Ce faci dacă furnizorul a facturat greșit? Răspunsurile oferite de ANAF în webinarul recent pe e-Factura
ANAF. Sunt în continuare multe probleme care au nevoie de rezolvare. De exemplu, lipsește momentan o procedură ANAF referitoare la cei care nu transmit facturile, clienții fiind afectați direct. La webinarul recent pe tema e-Factura, două angajate ale Fiscului au venit cu unele răspunsuri la întrebările contribuabililor.
1.Cum se aplică penalitățile dacă nu se respectă termenul de 5 zile sau nu se transmit?
Dacă nu se transmit deloc, sunteți sancționat cu 15% din valoarea facturii.
2. Cum este anunțat furnizorul că o factură este refuzată de client?
ANAF: Clientul trimite un mesaj prin sistemul e-Factura. În dreptul facturii respective o să găsiți „Facturi primite”. În dreptul ei aveți „Descarcă XML”, „Descarcă PDF” și „Trimite mesaj”. Când se va merge pe secțiunea „Trimite mesaj”, se va trimite mesaj furnizorului că se refuză factura respectivă.
3. Cum procedăm dacă furnizorul facturează greșit și nu modifică în timp util deși îl atenționăm?
4. Factura e trimisă pe 30 iulie și este încărcată pe 8 august. Cum este corect să fie încărcată în contabilitate?
ANAF: Facturile încărcate în sistem sunt disponibile beneficiarului pentru descărcare la data când ele apar în sistemul e-Factura. Deci clientul o vede în sistem pe 8 august. În această situație, înregistrarea în contabilitate va fi făcută în luna august.
5. Trebuie listate facturile din SPV sau doar salvate în arhivă electronică?
6. Dacă furnizorul este o persoană fizică care are cod de TVA, mai trebuie transmisă factura?
ANAF: La acest moment, din punct de vedere tehnic nu este posibil, dar trebuie transmisă.
ANAF: Da, se va veni cu Ordin privind procedura de notificare a contribuabilului pentru netransmiterea la timp a facturilor prin SPV.
8. Cu privire la relația B2B, dacă clientul spune că este persoană juridică, dar îmi trimite un CUI invalid sa e radiat, cum procedăm cu emiterea facturii prin sistemul e-Factura? O putem considera B2C, având în vedere că acesta nu s-a indentificat cu date valide?
ANAF: Aici este obligația dvs. să-i verificați datele pe Ministerul de Finanțe, să vedeți dacă sunt valide și, eventual, să luați legătura cu el. Nu este considerată relație B2C. Este B2B!
ANAF: Păi, dacă CUI-ul este radiat, înseamnă că nu mai aveți cui să trimiteți factura. Asta ține și de modalitatea dumneavoastră de lucru, unde între momentul în care verificați datele și cel în care transmiteți factura.