INVESTIȚIE – Reabilitarea podului peste Mureș, investiție de 5 milioane de euro, între „nu se deviază circulația” și „se va circula pe poduri din pontoane”
REABILITARE. Podul de beton armat peste râul Mureş, de pe strada Călăraşilor, va fi reabilitat printr-o investiție de aproape 5 milioane de euro (22.481.876 de lei), analiza tehnică indicând o degradare vizibilă a structurii cauzată în cei 32 de ani de exploatare, timp în care nu s-au efectuat lucrări ce vizau structura de rezistență.
Finanțarea lucrării de reabilitare a podului dat în folosință în anul 1982 (care vizează structura de rezistență, trotuarele, carosabilul și iluminatul) va fi realizată din fonduri guvernamentale (prin Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice – aproximativ 15 milioane de lei + TVA), cu o infuzie financiară din bugetul local, autoritatea publică urmând să achite lucrările neeligibile.
Însă cea mai mare problemă constă în strategia devierii circulației rutiere pe perioada reparațiilor. Podul are 321 de metri lungime (cu tot cu pasajele superioare) și o lățime variabilă (18-19 metri), având un pasaj superior peste linia ferată Deda – Tîrgu Mureş şi două pasaje denivelate peste străzile Podeni şi Insulei.
Variantele…
În noiembrie 2017, viceprimarul Sergiu Papuc susținea că (mă gândesc că era poziția conducerii autorității publice) „nu dorim să sugrumăm circulația și să o îngreunăm către cartierul Unirii. Lucrările se vor desfășura pe o parte și vor fi două benzi de mers din Unirii și spre Unirii. Nu va fi închis podul pentru că astfel un cartier întreg va fi nevoit să meargă prin Sâncrai ca să ajungă în oraș. Va fi o perioadă mai grea dar încercăm ca lucrările să le facem, cu preponderență, în perioada de vară”.
După două luni, la final de ianuarie 2018, primarul Dorin Florea făcea publică varianta devierii circulației rutiere pe perioada reparațiilor podului, spunând că a solicitat Ministerului Apărării Naţionale să construiască două poduri de pontoane peste râul Mureş, pentru a se putea circula în ambele sensuri. Ulterior, în februarie 2018, Florea făcea publică „victoria”: Ministerul Apărării Naţionale a răspuns pozitiv cererii sale şi a trimis o echipă de geniști în Tîrgu Mureş pentru a analiza posibilitățile, găsind trei posibile locuri de amplasare a podului de pontoane.
După aceea, edilul municipiului a recitat poezia cu dorința: lucrări finalizate într-un an. Dar până la iarnă (decembrie, să zicem) mai sunt doar 10 luni, nici măcar un an. Laser, frate! „Trebuie să faci provizoriu nu numai podul, ci şi drumurile de acces (n.red., de legătură între podurile provizorii și străzi) şi să dureze cam un an şi ceva. Podul de pontoane maximum poate să dureze (n.red., să rămână montat pe râu) un an, el nu poate funcţiona peste iarnă (n.red., din cauza posibilității înghețului)”.
… și execuția
Bun, acum prognoza: nicio șansă ca lucrările să fie finalizate în acest an. Deși procedura de depunere a ofertelor a început în 27 martie și se va încheia în 30 aprilie, termenul limită de evaluare a acestora este… necunoscut/neprecizat (practic, aceea este data la care se va comunica denumirea executantului – membrii comisiei de licitație sunt Lucian Racz – director executiv Direcția Tehnică, Dorin Popistan – director executiv adjunct Direcția Tehnică, Romeo Ormenișan – inspector superior Direcția Tehnică).
Din păcate, practica indică contestații la mai toate lucrările publice importante (și aceasta se încadrează, valoarea estimată a achiziției fiind de 15 milioane de lei + TVA – apropo, criteriul de atribuire e prețul cel mai scăzut). Conform Studiului de Fezabilitate (SF), valoarea totală a investiției este de aproape 20 de milioane de lei + TVA. În fine, ultimele detalii tehnice: durata contractului este de 36 luni, iar termenul de execuție al lucrărilor este de 24 de luni. Adică doi ani. Adică prognoza primarului Florea că ar vrea reabilitarea efectuată într-un an e argument suplimentar pentru veridicitatea spusei „De la dorință la putință-i drum lung”.
Cătălin VISCHI