DISPENSĂ – Consiliului Județean Mureș reduce la 38% numărul minim de pasageri pe care trebuia să-l realizeze conducerea Aeroportului în 2019

0
1295
Peti Andrei, președinte CA al Aeroportului Internațional „Transilvania”
Peti Andrei, președinte CA al Aeroportului Internațional „Transilvania”

DEZVOLTARE LENTĂ. Deși, încă din 2018, conducerea Consiliului Județean (CJ) Mureș a impus membrilor Consiliului de Administrație al Aeroportului Transilvania (prezidat de Peti Andrei/Peti András), în criteriile de performanță obligatorii, un trafic de peste 400.000 de pasageri în acest an, acum se va face o dispensă. Importantă.

 

Forul administrativ al județului va adopta o decizie conform căreia minimul obligatoriu al traficului de pasageri pe aeroport a fost scăzut la 38%, până la 153.034 de pasageri în 2019 și 183.641 de pasageri în 2020. Să vedem care sunt cauzele pentru care dezvoltarea traficului pe aeroportul mureșean se va produce la ralanti.

 

Motivarea dispensei

 

În februarie 2018, când a stabilit algoritmul de calcul al indicatorilor de performanță pentru membrii Consiliului de Administrație al RA Aeroportul Transilvania Târgu Mureș – care, în cazul neîndeplinirii, pot duce la revocarea mandatului acestora – CJ Mureș a stabilit ca pe termen scurt, 2018-2020, să se realizeze un trafic minim de pasageri anual cu 20% mai mare decât în ultimul an întreg de funcționare a aeroportului din Vidrasău, respectiv 2015 (în noiembrie 2016 – octombrie 2017 aeroportul a funcționat cu restricții, iar în octombrie 2017 – iunie 2018 a avut activitatea suspendată din cauza lucrărilor de reparații la pista de aterizare-decolare).

 

Conform acestui algoritm, în condițiile în care în 2015 traficul de pasageri pe aeroportul mureșean a fost de 335.613 pasageri (conform conducerii aeroportului) – conform INS și Asociația Aeroporturilor din România, traficul din 2015 a fost mai mare, respectiv de 336.694 de pasageri -, în 2018 (când funcționarea a fost doar un semestru, din iulie) ar fi trebuit să realizeze peste 204.000 de pasageri. S-a realizat… 63.764 de pasageri. N-a fost nimeni revocat.

 

Conform aceluiași algoritm hotărât de CJ Mureș, în subordinea căruia este aeroportul, în 2019 traficul de pasageri ar trebui să ajungă la 402.735 de pasageri – pentru o mai bună înțelegere: în 2018, în România, din cele 16 aeroporturi funcționale, doar șapte au depășit 400.000 de pasageri.

 

Performanța, un criteriu discutabil”

 

Sigur, neavând nicio șansă să ajungă nici măcar la jumătate din traficul minim impus, pentru a elimina posibilitatea revocării, cei bine remunerați din banii județului pentru a conduce destinele aeroportului mureșean spre dezvoltare au cerut modificarea… anului de raportare.

 

Conform lor, raportarea creșterii anuale de 20% n-ar trebui să se facă la anul 2015, ci la anul 2018 (ăla deplorabil, cu 63.764 de pasageri în 6 luni), pentru că-n perioada de inactivitate (2016 – iunie 2018) s-au pierdut contracte (termenul de finalizare al pistei, incert și mult depășit, a cauzat imposibilitatea de a oferi operatorilor un termen ferm la care infrastructura aeroportuară devine disponibilă, fapt care a dus la orientarea acestora către alte aeroporturi).

 

Argumentul suprem

 

Însă, argumentul suprem constă în… bani. Conform legii, statul dă posibilitatea proprietarilor aeroporturilor (în speță consiliile județene) să ofere ajutor financiar de exploatare pentru aeroporturile deplorabile (cum e și cel din Mureș), adică pentru cele care nu se descurcă, n-au pasageri (cu un trafic de maximum 200.000 de pasageri/an) etc.

 

Peti Andrei și Peter Ferenc

Să reținem: acest ajutor financiar se oferă în contextul în care aeroportul în cauză are sub 200.000 de pasageri/an. Acest ajutor – practic, o injecție financiară – a fost aprobat în 2019 și pentru Aeroportul Transilvania, iar CJ Mureș a aprobat luna trecută (în 9 mai 2019) ajutorul minim de exploatare de 4,8 milioane de lei pentru anul 2019.

 

Hotărârea CJ Mureș (nr. 49/2019) a avut la bază traficul prognozat în Planul de afaceri actualizat pentru anii 2019 și 2020. Conform acestuia, conducerea aeroportului mureșean a estimat un trafic de pasageri de 153.034 pasageri în 2019 și 183.641 pasageri în 2020 (au dublat numărul pasagerilor din jumătatea de an în care au funcționat în 2018 și au adăugat sporul de 20% impus prin regulament de proprietar – CJ Mureș).

 

Aprobând ajutorul financiar pentru Aeroportul Transilvania, acesta trebuie să rămână sub 200.000 de pasageri. În plus, consilierii județeni prin aprobarea ajutorului, au aprobat, tacit, și prognoza de trafic a conducerii aeroportului, iar acum nu le mai rămâne decât să ia act că s-au investit o mulțime de bani în modernizarea unui aeroport care se va dezvolta în ritm de melc.

 

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului msnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here