Cariera în Orange și programele performante de HR

RESURSE UMANE. În luna martie a anului trecut, Orange România a marcat o etapă importantă, prin redenumirea operatorului de servicii fixe Telekom Romania Communications în Orange Romania Communications și finalizarea procesului de tranziție a Orange Romania Communications la brandul Orange, aplicat tuturor produselor și serviciilor. Schimbările au venit după ce Orange România a achiziționat 54% din acțiunile Telekom Romania Communications de la Hellenic Telecommunications Organization, o tranzacție majoră de pe piața telecom care a fost finalizată în septembrie 2021.

Procesul de unificare și convergență continuă până în prezent și are impact la cele mai profunde și detaliate niveluri ale companiei, procesul de tranziție fiind încă în desfășurare. De asemenea, se reflectă în multiplele schimbări din cadrul departamentelor companiei, iar acest lucru se adaugă la alte schimbări care au fost create și implementate ca oportunități de dezvoltare în timpul pandemiei și post-pandemiei, din 2020 până în prezent. Poate că cele mai importante schimbări și noile modalități de abordare se oglindesc la nivelul oamenilor din companie și acest lucru duce direct la departamentul de resurse umane.

Pentru a structura și evidenția schimbările și implementarea în curs spre viitorul apropiat, Luiza Müller – director de resurse umane la Orange România, care este în companie de aproape 25 de ani, ne povestește despre aceste situații.
După 19 ani petrecuți în departamentul financiar, ca director de contabilitate și taxe, Luiza a preluat departamentul de resurse umane în urmă cu cinci ani și a reușit să coaguleze aici o energie deosebită și o abordare apropiată a oamenilor și a mediului de lucru.

Rolul de lider autentic în domeniul resurselor umane

Procesul de unificare și de convergență a pus greutatea și provocările pe umerii tuturor departamentelor organizaționale, iar acest lucru s-a aplicat și în cazul HR. Pentru echipa de resurse umane, provocarea a constat în alinierea și eliminarea decalajelor dintre două companii mari, cu structuri organizaționale, procese și date diferite. Pentru aceasta a fost nevoie și încă mai este nevoie de mult efort, angajament și implicare la nivelul tuturor structurilor și strategiei.
Așadar, pentru a obține claritate și a cartografia aspectele care trebuiau abordate cu prioritate, Orange a rulat în prima lună de la semnarea tranzacției soluția McKinsey’s Organizational Health Index. Aceasta măsoară și urmărește elementele organizaționale care determină performanța și oferă o foaie de parcurs simplă, dar puternică, pentru lideri și manageri, în vederea îmbunătățirii sănătății organizaționale. Astfel, noua entitate unificată va aborda diferențele majore și va lua măsuri pentru a se ajusta, alinia și converge către un stil de lucru unificat.

Departamentul de resurse umane a fost unul dintre cele mai supuse transformărilor din ultimii ani, dacă nu chiar cel mai mult, iar pandemia a împins spre o schimbare profundă a mentalității și a proceselor de lucru din acest departament. Schimbările au venit, după cum povestește Luiza, și din partea celorlalte departamente ale companiei, care vin cu cerințe, idei și abordări diferite, ceea ce permite departamentului de resurse umane să găsească soluții, să fie inovator și să descopere noi căi în acest proces.

Un adevărat lider în domeniul resurselor umane trebuie să fie recunoscut atât de oameni, cât și de organizație și să facă parte din triunghiul de conducere CEO-CFO-HR care stabilește direcția companiei. Iar acest lucru implică multă responsabilitate și formare continuă. Nu te poți baza doar pe intuiție, pe bunul simț și pe experiență, trebuie să generezi decizii educate, bazate pe măsurători. Liderul de resurse umane nu trebuie doar să cunoască și să înțeleagă perfect strategia companiei, ci trebuie să fie în permanență conectat la piață, la întregul mediu de afaceri, la noile tendințe și tehnologii, la cerințele tot mai sofisticate ale clienților și candidaților, astfel încât să poată interveni proactiv în luarea deciziilor privind viitorul companiei.

