Cum să conduci în siguranță în săptămâna cu temperaturi de îngheț: sfaturile expertului Titi Aur

CONDUCERE PREVENTIVĂ. Urmează o săptămână cu temperaturi extrem de scăzute, iar condițiile de pe șosele se vor schimba radical față de ceea ce am experimentat până acum în această iarnă. Temperaturile nu vor depăși pragul de îngheț nici în timpul zilei, ceea ce înseamnă că vom trece de la un trafic relativ ușor la unul mult mai dificil. Pentru a înțelege mai bine cum să ne adaptăm la aceste condiții și să conducem în siguranță, am discutat cu Titi Aur, pilot de raliuri și expert în conducere defensivă.
Conștientizarea schimbării condițiilor de drum
Trecerea bruscă de la drumuri uscate la suprafețe acoperite de polei, zăpadă sau gheață reprezintă principala provocare pentru șoferi. „Suntem în următoarea situație: venim după o perioadă foarte lungă de aderență bună, adică de asfalt uscat. Am avut o toamnă bună, o iarnă uscată, practic în partea de sud nu am avut deloc nici zăpadă, nici polei, nici gheață până la acest val de iarnă. Când vii de pe aderență bună, ești obișnuit cu aderența bună. Și ajungi într-o perioadă de aderență proastă. (…) Primul lucru pe care trebuie să-l facem este să conștientizăm să ne setăm pe aderența slabă”, explică Titi Aur.
Un aspect esențial pe care trebuie să-l înțelegem este că mașina nu alunecă direct pe gheață sau zăpadă, ci pe un strat subțire de apă format între roți și suprafața drumului. Mai mult, la temperaturi apropiate de 0°C, acest fenomen este și mai periculos, pentru că stratul de apă este mai consistent, reducând drastic aderența.
Adaptarea vitezei și a distanței față de ceilalți participanți la trafic
Cel mai important sfat al expertului este reducerea vitezei și creșterea distanței față de celelalte mașini. „Deși sună a limbaj de lemn folosit de Poliția Rutieră, și șoferii spun – Mai lăsați-mă, domne, cu ce spune Poliția Rutieră! -, este un lucru pe care trebuie să-l facem neapărat. Viteză mai mică și distanță mai mare față de mașina din față, pentru că mașina noastră se va opri mai greu”, subliniază Titi Aur.
Această recomandare este esențială pentru evitarea accidentelor cauzate de frânarea insuficient de eficientă pe suprafețe alunecoase.
Alegerea anvelopelor potrivite
Un alt factor critic pentru siguranță este calitatea și tipul anvelopelor. „Când spun corespunzătoare nu mă refer doar că trebuie să fie anvelope de iarnă, pentru că obligatoriu trebuie să fie, și prin lege trebuie să fie anvelope de iarnă, dar corespunzătoare înseamnă să fie puțin uzate. Să nu fie uzate cât îți permite legea, ci mai puțin”, explică expertul.
Legea permite utilizarea anvelopelor de iarnă până când adâncimea canalelor ajunge la 1,6 mm, dar Titi Aur recomandă înlocuirea acestora chiar dacă uzura ajunge la 4 mm, pentru a menține un nivel optim de siguranță.
De asemenea, pilotul descurajează folosirea anvelopelor all-season, explicând că acestea sunt doar un compromis și nu oferă performanțe optime nici vara, nici iarna.
Pregătirea mașinii pentru sezonul rece
Pe lângă comportamentul la volan, siguranța în trafic depinde și de starea tehnică a mașinii. Iată câteva aspecte importante:
Anvelope de iarnă de calitate, cu presiunea corectă – pentru o aderență optimă.
Filtru de polen curat – ajută la o bună circulație a aerului și previne aburirea geamurilor.
Lichid de parbriz de bună calitate – evită înghețarea și asigură vizibilitatea optimă.
Rezervor plin – în cazul unor blocaje în trafic din cauza ninsorilor, vei avea căldură în mașină.
Temperaturile scăzute din această săptămână vor transforma șoselele într-o adevărată provocare pentru șoferi. Cei care conștientizează aceste schimbări și își adaptează stilul de condus la noile condiții vor fi cei care vor evita problemele. Reducerea vitezei, păstrarea unei distanțe corespunzătoare, alegerea anvelopelor potrivite și o pregătire corespunzătoare a mașinii sunt pașii esențiali pentru a rămâne în siguranță pe drumurile de iarnă.