EXCLUSIV – În transportul public din Târgu Mureș se schimbă actorii, dar… cresc cu 3 milioane de lei subvențiile plătite din banii orașului

DOCUMENTE OFICIALE. Firma municipalității Transport Local SA, condusă de Tatár Béla (foto mare sus, 58 de ani), care va prelua din 1 aprilie controlul asupra transportului public local cu autobuze în Târgu Mureș, și-a introdus în bugetul pe 2020 subvenții mai mari cu 3 milioane de lei decât subvențiile plătite în 2019 de Primăria Târgu Mureș firmei Siletina Impex SRL.

 

Conform monitorizării msnews a plăților făcute de în 2019 de Primăria Târgu Mureș pentru serviciul de transport local cu autobuze, anul trecut s-au plătit firmei Siletina Impex SRL (fondată de Claudiu Sergiu Maior, consilierul personal al primarului Dorin Florea, ulterior vândută rudelor sale) din banii orașului suma totală de aproape 25 de milioane de lei (exact: 24.624.417,38 lei – echivalent la cursul valutar din momentul plăților cu suma de 5.187.033 euro). Adică, în anul 2019, din banii orașului, Primăria Târgu Mureș (controlată de Florea) a plătit către Siletina Impex, în medie, peste 430.000 de euro pe lună.

 

Din suma totală, în perioada 1 aprilie 2019 – 31 decembrie 2019 (ultimele 9 luni ale anului), pentru serviciul public de transport în comun cu autobuze, administrația din Târgu Mureș a plătit peste 19 milioane de lei (exact: 19.128.010,81 de lei).

 

Pentru că de la 1 aprilie 2020 Transport Local SA revine la controlul serviciului public  de transport în comun din Târgu Mureș, conform unei Hotărâri a Consiliului Local pe care primarul Florea este obligat de lege să o pună în practică, să comparăm sumele plătite în 2019 cu cele care se estimează că vor fi plătite în 2020, din pușculița orașului, în acest sens.

 

Subliniere: msnews deține dovezi oficiale privind TOATE sumele înscrise în prezenta scriere (respectiv documente înregistrate la firmele în cauză, la Primărie, la organul de control financiar etc.). Și acum să facem comparațiile…

 

19 milioane de lei vs. 22 de milioane de lei

 

Așadar, pe ultimele 9 luni din anul 2019, firma Siletina Impex a încasat de la Primăria Târgu Mureș suma de 19 milioane de lei. În anul 2019, autoritatea publică din Târgu Mureș a achitat către Siletina Impex subvențiile aferente perioadei noiembrie 2018 – octombrie 2019 (12 luni), plus restul serviciilor aferente transportului public prevăzute în contract (transportul elevilor, curse speciale etc.).

 

Comparativ, conform bugetului Transport Local SA Târgu Mureș pe anul 2020, în perioada ultimelor 9 luni, 1 aprilie – 31 decembrie, când firma va deține controlul serviciului public de transport cu autobuze, s-au bugetat venituri de peste 26,3 milioane de lei (exact: 26.352.854 lei). Din acești bani, cea mai semnificativă componentă o reprezintă subvențiile de la bugetul local.

 

Respectiv, conform propriului buget pe 2020, Transport Local SA și-a prognozat în ultimele 9 luni ale acestui an venituri din subvenții (numite oficial “compensații și diferență de tarif”) de… peste 22 de milioane de lei (exact: 22.114.362 lei). Practic, renunțarea în 1 aprilie 2020 de către municipiul Târgu Mureș la îndelung criticata asociere public-privată Transport Local – Siletina Impex, care a durat 19 ani (!), va duce la plăți mai mari din bugetul orașului (sub formă de subvenții).

 

Pentru statisticieni și cei interesați, iată cum se prezintă situația veniturilor pe care le va încasa în 2020 firma de transport local a municipiului. În primele 3 luni ale anului (când încă deține controlul Siletina Impex), Transport Local SA prognozează venituri de aproape 6 milioane de lei (exact: 5.817.916 lei). 15% din aceste venituri sunt obținute din operarea în orășelul stațiune Sovata, redevențe și chirii, iar 85% din operațiuni de participare (adică cota care îi revine din banii pe care orașul îi livrează către Siletina, sunt vreo 5 milioane de lei).

 

Din 1 aprilie, Transport Local SA prognozează că va obține venituri care însumează până la sfârșitul anului peste 26 de milioane de lei (exact: 26.352.854 lei). Din suma totală 22.114.362 lei reprezintă subvențiile de la bugetul local (compensații și diferență de tarif) și peste 3,6 milioane de lei din vânzarea biletelor și abonamentelor – restul încasărilor fiind nesemnificative (totalizează 0,3 milioane de lei), din prestări auto, reclamă, vânzarea mărfurilor, chirii, curse speciale.

 

Concluzii, profit iluzoriu și investiții

 

Ce este de reținut? Faptul că transferul serviciului de transport local cu autobuze de la firma privată Siletina Impex (care se efectuează la un standard de calitate deplorabil) către firma municipalității, Transport Local SA, va duce la plata din bugetul orașului, ca subvenții, a unei sume mai mari cu 3 milioane de lei pe ultimele 9 luni. Adică, subvențiile pe care le va plăti Primăria Târgu Mureș firmei sale pentru transportul în comun cu autobuze vor crește în medie cu peste 300.000 de lei pe lună.

 

Partea aparent pozitivă constă în faptul că din veniturile de 32.170.770 lei prognozate să fie încasate de Transport Local SA în acest an, firma prognozează cheltuieli de 31.281.096 lei. Respectiv, Transport Local  susține că va încheia anul 2020 cu un profit net de 739.646 lei (rezultat după plata impozitului pe profit).

 

Rețineți însă că pentru aceasta, se estimează că orașul mai plătește în acest an ca subvenții aproximativ 27 de milioane de lei ca subvenții pentru transportul în comun cu autobuze! Adică 4,8 către Siletina (aferent perioadei ianuarie-martie) – sumă estimată în baza plății făcute în ianuarie 2020, de 1,6 milioane de lei – și 22 milioane de lei către Transport Local (pentru aprilie-decembrie).

 

Aproape cu paciență pentru o potențială iritare, care oricum nu rezolvă nimic, o subliniere de final: Transport Local zice că vrea să investească în acest an… 40 de milioane de lei pentru că parcul auto e format din hârburi, platforma necesită reparații… Conform prognozei de investiții pe 2020, cei 40 de milioane de lei ar fi necesari pentru: achiziția a 60 de autobuze noi cu 39 de milioane de lei din banii orașului! (păi, Primăria tocmai se pregătea să cumpere 41 de autobuze cu suma estimată de Transport Local că ajunge pentru cumpărarea a 60 de autobuze, respectiv cele 41 de autobuze ar costa 37.195.200 de lei – semnarea contractului e suspendată, două firme contestând licitația).

 

Restul investițiilor ar fi în „modernizări și reparații în incintă” (574.000 lei), „achiziții de autobuze second-hand” (200.000 lei) și „alte dotări” (226.000 lei) – în primele două cazuri, sursa de finanțare ar fi din banii Transport Local, iar în ultimul caz sursa de finanțare e Planeta Marte, probabil, nefiind precizată. Sigur, acestea ar urma să fie aprobate de edil (în baza unei hotărâri a Consiliului Local) și introduse în bugetul pe 2020.

 

Cătălin VISCHI

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare