INVESTIȚII ȘI MINCIUNI – Dotări de 360.000 de euro la Weekend și cum se dublează iarna, din pix, numărul de vizitatori ai ștrandului din Târgu Mureș
LICITAȚIE. Complexul de Agrement şi Sport „Mureşul” (sau ștrandul Weekend, cum îi spun cei mai mulți dintre localnici) este, fără niciun dubiu, una dintre atracțiile municipiului Târgu Mureș. E fain.
Vestea care o să-i bucure pe mulți mureșeni constă în asta: în acest an se investesc aproximativ 360.000 de euro (respectiv 1.680.672 de lei + TVA) „pentru tobogane și nu numai”, ca să-l cităm exact pe Claudiu Sergiu Maior, fost viceprimar, acum dublu inculpat de răii și famenii de la DNA, dar și unic și magistral consilier personal al tutankamonicului primar Dorin Florea (foto stânga).
Ce se cumpără de 360.000 de euro? Trei tobogane cu grad diferit de dificultate, ne spune Maior, enumerându-le: Gaura neagră + Barca zburătoare (Black hole + Flying boat), Serpentina și unul cu tubulatură închisă. Am zis că e fain? Am zis (să nu fiu acuzat!).
Ce înseamnă “nu numai tobogane” în accepțiunea lui Maior? Păi înseamnă așa: … nimic. Practic, sunt enumerate… anexele toboganelor: “structură metalică şi platforme, instalaţii pompe, alimentare cu apă şi energie electrică şi montaj tobogan acvatic drept existent” (adică, fiind existent, o să-l demonteze și o să-l monteze din nou, cel puțin asta înseamnă în limba română ceea ce a enumerat el).
Obrazul subțire, cu cheltuială…
Anul trecut, zic reprezentanții municipalității, prin portavocea Claudiu Sergiu Maior, ștrandul Weekend a fost vizitat de peste 200.000 de oameni, ceea ce ar fi un record anual. În fine, cifra anunțată de Maior nu reprezintă un record, pentru că tot “peste 200.000 de vizitatori” au fost declarați public (de administratorul ștrandului, Ioan Cârcu) și în 2015 (și încasări de 853.264,50 lei), dar să punem declarația pe seama senectuții și a lipsei de administrare a lecitinei, știința demonstrând că de la o vârstă, oamenii uită.
Așadar, să considerăm pentru câteva secunde că informația prezentată oficial de “locotenentul” primarului Dorin Florea este reală – deși nu este, aveți argumentul în această scriere că este doar o altă minciună electorală. 200.000 de plătitori de bilete pe an e suficient de bine, pentru că ideea ștrandului nu este doar de o altă opțiune publică pentru relaxare și agrement, ci și de rentabilitate economică, complexul nefiind creat ca un fel de container în care administratorii orașului să arunce banii urbei, ci pentru a aduce profit municipiului (sau, măcar, pentru a nu crea pierderi).
Iar întreținerea ștrandului, logic, costă. Sigur, costă mult mai mult decât costă la alții, dar deja bănuiesc că v-ați obișnuit cu ideea că în Târgu Mureș totul e mai scump decât oriunde altundeva, atâta timp cât plătitorul e administratorul pușculiței publice, adică primarul Florea (detalii AICI și AICI). Dar să nu ne-ncurcăm în bani, doar suntem de mult timp indiferenți la generozitatea aleșilor în cheltuirea banilor publici.
Maior, acest Pristanda de Târgu Mureș
Să nu îngurgităm, însă, pe ne-nghițite tot ce ne servesc locotenenții lui Florea, mai ales că ei ne servesc, în multe cazuri, cum e și acum, minciuni. Deci, 200.000 de turiști în sezonul estival 2018, spunea Maior, da? Să vedem…
La începutul lunii septembrie 2018, adică la finalul sezonului estival (din septembrie nici nu se mai vând bilete), administratorul Complexului de Agrement şi Sport „Mureşul” din Târgu Mureș, Ioan Cârcu, declara public că, din cauza timpului (cald, dar cu extrem de frecvente averse de ploaie), e jale mare cu încasările. Dacă în anii trecuți în perioada de vârf de sezon erau zile cu 10.000-15.000 de bilete vândute, în acel sezon s-au înregistrat și zile cu 10-15 bilete vândute. “Turiști vin foarte puțini și suntem la jumătatea încasărilor de anul trecut, sub 200.000 de lei”. Să zicem 200.000 de lei, că suntem generoși. Un bilet pentru adult a fost 6 lei, unul pentru copil, 3 lei. Să facem o medie, cu generozitate, de 4,5 lei (deși se vând mai multe bilete pentru adulți) și ies cam 44.000 de vizitatori.
În 6 septembrie 2018, apare Maior în scena publică și declară, îndulcind busuiocul, că în sezonul 2018 “peste 100.000 de oaspeți” au vizitat Complexul de Agrement şi Sport „Mureşul”, “un număr record în ciuda faptului că vara 2018 a fost destul de ploioasă”.
Ca o veritabilă reîncarnare a lui Ghiță Pristanda (cel care numără steagurile din doi, în doi în schița lui Caragiale „O scrisoare pierdută”), astăzi, 18 ianuarie 2019, la doar patru luni de la declarația de mai sus, același Maior crește cu încă 100.000 numărul vizitatorilor Complexului Weekend, practic dublându-l, declarând (a fost o greșeală neforțată, pentru că-n contextul declarației nu era nevoit să mintă) că “în 2018, potrivit datelor (n.red., nu sunt specificate care), peste 200.000 de turiști au fost oaspeți ai Complexului Weekend”.
Despre complexul inferiorității
Vin dintr-un oraș în care primarul este la fel de suferind de complexul inferiorității ca și cel de aici și ca și locotenentul acestuia, Maior. În Baia Mare, dacă se montează bradul de Crăciun e prezentat (MEREU) drept Cel mai mare și mai frumos brad din țară, dacă se pun luminițe de iarnă sunt prezentate drept Cel mai frumos și mai spectaculos iluminat ornamental din țară… în fine, orice virgulă e prezentată ca fiind cea mai mare, cea mai frumoasă, cea mai cea. Deci, sunt obișnuit cu exagerările mincinoase.
N-am avut nicio emoție și n-am nici acum să le spun lui Florea și lui Maior, la fel cum i-am spus și primarului Băii Mari, că acest gen de reacție declarativă este generată de un complex al inferiorității, afecțiune pentru care există tratament de specialitate (în cabinetele de psihologie).
Și în Târgu Mureș, Maior prezintă Complexul Weekend ca fiind “cel mai mare și mai dezvoltat complex din Transilvania și asta nu poate decât să ne bucure și să ne ambiționeze și pentru acest an”. Mă gândesc cu groază și compasiune că ar exista oameni care să și creadă asta, implicit oameni-țestoasă, care nu au ieșit niciodată din carapace, adică din oraș.
Cei care au ieșit din oraș și au văzut măcar complexul termal Nymphaea din Oradea (care chiar este cel mai mare complex de wellness termal și aquapark dein țară), sau ștrandul Neptun din Arad (cotat ca fiind cel mai mare din Europa de Est situat pe malul unei ape curgatoare) știu că a afirma că Weekend – despre care am zis că-i fain?, am zis! – este “cel mai mare și mai dezvoltat” e o glumă, care atunci când e spusă pe un ton serios, e o minciună.
Cătălin VISCHI