Fie că este vorba de procese specifice de resurse umane – recrutare, politică de recunoaștere și beneficii, bunăstare, dezvoltare și învățare, egalitate și incluziune etc. – fie că este vorba de procese complexe, cum ar fi transformarea modelului operațional, liderul de resurse umane și, în general, HR-ul trebuie să fie vârful de lance, specialistul la care apelezi atunci când vine vorba de dezvoltarea organizațională și a angajaților.

Lucrând pentru cea mai bună experiență a angajaților

Dezvoltarea este o chestiune care, dacă este făcută temeinic, abordează trei niveluri: mentalitatea, comportamentele și instrumentele de practică. După cum a spus Luiza, la Orange se străduiesc ca, prin fiecare intervenție de învățare, să pornească de la mindset, tocmai pentru că, în mijlocul preocupărilor lor ca echipă de resurse umane, omul este cel care îi alege și dă tot ce are mai bun pentru interesele organizației. Prin urmare, acest lucru îi responsabilizează și îi obligă să dea tot ce au mai bun pentru colegii lor, atunci când vine vorba de dezvoltarea lor.

Atenția lor față de toți candidații de pe piață s-a materializat într-o serie de programe pe care le derulează pentru aceștia: consiliere în carieră (prin intermediul colegilor certificați) sau discuții virtuale cu reprezentanții Orange HR. Este extrem de important să se concentreze și asupra celor care, dintr-un motiv sau altul, nu ajung să se alăture companiei la finalul unui proces de recrutare.

Dacă la nivel organizațional dovedesc succesul dezvoltării angajaților prin cel mai bun scor din Grupul Orange obținut de Orange România la capitolul organizație care învață, la nivel personal cred în succesul pe care colegii lor îl dovedesc atunci când le sunt satisfăcute nevoile din zona de satisfacție. De aceea, se străduiesc să asigure satisfacția colegilor prin mai multe tipuri de acțiuni, o combinație a acestora asigurând dezvoltarea sistemică a întregii organizații și a comunității de angajați.

Pe lângă acestea, sinergiile multiplelor platforme transparente și atractive dedicate tuturor angajaților Orange au condus la o cifră de referință în graficul corporației: peste un sfert dintre angajații lor au experimentat o schimbare de carieră și peste 20% la sută din procesele de recrutare au fost încheiate cu candidați interni.

Crearea de instrumente multistratificate L&D pentru a-i determina pe angajați să dea tot ce e mai bun din ei

După cum spune Luiza, există o strategie de 360 de grade de abordare a învățării și dezvoltării în Orange România. Împreună cu Nestor, un start-up românesc și o platformă cloud care folosește inteligența artificială pentru a ghida pas cu pas managerii în dezvoltarea abilităților de coaching și angajații în dezvoltarea lor personală și profesională, Orange a dezvoltat o aplicație complexă dedicată evaluării performanței, pieței de competențe și proiecte și culturii echipei, prin care compania urmărește să stabilească unitar comportamente dorite, competențe și bune practici pentru toți angajații, indiferent de nivelul de carieră organizațională sau de departament.

Mai întâi, compania a derulat un proiect pilot în 2020 cu o parte dintre angajații săi, iar de la începutul anului trecut platforma Nestor a fost implementată în întreaga companie, fiecare departament, manager și angajat având acces la ea. Proiectul pilot a implicat 150 de colegi din 10 echipe timp de trei luni. Acesta a adus câteva provocări, deoarece compania a păstrat și platforma actuală folosită pentru salarizare și toată gestiunea angajaților Orange, iar apoi a trebuit să sincronizeze cele două sisteme. Pe de altă parte, în diferite domenii de activitate ale organizației, partea de monitorizare a performanțelor era deja realizată la nivel local prin diverse alte metode, așa că au trebuit, de asemenea, să investigheze în ce măsură este oportun să înceapă călătoria și cu astfel de sincronizări.

Platforma, potrivit dezvoltatorilor de la Nestor, este un instrument pentru dezvoltarea angajaților și gestionarea obiectivelor de business prin practici de coaching și leadership. Misiunea sa este de a crea primul sistem operațional de cultură organizațională cu ajutorul căruia companiile pot dezvolta o cultură axată pe leadership și performanță. Platforma contribuie semnificativ la creșterea satisfacției, productivității și responsabilității angajaților printr-un proces simplificat. Puterea platformei constă în conectarea diferitelor surse – numindu-le date despre oameni, printr-un proces unificat, oferind înapoi companiilor instrumente de analiză și predicție în timp real.

