Aproape 90.000 de români cu credite la ING vizați de sancțiunea ANPC

PROTECȚIA CONSUMATORULUI. Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a acționat recent împotriva ING Bank România, obligând banca să recalculeze dobânzile pentru zeci de mii de împrumuturi acordate în ultimii ani. Pe 12 septembrie 2024, ANPC a amendat banca olandeză și a decis că aceasta trebuie să refacă contractele de credit modificate în 2010, când a intrat în vigoare Ordonanța 50/2010, ce vizează protecția consumatorilor.

Problemele identificate de ANPC

Conform ANPC, ING Bank nu a aplicat corect măsurile de transparentizare a costurilor contractuale, aspecte ce datează de mai bine de 14 ani. Autoritatea a constatat că clienții au fost supuși la două marje de dobândă, una dintre ele fiind considerată nejustificată. Prin urmare, ANPC a cerut eliminarea acesteia și restituirea diferențelor plătite de clienți.

Soluția băncii și acțiunile în instanță

Ca răspuns la această decizie, ING Bank a optat să se adreseze instanței pentru suspendarea obligației de recalculare a dobânzilor, argumentând că aceasta ar impune un efort considerabil și costuri importante pentru gestionarea a aproape 90.000 de credite afectate. Judecătorii au aprobat cererea băncii, ceea ce înseamnă că, până la soluționarea finală a plângerii, nu vor interveni modificări în contractele de credit.

Banca a emis un comunicat prin care a clarificat că nu va face nicio modificare a contractelor actuale, invocând nelegalitatea măsurilor impuse de ANPC și susținând că nu a provocat prejudicii clienților prin modul de implementare a OUG 50/2010.

Contextul verificărilor ANPC

Controlul ANPC a fost parte a unei serii de măsuri de verificare a băncilor, desfășurat între iulie 2023 și septembrie 2024, vizând respectarea legislației în domeniul protecției consumatorilor. Banca a precizat că a fost supusă unor controale similare și că toate litigiile anterioare au fost soluționate favorabil pentru instituția financiară.

Modificările dobânzilor și impactul asupra consumatorilor

Dobânda aplicabilă contractelor de credit la momentul modificărilor a fost compusă din dobânda de referință a băncii, marja băncii și un procent fix, calculat ca diferență între dobânda de referință și EURIBOR/ROBOR. Cele mai multe credite afectate fuseseră acordate în euro, iar ING a aplicat o marjă nouă de 2,5 puncte procentuale pe lângă marja inițială.

În urma controalelor ANPC, s-a ajuns la concluzia că ING Bank a încălcat legea, afectând astfel interesele economice ale consumatorilor români.

Acțiunile ANPC împotriva ING Bank subliniază importanța protecției drepturilor consumatorilor în sectorul financiar. Aproape 90.000 de români se află acum în situația de a aștepta rezultatele litigiului și eventuale compensații. Această situație ridică întrebări cu privire la transparența și corectitudinea modului în care sunt gestionate contractele de credit în România, precum și la impactul pe care îl pot avea modificările legislative asupra fiscalității și costurilor pentru consumatori. Rămâne de văzut cum vor evolua discuțiile între banca și ANPC și care vor fi rezultatele finale pentru clienți.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare