PROIECT – În Târgu Mureș, subvenție nerambursabilă de 6.000 de lei pentru cumpărarea unui autoturism electric pentru taxi

2
985

TAXI ELECTRIC. Consilierul municipal UDMR Kovács Lajos-Alpár (foto dreapta, 33 de ani), de profesie jurist, le propune colegilor săi din forul deliberativ al municipiului Târgu Mureș să aprobe subvenționarea din bugetul local a cumpărării autoturismelor electrice și hibride care sunt folosite în regim de taxi.

 

De asemenea, Kovács a conceput încă un proiect de hotărâre, conform căruia taxiurile cu propulsie electrică să nu mai plătească nicio taxă, iar cele hibride să achite doar 50% din cuantumul acestora.

 

Detalii și argumente

 

Principalele argumente ale celor două proiecte de hotărâre, deja înregistrate ca atare, sunt: reînnoirea parcului de taxiuri din Târgu Mureş, eliminarea emisiilor de noxe, implicit contribuția la un mediu sănătos şi curat.

 

În proiectul privind finanțarea nerambursabilă din bugetul local, Kovács propune să se acorde 6.000 de lei pentru achiziția fiecărui autoturism nou cu propulsie 100% electrică și 3.000 de lei pentru fiecare autoturism nou cu propulsie hibridă benzină/electrică. Cel subvenționat are obligația să folosească autoturismul ca taxi timp de minimum cinci ani, în caz contrar trebuie să ramburseze subvenția.

 

Suma care ar trebui alocată din bugetul local pentru achiziția taxiurilor electrice și hibride, în viziunea lui Kovács, este 60.000 de lei (bănuim că suma semnifică alocarea anuală). Taxiurile electrice ar beneficia, conform proiectului consilierului UDMR, de gratuitate privind autorizația și taxa de staționare, iar cele hibride, la o reducere cu 50% a acestor taxe.

 

Kovács mai amintește, ca argumente, că sunt alocate fonduri europene nerambursabile pentru amenajarea staţiilor de încărcare publice (și că acestea se pot reîncărca chiar și de la o priză normală, de 220V); că zgomotul produs în mers este mult mai redus decât în cazul mașinilor clasice și costurile de întreținere și alimentare sunt mai reduse decât în cazul autoturismelor cu motoare pe benzină sau diesel.

 

Mașinile electrice

 

Maşinile electrice, odinioară considerate o alternativă neviabilă la cele care folosesc carburanţi convenţionali, reprezintă acum o opţiune de luat în calcul de oricine îşi doreşte să protejeze mediul. Bateriile sunt mai uşoare, mai mici şi mai ieftine, iar autonomia acestora a crescut mult.

 

De altfel, în România, programul Rabla Plus a fost creat pentru a susţine creşterea numărului de maşini electrice și cei care vor să-şi cumpere o maşină ZE (cu emisii poluante zero) primesc de la stat o subvenție de aproximativ 10.000 de euro.

 

Pe piața din România, cel mai ieftin autoturism electric este Smart Fortwo electric drive (25.338 euro), însă acesta nu se pretează pentru taxi. Cea mai ieftină maşină electrică disponibilă pe piaţa din România este Renault Zoe (31.251 euro, cu bateria inclusă). Aceasta are autonomie de 400 km și cu programul Rabla Plus ajunge la un preț similar cu un sedan de clasă medie, având însă, față de mașinile clasice, avantajul costurilor mai mici cu mentenanţa şi combustibilul.

 

Dacă proiectul lui Kovács va fi adoptat ca hotărâre de conslierii târgumureșeni, taximetriștii care doresc să-și cumpere un Renault Zoe (marcă ce funcționează deja ca taxi în mai multe orașe din România), vor plăti din bugetul personal sub 20.000 de euro (cumulând și subvenția de la stat și cea de la municipalitate). În plus, vor economisi taxele aferente activității de taxi. msnews urmărește derularea propunerii.

 

Liviu DAMIAN



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului msnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

2 COMENTARII

    • Nu a fost dezbătut încă. Adică n-a fost introdus niciodată, de la înregistrarea sa, pe ordinea de zi a Consiliului Local. E în situația mai multor proiecte care sunt în așteptare.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here