Orange România este unul dintre formatorii de referință ai forței de muncă din țară, având atât tradiție, cât și acces la cele mai noi tehnologii în diverse domenii de activitate. Încă din 1997 a modelat opinii, comportamente și moduri de a înțelege munca și viața. Crescând rapid în era informației și a comunicării digitale, organizația a început prin angajarea unora dintre cei mai buni oameni pe care piața muncii din România îi putea oferi și a crescut de aici, autoactualizându-se continuu cu noi moduri de lucru, tehnologii și bune practici.

Cum programele de Leadership livrate în mediul virtual pot fi la fel de eficiente ca și cele livrate la fața locului, Orange își continuă tradiția și își consolidează cultura de #leadership prin programele lansate în 2020 – ATOM, Lead Yourself & Team Culture. Universul liderilor Orange este centrat pe programul ATOM, un set bine definit de comportamente de leadership și bune practici – Activate Change, Team Up, Own It & Make it Happen. Aceștia organizează și gestionează cu regularitate programe de dezvoltare în sistem open, deschise tuturor angajaților, comunicate lunar la nivel de sesiuni de training și care nu implică niciun fel de condiționări sau restricții, cu scopul de a modela competențe cu impact în viața personală și profesională a angajaților. În oglindă cu programul ATOM pentru lideri, Orange a dezvoltat programul Lead Yourself pentru cei care nu sunt lideri.

Dar cultura de leadership nu se oprește la nivelul conducerii companiei. În cadrul companiei, toți angajații sunt încurajați să se dezvolte prin accesarea cursurilor programului Lead Yourself la alegere, toate legate de competențele ATOM, și să ofere feedback și feed-forward printr-o platformă dedicată. În acest fel, cu toții se raportează la aceleași comportamente, definite la nivelul companiei ca fiind cele care îi ajută în dezvoltarea și performanța lor individuală – acestea sunt instrumente care îi ajută să își maximizeze potențialul ca lideri, ca membri ai echipei și ca organizație.

Un alt instrument dezvoltat la Orange este o nouă platformă și un nou program de onboarding, parte a programului mai amplu Employee Experience, conceput ca platformă de experiență a clientului, care reunește toate funcțiile de suport pentru un angajat Orange, de la imobiliare, infrastructură IT, HR. După cum povestește Luiza, este o platformă care permite structurarea, vizualizarea și derularea întregului proces de onboarding pentru un angajat, întregul parcurs al experienței de muncă, de la cerere până la interviul de ieșire.

La Orange, oamenii lucrează într-un domeniu în care tehnologia este “la ea acasă”. Prin urmare, toate alternativele sunt puse pe masă și colegii sunt chiar întrebați care este gradul de satisfacție în legătură cu una sau alta dintre tehnologiile care, în prima fază, sunt în curs de pilotare. Principiul de bază este următorul: facilitarea accesului la tehnologii din ce în ce mai diversificate crește eficiența, deci și satisfacția colegilor și, implicit, oferă rezultate mai bune în afaceri. Orange pune la dispoziția angajaților săi, pe Intranet-ul organizației, o comunitate de coachi certificați din rândul colegilor, pentru a-i însoți în obiectivele pe care doresc să le atingă (programul Coaching as a Service).

De asemenea, este dezvoltată și promovată și comunitatea experților Orange, prin care cei mai buni dintre cei mai buni sunt recunoscuți și invitați să împărtășească cu ceilalți colegi lucrurile la care se pricep și care îi pot dezvolta pe alții (programul LeCO – Learning experts’ community @Orange). Acest program s-a bucurat de un succes aproape neașteptat și a implicat experți din domeniile fiscal, juridic, tehnic, comunicare și digital, permițând utilizatorilor să găsească pe platformă toate competențele formale și informale. În această comunitate sunt peste 70 de persoane care s-au înscris pe această platformă.

