Thomas Moldovan și Peter Ferenc

CAUZA – De ce i se permite administratorului unei investiții publice de 12,6 milioane de euro din Mureș să funcționeze fără raport de venituri-cheltuieli

DISPENSĂ. Una dintre regulile de bază ale economiei prevede ca înființarea unei afaceri să cuprindă un raport de venituri și cheltuieli, chiar și autoritățile sau instituțiile publice funcționează în baza acestei reguli. În cazul unei societăți comerciale, argumentul existenței acestei balanțe comerciale e simplu și rațional: cheltuielile nu trebuie să depășească veniturile, pentru a nu înregistra pierderi.

 

Scrierea de față studiază o excepție de la regulă, pe care o consemnează siderată de argumentul lipsei oricărei prognoze economice: un serviciu din subordinea Consiliului Județean (CJ) Mureș care administrează o investiție de 12,6 milioane de euro.

 

Studiu de caz: Transilvania Motor Ring

 

Complexul auto-moto Transilvania Motor Ring a fost edificat pe Dealul Ceghidului (în Ungheni) în urma unei investiții de 12,6 milioane de euro, fals și premeditat prezentată mincinos de reprezentanți din vârful forului administrativ al județului ca provenind din fonduri nerambursabile – în fapt, 62% din această sumă a fost plătită din bugetul județului Mureș, finanțarea europeană fiind pierdută.

 

Pentru administrarea complexului, CJ Mureș a constituit un serviciu în cadrul Direcției Economice (a fost denumit Serviciul Administrativ – Întreținere Complexul „Transilvania Motor Ring”) și a fost structurat organizatoric cu 16 posturi, doar cinci dintre acestea fiind ocupate efectiv. Nu reluăm povestea bâlbelor ce păreau să nu aibă vreun sfârșit (aveți detalii AICI), consemnăm doar că exploatarea Complexului „Transilvania Motor Ring” a început la sfârșitul anului 2018, manager al acestuia fiind numit liderul Asociaţiei Mureş Rally Team, Thomas Moldovan.

 

Tot atunci, serviciului care administrează investiția de 12,6 milioane de euro i s-a cerut să elaboreze un raport prin care să se stabilească condițiile de organizare/funcționare/finanțare a activității complexului auto-moto. O cerere logică, am explicat la începutul scrierii de ce – un argument suplimentar e că, fiind un serviciu efectuat de o entitate administrativă publică, e necesară bugetarea acesteia, ori în lipsa raportului doar clarvăzătorii economici știu de câți bani din bugetul județului e nevoie pentru ca investiția să fie păstrată măcar funcțională, dacă nu chiar profitabilă, așa cum ar trebui după investirea unei sume semnificative.

 

Acest raport nu s-a făcut. Și nici nu o se facă, decât mai încolo, spre finalul anului.

 

Motivul tergiversării

 

Mai mult decât această anomalie economică (lipsa bugetului de venituri-cheltuieli), surprinde argumentul oficial oferit: “datorită faptului că (…) activitatea în cadrul complexului are un pronunțat caracter de noutate, este foarte greu de estimat volumul cheltuielilor și a veniturilor ce vor fi generate de funcționarea acestuia la momentul actual”.

 

Bine, ignorăm eroarea gramaticală – înlocuirea locuţiunii prepoziţionale corecte (din cauza) cu prepoziția incorectă (datorită) – și conchidem că ăia plătiți să facă raportul (balanța) de venituri-cheltuieli zic că nu pot, pentru că-i acest complex e ceva nou. Nici dacă era o bază de interceptare a mesajelor extraterestre nu era ceva nou, că doar n-au inventat subordonații lui Péter Ferenc nici gaura de la macaroană, nici circuitele auto.

 

Totuși, explicația a prins și raportul se va face în noiembrie 2019, adică la finalul anului. Până atunci, se va investi în orb, pentru că nimeni din conducerea CJ Mureș n-o să-și permită asumarea unui eșec al investiției care va produce bani doar în cel mult 7 din cele 12 luni ale anului – a fost anunțată oficial perioada moartă economic: noiembrie-aprilie.

 

Cătălin VISCHI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare