Romaqua Group, marele producător român de băuturi, cere suspendarea Sistemului de Garanție – Returnare în Instanță

RECICLARE. Romaqua Group, liderul pieței românești de băuturi, cu peste 2.000 de angajați în 7 fabrici și o gamă de branduri prestigioase precum Borsec, Stânceni, Giusto și Albacher, a decis să acționeze în instanță pentru suspendarea sistemului de garanție – returnare (SGR) a ambalajelor. Motivul? Compania susține că proiectul, lansat de Ministerul Mediului înainte ca infrastructura necesară să fie complet finalizată, este plin de disfuncționalități și nereguli care aduc costuri semnificative suplimentare întregului lanț de producție, de la producători la distribuitori și magazine, costuri care încep deja să se reflecte în prețurile produselor la raft.

“România are nevoie de un astfel de proiect, dar nu în această formă, nu o improvizație. Am semnalat anul trecut toate problemele SGR, prin multe mail-uri, atât către RetuRO, cât și Ministerului Mediului, fără niciun răspuns. Noi suntem deschiși la dialog, dar pentru a participa la dialog, trebuie să fim invitați, iar ei nici măcar nu răspund la mailuri. Nu a existat nici măcar o dezbatere publică”, a declarat pentru Profit.ro Radu Lăzăroiu, directorul general al Romaqua Group și președintele Patronatului din industria apelor minerale APEMIN.

Potrivit Romeiqua, operatorul sistemului ar fi trebuit să fie, conform ghidului Comunității Europene, o organizație nonprofit, nu o societate pe acțiuni – cum este RetuRO -, care urmărește obținerea de profit. Mai mult decât atât, ar fi trebuit să fie o structură independentă, însă în acționariatul RetuRO se regăsesc toți marii concurenți ai Romeiqua. Alte condiții care nu ar fi fost respectate se referă la autofinanțarea RetuRO și la infrastructură, dat fiind că sistemul lansat la 30 noiembrie funcționează cu un singur centru regional de colectare din cele 17 proiectate.

Absența acestor centre regionale face ca ambalajele să fie transportate pe distanțe mari, de la un mic magazin din sudul României până la singurul centru deschis, situat în Bonțida, județul Cluj. Aceasta generează costuri ridicate de transport, în condițiile în care, conform legislației, PET-urile trebuie returnate întregi și nu compactate imediat ce sunt colectate, ocupând astfel un spațiu considerabil și parcugând distanțe mari.

Schimbarea etichetelor pentru a corespunde siglei sistemului SGR a implicat și costuri semnificative, estimându-se că acestea se ridică la aproximativ 200.000 de euro. Romaqua susține că, așa cum a fost conceput SGR, cele mai afectate vor fi magazinele mici din mediul rural, care vor plăti garanțiile și vor fi rambursate doar parțial, iar problemele generate se vor extinde pe întregul lanț comercial, de la producători la distribuitori.

În prezent, Romaqua a demarat mai multe procese, două dintre acestea vizând suspendarea SGR până la finalizarea infrastructurii necesare. Compania solicită recuperarea cheltuielilor efectuate pentru taxa de administrare și gunoaie și amenință cu o procedură de infringement împotriva României în viitor.

Schimbările propuse în sistemul SGR ar putea avea un impact semnificativ asupra întregii industrii de producție și distribuție a băuturilor din România, și nu numai, iar decizia finală a instanței în acest caz ar putea avea consecințe importante asupra modului în care este gestionat acest domeniu în viitor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare