Schimbările tehnologice în piața muncii din România: cum influentează automatizarea și AI-ul sectoarele producției și serviciilo
TEHNILOGIE. Automatizarea și Inteligența Artificială (AI) reconfigurează rapid piața muncii din România, afectând puternic atât sectorul producției, cât și pe cel al serviciilor.
Pentru companii, ritmul adoptării acestor tehnologii este în creștere accelerată, cu o presiune constantă de a evalua când și cum să integreze aceste inovații, remodelând astfel industriile și schimbând natura ocupării forței de muncă și a productivității.
Potrivit unui raport al Forumului Economic Mondial, aproape 40% din locurile de muncă la nivel global sunt expuse impactului AI-ului. În timp ce integrarea AI-ului poate crește productivitatea în unele domenii, poate conduce și la reducerea cererii de forță de muncă și chiar la pierderea locurilor de muncă în altele, conform experților de la HappyRecruiter.com.
Sectorul producției este puternic afectat de automatizarea proceselor industriale, în timp ce în domeniul serviciilor, serviciile clienți și Call Center-ul sunt influențate de utilizarea chatbot-urilor și a asistenței automate. De asemenea, sectoarele contabilității și finanțelor sunt afectate de automatizarea sarcinilor repetitive, iar în retail, comenzile online și automatizarea au un impact semnificativ. Dezvoltarea vehiculelor autonome schimbă modul în care funcționează sectorul transporturilor, în timp ce în comunicare și marketing, generarea automată de conținut influențează modul în care sunt create și distribuite mesajele.
În fața acestor schimbări, adaptabilitatea și învățarea continuă devin esențiale. În următorii 5 ani, se estimează că 44% din abilitățile de bază ale angajaților și 23% dintre joburile actuale vor suferi modificări semnificative. Astfel, accentul este pus pe învățarea continuă, dezvoltarea abilităților sociale, agilitate, explorarea unor noi direcții în carieră și specializări.
Pe măsură ce piața muncii se schimbă, anumite competențe devin din ce în ce mai valoroase. Printre acestea se numără gândirea analitică, creativă, reziliența, flexibilitatea, dar și abilități tehnologice și sociale precum empatia, ascultarea activă și leadership-ul.
În ceea ce privește recrutarea, tehnologiile avansate permit utilizarea unui robot de recrutare, cum este Dora, creat de HappyRecruiter.com. Acesta automatizează procesele de interviu și căutare a candidaților, oferind o experiență personalizată și transparentă pentru aceștia. Companii precum PENNY, Rasirom, Kaufland și Accent Jobs au adoptat această tehnologie pentru a eficientiza procesele de recrutare și a îmbunătăți experiența candidaților.