Reîntoarcerea la școală: comunitatea care aduce înapoi adulții în sălile de clasă

EDUCAȚIE. În fiecare zi, mii de elevi din România se confruntă cu realitatea cruntă a abandonului școlar. Cu toate acestea, în mijlocul acestei probleme persistente, există o rază de speranță pentru cei care își doresc să își clădească un viitor mai bun. Într-o comună din Buzău, rata abandonului școlar a scăzut cu 75%, datorită unor inițiative remarcabile.
Primăria locală s-a implicat în mod direct pentru a sprijini copiii cu situații financiare precare, oferindu-le oportunități egale în ceea ce privește accesul la educație. Prin furnizarea de mese calde, transport gratuit, rechizite și condiții de studiu comparabile cu cele din orașele mari, administrația locală a creat un mediu propice pentru dezvoltarea academică a acestor tineri.
În centrul acestei inițiative se află edilul localității, Romi Dedu, care a condus eforturile pentru implementarea proiectelor menite să motiveze și să susțină elevii în parcursul lor educațional. El subliniază importanța acestor programe: „Prin aceste proiecte cu masă caldă și cu dotarea cu mobilier școlar și cu microbuzele pentru transport, eu spun că nu ar avea de ce elevii să nu fie stimulați și să nu învețe.”
Alături de autoritățile locale, cadrele didactice s-au implicat activ în acest demers. Printre acestea se numără și Magda Oancea, directorul școlii, care a fondat programul „A doua șansă”. Acest program oferă adulților care și-au întrerupt studiile posibilitatea de a-și continua educația.
Magda Oancea explică: „Am mers din casă în casă și am întrebat oamenii dacă vor să-și continue studiile, fiindcă au realizat că fără această diplomă de opt clase, nu pot face nimic. Așa am creat două clase de nivel primar și una de nivel secundar, cu câte 16 cursanți fiecare.”
Anamaria este una dintre beneficiarii acestui program. La 31 de ani și cu patru copii, ea a reușit să finalizeze clasa a opta:„Asta nu e o rușine și este o facilitate. E cel mai bine când mergi la școală. Având șansa și oportunitatea doamnei directoare, cu mare drag am acceptat.”
În aceeași situație se află și alți participanți la program. Anda Dudău, diriginta unei clase, povestește despre un elev care a venit din Italia și care se numără printre primii din clasă.
Cu o populație școlară de 450 de elevi, școlile din comuna Viperești au înregistrat o scădere semnificativă a ratei abandonului școlar în ultimul an, fapt ce demonstrează impactul pozitiv al acestor inițiative locale.