9 Decembrie 1894 – Primul tramvai electric în București

ISTORIE. În data de 9 decembrie 1894 s-a dat în folosință în București primul tramvai electric, care circula între Obor și Cotroceni. Prima linie electrificată a purtat numărul 14, deoarece până la atunci funcționau deja 13 linii de tramvaie cu cai, toate numerotate și marcate printr-o culoare distinctivă (sau combinație de două culori). Culoarea tramvaiului cu numărul 14 era verde.
La încept, în 1894, capătul liniei 14 de la Obor se afla la Şcoala Iancului, apoi linia s-a tot prelungit până la Mătăsari, la Agricultori, pentru a ajunge în final la bariera Pantelimon.
Motivul marcării prin culori a liniilor de tramvai din secolul al 19-lea era numărul mare al analfabeţilor, care uneori nu cunoşteau nici măcar cifrele. Culoarea era considerată o formă mai bună de orientare. Mult mai târziu, când tramvaiul electric a devenit metoda de transport folosită pe liniile existente, tramvaiele au fost vopsite toate în galben şi tot atunci sus, alături de număr, a fost instalat şi un felinar cu semn distinctiv în două sau chiar trei culori. În acest fel cei nu înţelegeau bine cifrele, înțelegeau culorile. Aceste vagoane au circulat până la începutul anilor ’40.
În 1929 s-a desființat ultimul tramvai cu cai. De pe urma lui, n-au mai rămas decât câteva şine, pe străzile Ion Ghica şi Smârdan. După 1944, au dispărut şi acestea.
În epocă, au existat voci vehemente împotriva introducerii tramvaielor electrice iar argumentele lor erau că România era o țară eminamente agrară. Caii care trăgeau vagoanele de tramvai aveau nevoie de fân, paie, ovăz etc, adică tot ce produce agricultura. De prezența cailor depind o serie de oameni și meșteșuguri care riscau să dispară. Dispariția cailor însemna dispariția hamurilor, potcoavelor, biciurilor. Se invoca și faptul că veterinarii Bucureștiului ar fi fost afectați de această măsură.
Protestele s-au izbit însă de poziţia fermă a Primarului Capitalei, a cărui autoritate era deja unanim recunoscută. Primarul nu era altul decât scriitorul Barbu Ştefănescu Delavrancea.
Chiar şi azi după 128 de ani , linia tramvaiului 14 respectă cu unele mici excepţii o parte din vechiul traseu: plecare de la Uzina Electrică, pe Splaiul Independenţei, trece Dâmboviţa pe Podul Domniţa Maria, Bulevardul Regina Elisabeta via Splaiul Gării Centrale şi bulevardele Academiei, Carol I şi Pache Protopopescu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare