DECIZIE – Se pregătește scoaterea la licitație a salubrizării și deszăpezirii în Târgu Mureș: despărțirea fără lacrimi de Salubriserv
SERVICII PUBLICE. Nemulțumit de serviciile prestate de firma Salubriserv, primarul Dorin Florea susține, printr-un proiect de hotărâre pe care încă nu l-a trimis spre aprobare consilkierilor municipali, că vrea să scoată la licitație salubrizarea și deszăpezirea în Târgu Mureș. Adică să elimine Salubriserv din relația cu Primăria, o relație pornită în urmă cu 11 ani, respectiv în 15 ianuarie 2008, când s-a semnat un contract pe o durată de 8 ani.
Respectivul contract a expirat în 2016, dar a fost prelungit prin acte adiționale, ultimul fiind semnat în 15 iulie 2016 și având valabilitate cel mult până la 16 ianuarie 2020, sau mai puțin dacă va fi pus în funcțiune SMID (sistemul de management integrat al deșeurilor) – ceea ce nu-i cazul, Mureș fiind, ca multe alte județe, în incapacitatea de a face funcțional acest sistem, în care s-au investit enorm de mulți bani.
În expunerea motivației privind licitarea publică a serviciilor de salubritate și dezsăpezire, la pachet, este menționat modul defectuos (formularea exactă: “departe de a fi satisfăcător”) al salubrizării stradale și deszăpezirii, plus un studiu de oportunitate care, ca orice studiu de oportunitate conchide exact ce vrea plătitorul (în cazul acesta administrația locală), respectiv că e oportun să se delege acest serviciu public pentru că “valoarea investiţiilor necesare pentru asigurarea unor dotări adecvate pentru prestarea la standardele cerute de către legislaţia în vigoare a acestor servicii este mare, iar municipalitatea nu deţine resursele necesare de finanţare imediată”. Tradus: e scump și orașul e sărac.
În consecință, se va deschide o procedură de licitaţie publică deschisă, se va selecta un operator (care să ofere raportul optim între preţul mic al prestaţiei şi calitatea ridicată a serviciilor, care să fie dotat cu utilaje noi și performante – pentru a polua puțin – și care să asigure un serviciu de calitate la standarde europene).
O problemă ar fi durata delegării gestiunii serviciului de salubrizare şi deszăpezire din Târgu Mureș, menționată ca fiind de „6 ani cu posibilitate de prelungire cu jumătate din perioada iniţială”, în contextul în care oricât de neinspirați ar fi cei care manageriază proiectul SMID se presupune că vor reuși să-l facă funcțional într-un termen de mai puțin de un an.
În fine, continuăm să monitorizăm subiectul despărțirii fără lacrimi de insolventa Salubriserv, care are partea sa de vină în calitatea salubrizării din urbe, ca și administrația publică locală, de altfel, care plătește mult, dar rar (adică nu-i tocmai un bun platnic).
Cătălin VISCHI