De asemenea, Orange a relansat Proiectul finanțat din fonduri europene “Competențe digitale pentru angajații Orange – Eu, Digital”, destinat dezvoltării competențelor în domeniul tehnologiei informației și comunicațiilor ale angajaților Orange din afara Bucureștiului și județului Ilfov. Potrivit datelor disponibile, proiectul a beneficiat anul trecut de o finanțare nerambursabilă în valoare de 1,7 milioane de lei dintr-o valoare totală de aproximativ 2,8 milioane de lei.
Acest proiect are ca scop îmbunătățirea prin formare profesională a nivelului de cunoștințe, competențe și abilități ale angajaților Orange România care lucrează în sectorul tehnologiei informației și comunicațiilor, sector economic cu potențial competitiv conform Strategiei Naționale pentru Competitivitate, și în domeniul tehnologiei informației și comunicațiilor, spațiu și securitate, domeniu de specializare inteligentă conform Strategiei Naționale de Cercetare-Dezvoltare și Inovare. Orange România este un participant principal în programele finanțate de UE în domenii precum 5G, Arhitectura viitoare a rețelelor, Securitate și continuitate în afaceri și multe altele. Astfel de programe sunt selectate pentru a oferi un context de afaceri pragmatic în care mediul academic poate îmbrățișa implementarea practică.

Orange Educational Program – un parteneriat academic de referință în România

În 1997, Orange s-a numărat printre companiile care au deschis un drum în România, cel al implicării în comunitate. Orange Educational Program, proiectul educațional care crește viitoarele generații de specialiști în telecomunicații, este prima inițiativă de responsabilitate socială pe care compania a implementat-o.

De la lansarea sa în 1997, în parteneriat cu Universitatea Politehnica din București, și până în prezent, peste 1200 de studenți au absolvit Orange Educational Program, peste 500 dintre ei au participat la stagii de practică în cadrul Orange România, iar 165 au ales să își facă studiile universitare de licență în cadrul companiei. Investițiile realizate de Orange în program sunt de aproape 1 milion de euro, suma fiind reprezentată de bursele oferite studenților, dotarea laboratoarelor de curs și instalarea serviciului wi-fi, care asigură internet gratuit pentru studenți în toate sălile de curs și în bibliotecă.

La 25 de ani de la lansarea primei ediții, programul s-a dezvoltat și a devenit un parteneriat eficient și de referință între mediul privat și cel academic, bazat pe inovare, cercetare și tehnologie, educație și integrare pe piața muncii și responsabilitate socială. Orange Educational Program este unul dintre programele public-private de referință în domeniul educației, care oferă studenților cadrul de cercetare și inovare, oportunitatea de a interacționa cu cele mai noi tehnologii, de a lucra cu mentori Orange și de a dezvolta și testa proiecte inovatoare cu aplicații practice. La absolvirea programului, studenții au competențe și abilități suplimentare pentru integrarea pe piața muncii și chiar șansa de a obține un loc de muncă mult mai bine plătit, ca urmare a experienței acumulate.

Pentru anul acesta, pe lângă parteneriatul actual cu Universitatea Politehnica din București, compania intenționează să îl extindă și la alte universități din București și din țară. De asemenea, o mare realizare și o dezvoltare continuă în ceea ce privește parteneriatele și inovația este lansarea Orange 5G Lab. O inițiativă în parteneriat cu Institutul de Cercetare “CAMPUS” din cadrul Universității Politehnica din București (UPB), acesta este primul laborator 5G din România, care oferă companiilor șansa de a dezvolta tehnologiile viitorului împreună cu start-up-uri și mediul academic.

Gânduri pentru 2023

“Sunt multe de făcut care ne așteaptă, multe straturi de structuri operaționale și de companii care trebuie abordate în următorii ani. Suntem încă în etapa de ajustare și aliniere pentru ambele companii și încercăm să facem acest proces cât mai ușor. Toate acestea trebuie să se întâmple pe o piață foarte competitivă și într-un context economic fluctuant. Dar suntem optimiști și privim cu încredere spre viitor, ne bazăm pe valorile companiei noastre și apreciem cel mai mult angajamentul și implicarea oamenilor noștri. Punem mare preț pe integritate, corectitudine și acțiune și, cu ajutorul tuturor platformelor și instrumentelor digitale pe care le folosim și le dezvoltăm continuu, ne apropiem de stilul de viață și de lucru One Home la Orange România”, a concluzionat Luiza Müller, director de resurse umane Orange România.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare