Autostrada A8: Obstacole și întârzieri în calea progresului

RUTIER. Una dintre cele mai importante autostrăzi strategice din Europa, proiectată pe o distanță de 304,2 kilometri, străbate România, însă proiectul este încă marcat de întârzieri și probleme ce pun în pericol realizarea sa. Asociațiile civice, implicate de ani în construirea acestui drum de mare viteză, semnalează un nou set de dificultăți care amenință progresul acestui proiect vital pentru dezvoltarea țării.
Autostrada A8, cunoscută și sub numele de Autostrada Unirii, este un proiect de o importanță strategică majoră, care ar trebui să faciliteze conexiunile rutiere și dezvoltarea economică a regiunilor tranzitate. Cu toate acestea, progresele în implementarea sa întâmpină obstacole semnificative, iar întârzierile în finalizarea etapelor birocratice pun în pericol întregul proiect.
Una dintre secțiunile considerate cele mai semnificative și complexe ale autostrăzii, secțiunea A8 Târgu Mureș – Ungheni, ar trebui să beneficieze de finanțare din fondurile PNRR (Planul Național de Redresare și Reziliență), cu condiția esențială ca proiectul să fie finalizat până în anul 2026. Cu toate acestea, întârzierile inexplicabile în traversarea pașilor birocratici pun în pericol întregul proiect.
Deși teoretic, întreaga secțiune cuprinsă între Târgu Mureș și Târgu Neamț ar trebui să aibă un constructor desemnat până în prezent, realitatea este cu totul alta. Doar un singur tronson, de 29,91 kilometri, între Leghin și Târgu Neamț, are un constructor desemnat și ar putea fi finalizat abia la limită până în anul 2026.
Asociația „Moldova vrea Autostradă” este una dintre organizațiile civice active în această inițiativă de construire a Autostrăzii Unirii și a participat la numeroase ședințe cu oficiali CNAIR (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) pentru a discuta evoluțiile proiectului. Recent, o declarație a ONG-ului a subliniat preocupările legate de întârzierile și problemele apărute în implementarea proiectului, în special pe secțiunea de șes, între Târgu Neamț și Ungheni, întinzându-se pe aproximativ 150 de kilometri.
Aceste probleme includ întârzieri în desfășurarea proiectelor de proiectare și execuție, erori inacceptabile în documentația depusă pentru obținerea aprobărilor necesare și întârzieri în semnarea contractelor suplimentare pentru proiecte importante, cum ar fi drumul de legătură de la Aeroportul Iași. Toate acestea contribuie la întârzierile și incertitudinile cu privire la finalizarea autostrăzii A8.
Într-un context în care alte proiecte de infrastructură din alte regiuni ale țării înregistrează progrese și primesc finanțare europeană, întârzierile în implementarea Autostrăzii A8 devin tot mai preocupante. Este necesară o accelerare susținută a documentațiilor tehnico-economice și o coordonare eficientă între toate părțile implicate pentru a asigura realizarea acestui proiect vital pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere din România.