autobuze hibrid: cât va plăti, de fapt, Târgu Mureș din bugetul local

0
288

AUTOBUZE HIBRID. Povestea achiziționării a 38 de autobuze hibrid care vor deservi transportul public de călători în municipiului Târgu Mureș este deja de notorietate, fiind recitată de administrația publică cu un patos de parcă ar fi reușit edificarea unei piramide. Se repetă cu obstinație că finanțarea este una europeană nerambursabilă (prin Programul Operațional Regional 2014-2020), lăsând senzația că municipalitatea va scoate din pușculița publică doar cofinanțarea de 2%, adică bani puțini.

 

Să vedem cum stau lucrurile, de fapt, subliniind că orice achiziție/investiție făcută din fonduri nerambursabile este un punct pozitiv pentru orice administrație publică, cu amendamentul că e bine ca cetățenii (contribuabili la bugetul localității) să cunoască adevărul complet.

 

Cât se plătește, de fapt

 

Valoarea totală a achiziției celor 38 de autobuze hibrid este de aproape 104 milioane de lei (exact: 103.971.380,90 lei), cu o medie de peste 2,7 milioane de lei pe autobuz. Din această sumă, doar 87,3 milioane de lei este considerată eligibilă (exact: 87.399.429,99 lei), așa că suma care va veni din fonduri europene nerambursabile este de 85,6 milioane de lei (exact: 85.651.441,39 lei), restul urmând să fie plătit din bugetul orașului.

 

Acest “rest” este în sumă totală de 18,3 milioane de lei (exact: 18.319.939,51 lei), sumă totală care este constituită din cofinanțare (1.747.988,60 lei) și, cea mai mare parte, din cheltuielile neeligibile (16.571.950,91 lei). Pentru lămurirea deplină, UE nu finanțează TVA-ul, așa că acesta intră la capitolul cheltuielilor neeligibile pe care trebuie să le achite finanțatul, în cazul de față municipalitatea Târgu Mureș.

 

Să reținem însă că pentru cele 38 de autobuze hibrid, orașul va plăti 18,3 milioane de lei (echivalentul a peste 3,8 milioane de euro). Nimic nu-i gratis, achiziția trebuia făcută în contextul celui mai deplorabil parc auto pentru transportul în comun din România și poate că (există posibilitatea) o parte din suma de 3,8 milioane de euro pe care o va plăti municipalitatea din bugetul orașului să fie recuperată din bugetul statului. Asta cu “poate”, o consemnăm ca atare, nefiind o certitudine, ci o practică aplicată deseori. Însă e foarte bine că se face achiziția. Dar acesta-i prețul plătit de oraș și l-am făcut public.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului msnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here