EXCLUSIV – La depozitul de la Sânpaul vor fi aduse peste 20.600 de tone de deșeuri din Maramureș: cine câștigă dintr-o afacere de 3,8 milioane de lei

1
653

MOTIVAȚIA DECIZIEI. Simplificat, informația este aceasta: la depozitul din comuna mureșeană Sânpaul vor fi aduse, începând din septembrie 2021, timp de 4 luni, peste 20.600 de tone de deșeuri din Maramureș. Maramureșenii vor plăti pentru depozitarea acestei cantități de deșeuri suma totală de peste 3,8 milioane de lei (exact: 3.830.000 lei, suma cuprinde TVA). Scrierea de față răspunde la cele două dileme esențiale: cine va încasa banii și ce câștigă cetățenii și firmele din județul Mureș de pe urma acestei afaceri?

 

Precedentul

 

Aducerea gunoiului din alte județe la depozitul de deșeuri de la Sânpaul (proprietate a județului, prin Consiliul Județean Mureș – administrația județeană) a pornit în urmă cu un an. În vara anului 2020, luați cu pandemia și restricțiile generate de aceasta și impuse de stat, a trecut pe nebăgate de seamă decizia CJ Mureș de a aproba depozitarea a 17.500 de tone de deșeuri care proveneau din județele Cluj și Alba (mai exact din două municipii din județul Cluj, Câmpia Turzii și Turda, precum și două comune, Luna și Viișoara, plus un oraș din județul Alba, Zlatna).

 

Sigur, operațiunea de depozitare a deșeurilor nu s-a făcut din caritate, ci pe bani, tot acesta fiind și motivul pentru care acum aceasta este perpetuată, de această dată cantitatea fiind mai mare, respectiv toate deșeurile produse în ultimele 4 luni ale anului în județul Maramureș (peste 20.600 de tone). Înainte de a vorbi despre bani și despre cine îi încasează și ce câștigă din aceste operațiuni cetățenii și firmele (adică plătitorii de taxe și impozite) din județul Mureș, să elucidăm de ce se întâmplă asta.

 

Motivul

 

Ca multe alte județe, și județul Mureș și-a construit un depozit de deșeuri supradimensionat, care depășește nevoile sale. Perseverând în greșeală, administrația județeană a semnat un contract cu un gestionar/administrator al depozitului de la Sânpaul (asocierea de firme Iridex Group & Servicii Salubritate București), care prevede, printre altele, o cantitate minimă de deșeuri care urmează să fie adusă anual la depozit. În baza respectivei cantități, operatorul depozitului și-a bugetat atât desfășurarea afacerii, cât și a stabilit redevența pe care o plătește proprietarului (CJ Mureș).

 

Eroarea constă în faptul că în contractul semnat în octombrie 2016 cu asocierea Iridex & Servicii Salubritate, administrația locală a supradimensionat cantitatea de deșeuri anuală, obligându-se să asigure un flux de deșeuri de 166.073 tone/an. Pentru că nu reușește să asigure cantitatea minimă de deșeuri la care s-a obligat (de pildă, în primele 7 luni ale acestui an se înregistrează un minus de peste 11.000 de tone), CJ Mureș este la mâna asocierii care gestionează depozitul și care, periodic, cere administrației județene să rezolve situația care provoacă un dezechilibru contractual.

 

În contextul în care redevența (plătită de operator proprietarului) nu poate fi redusă, în principal acest dezechilibru contractual poate fi rezolvat legal doar în două moduri: 1) majorarea tarifului de depozitare (fapt care s-ar repercuta negativ asupra taxei de salubritate plătite de cetățeni, firme și instituții prin primării); 2) asigurarea fluxului de deșeuri din contract. Numai că administrația județului nu poate cere cetățenilor să producă mai mult gunoi, pentru că ei au calculat greșit. Și atunci aprobă, mereu, detașarea deșeurilor colectate de operatori de salubritate din județele în care depozitele de deșeuri nu s-au finalizat.

 

Acesta este motivul pentru care în iulie 2020 forul deliberativ al județului Mureș a adoptat o hotărâre în urma căreia în fiecare lună, până la sfârșitul anului, la depozitul de deșeuri de la Sânpaul au fost aduse 3.500 de tone de deșeuri menajere din județele Cluj și Alba. Adică 17.500 de tone de deșeuri. Și tot acesta este motivul pentru care joi, 26 august 2021, va fi aprobat ca operatorul depozitului de la Sânpaul (Iridex), care ;i-a dat deja acordul, să semneze contracte cu cei 3 operatori de salubritate din Maramureș, pentru depozitarea unei cantități lunare de 5.162 de tone, până în 31 decembrie 2021.

 

Cine ia banii

 

În principal, banii plătiți de cei trei operatori din Maramureș pentru depozitarea la Sânpaul a 20.600 de tone de deșeuri, respectiv o sumă estimată la 957.500 lei pe lună (3.830.000 lei pentru cele 4 luni de contract), vor reveni: 1) operatorului (Iridex – tariful de depozitare, care este de circa 105,49 lei/tonă cu tot cu TVA); 2) județului (redevența plătită de Iridex către Consiliul Județean); 3) statului (peste 1,65 milioane de lei, care înseamnă taxa de mediu – 80 lei/tona de deșeuri).

 

Ce câștigă cetățenii, firmele și instituțiile din județul Mureș din această afacere? Menținerea actualei taxe de salubritate. Cel puțin asta este motivația administrației județene.

 

Cătălin VISCHI

 



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului msnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

1 COMENTARIU

  1. Excelent articol. Poate ar trebui știut cine a proiectat depozitul, cum a calculat, ce s-a întâmplat. Sunt sigur că o să apară interese personale, de partid, etc.