CENTURA RUTIERĂ – Care este stadiul variantei rutiere de ocolire a municipiului Sighișoara și când se estimează că va fi finalizată

0
992

SIGHIȘOARA. Deși și despre ea se vorbește de pe vremea Centura rutieră (în termeni oficiali: “varianta”) de ocolire a municipiului Sighișoara este proiectul cel mai avansat din această categorie (care mai cuprinde proiecte similare în municipiile Târgu Mureș și Reghin) din județul Mureș.

 

Stadiul actual și estimarea finalizării

 

Deputatul USR PLUS Mureș, Adrian Giurgiu, a făcut public faptul că într-o discuție avută la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) referitoare la stadiul proiectelor majore de infrastructură din județ, i s-a spus că acum se lucrează la caietul de sarcini și că “în câteva zile licitația va fi urcată în SICAP”.

 

În contextul în care caietul de sarcini prevede ca durată a proiectării o perioadă de 8 luni, iar durata execuției propriu-zise de 24 de luni (2 ani), putem estima când va fi gata, cel mai devreme, centura rutieră a Sighișoarei. Conform unor licitații similare, timpul de ofertare este cuprins între una și două luni. În cazul fericit în care licitația pentru proiectare și execuție este introdusă pe platforma publică de licitații la începutul lunii viitoare, asta înseamnă că pe la finalul lunii iulie 2021 va fi desemnat câștigătorul contractului.

 

Să rămânem optimiști: dacă nimeni nu contestă decizia CNAIR (ceea ce observarea trecutului ne indică că este puțin probabil, dar, știți, speranța), în august se semnează contractul. Iar peste un an (în aprilie 2022) există proiectul. Apoi, la fel, dacă nu se întâmpină probleme la exproprieri (acțiune care implică, conform traseului, circa 27,5 ha de teren), constructorul își poate începe contractul de execuție efectivă a drumului.

 

Asta ar însemna (la fel, dacă totul merge perfect) că în aprilie 2024 este finalizată lucrarea. Subliniem: calcul a fost făcut în baza celor mai favorabile conjuncturi. La această dată puteți adăuga perioade suplimentare generate de fapte care e posibil să aibă loc, influențând negativ termenul de finalizare (de pildă, contestarea câștigătorului, foarte probabilă în contextul unei lucrări estimate la 400 de milioane de lei, sau probleme la relocările reţelelor, care sunt numeroase: electrice, de telecomunicaţii, de alimentare cu apă, canalizare, de transport gaze de înaltă şi joasă presiune și pentru transport produse petroliere).

 

Centura rutieră a Sighișoarei

 

Varianta rutieră de ocolire a municipiului Sighișoara a fost inclusă în Master Planul General de Transport, proiectul fiind estimat la peste 391 de milioane de lei (sumă care include TVA). Banii sunt prevăzuți să vină din fonduri externe nerambursabile și de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor. Când vorbim de bugetul de stat, vorbim se sume limitate, aprobate anual cu această destinație.

 

Centura rutieră a Sighișoarei este proiectată cu o lungime de 13 kilometri, pe traseu urmând să se construiască un pasaj (pentru traversarea căii ferate București-Brașov-Sighișoara-Mediaș-Cluj și a drumului național DN13), un pod (peste râul Târnava Mare și pârâul Satului) și un viaduct. De asemenea, pe porțiunea variantei de ocolire sunt prevăzute două parcări (câte una pe sens), cu 20 de locuri de parcare pentru autovehicule grele și 20 pentru autoturisme.

 

Cătălin VISCHI, Vali STOICA



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului msnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