IDENTITĂȚI – Cine sunt cei care vor executa segmentul de autostradă Tîrgu Mureș – Ungheni la un preț aproape dublu decât în urmă cu un an
AUTOSTRADĂ. O porțiune de 9,2 kilometri din Autostrada Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea (421 kilometri), respectiv lotul 1 (Tîrgu Mureș – Ungheni), va fi executată de asocierea dintre o firmă din portofoliul holdingului italian Gruppo Gavio și una din portofoliul concernului german Retter Group. Cele două firme vor trebui să execute lucrarea într-un an și jumătate (18 luni) și vor încasa aproape 210 milioane lei + TVA, echivalentul a 44,6 milioane euro + TVA.
Acest lot a mai fost contractat deja de trei ori! În 2016, însă constructorul care semnase contractul în anul 2015 a decis rezilierea lui pentru că autoritățile române nu au fost capabile să dea ordinul de începere a lucrărilor nici după 12 luni. A doua oară, contractul a fost atribuit în toamna anului 2017 firmei Strabag, pentru 28 de milioane de euro, adică cu un procent de 62% din prețul actual.
Să vedem cine sunt executanții care au semnat cel de-al treilea contract de execuție al lotului Tîrgu Mureș – Ungheni (în lungime de 4,5 kilometri) şi a unui drum de legătura (în lungime de 4,7 kilometri).
Itinera
Liderul asociației de firme care va executa lotul Tîrgu Mureș – Ungheni din autostrada Brașov – Oradea este o firmă italiană din comuna Tortona din Provincia Alessandria (Regiunea Piemont).
Itinera S.p.A. face parte, din 1960, din portofoliul holdingului italian Gruppo Gavio și din 2015 are o subsidiară înregistrată în România, în Cluj-Napoca, sub denumirea Itinera SA, reprezentată prin Giovanni Demicheli, însă această firmă n-a avut nicio activitate anul trecut, înregistrând o cifră de afaceri de 0 lei și pierderi de peste 5,2 milioane de lei la datorii de peste 63 de milioane de lei.
Oamenii-cheie din board-ul firmei-mamă sunt Rosario Fiumara (președinte – desemnat de acționari în aprilie 2018, în locul lui Alberto Rubegni, trimis să conducă Astm, o altă companie din holdingul Gavio, firmă care controlează 53,34% din Itinera), Massimo Malvagna (administrator delegat) și Giulio Burchi (consilier).
Grupul Gavio, fondat Marcello Gavio (ca firmă de transport a pietrișului), este cel de-al patrulea operator modial în privința numărului de kilometri de autostrăzi pe care îl gestionează (peste 4.000, în Italia și Brazilia!) și deține în portofoliu 38 de firme, printre care și Itinera.
Gavio a întărit firma Itinera prin achiziția sau absorbția altor competitori similari (firmele Cogedil, Grassetto, Codelfa SpA, Halmar International LCC din SUA, Federici Stirling Batco LCC din Oman) și prin înființarea Itinera Construcoes (Brazilia). În 2017, firma italiană a cumulat un profit de peste 400 de milioane de euro la o cifră de afaceri de peste 4 miliarde de euro.
În 1992, directorul executiv al Grupului Gavio, Bruno Binasco, a fost condamnat pentru corupție (respectiv pentru finanțarea ilegală a partidelor și a unor politicieni) în marele proces numit de presa italiană “Mani Pulite” („Mâini Curate”).
Retter
Guido Retter (45 de ani), cel care controlează Retter Group, implicit și firma înregistrată în Sibiu Retter Projectmanagement SRL, parte a asocierii desemnate să execute lotul Tîrgu Mureș – Ungheni, este, din octombrie 2018, membru în boardul companiei Tarom (Consiliul de Administrație), deși, conform unor surse parlamentare, nu îndeplinea condițiile de selecție, iar firma pe care o deține se află în situații litigioase cu acționarii Companiei TAROM (respectiv Ministerul Transporturilor și ROMATSA).
Retter s-a născut în 25 februarie 1973 în satul sibian Slimnic. În clasa a XI-a s-a mutat cu familia în Germania (este cetățean german). Este absolvent de Inginerie Civilă al Facultății de Construcții BUGH din Wuppertal și apoi al unui MBA în economie, logistică și finanțe la Facultatea de Economie TU din Munchen. Până la fondarea propriului holding a fost consultant, manager de proiect și expert monitorizare la firmele Phillip Holzmann AG din Franfurkt și Emporia Management Consulting GmbH din Munchen.
Asocierea
Itinera SpA & Retter Projectmanagement SRL este entitatea economică care, în 4 decembrie 2017, a contestat licitația privind atribuirea lucrării, cerând suspendarea procedurii (contestația a fost respinsă, însă, de Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor).
Cătălin VISCHI