EXCLUSIV – Cum mimează Primăria Târgu Mureș recuperarea unui prejudiciu financiar cauzat orașului de instituția condusă de Csiki Zsolt în urmă cu… 5 ani

0
2221
Dorin Florea și Csiki Zoltan

FAPTE. În cifre, numere și sume, povestea aceasta (una reală, despre modul în care sunt prețuiți banii municipiului Târgu Mureș de către cei plătiți să-i administreze) poate fi sintetizată așa: 99.499 lei, 5 ani, 4 procese (la toate instituțiile din magistratura mureșeană: Judecătorie, Tribunal și Curtea de Apel), 0 rezultate concrete. Rezultă menținerea unui prejudiciu financiar cauzat orașului și constat de instituții oficiale abilitate în acest sens.

 

Faptele

 

În urma auditului financiar aferent anului 2015, Camera de Conturi Mureș a stabilit că conducerea administrativă a Liceului cu Program Sportiv “ Szász Adalbert” (LPS) Târgu Mureș, controlată din 2011 de Csiki Zsolt (foto mic dreapta) din postura de manager și care este și reprezentant al locuitorilor urbei (din postura de consilier local) în Consiliul Local (CL) Târgu Mureș, a creat bugetului orașului un prejudiciu de 213.000 de lei.

 

Controlul activității din 2015 a conchis că LPS Târgu Mureș nu a încasat suma de 99.000 lei, impusă de lege, reprezentând neîncasarea compensațiilor de formare aferente transferurilor elevilor-sportivi la cluburi din afara sistemului de învățământ. Cu alte cuvinte, Csiki a transferat fotbaliști gratis (ceea ce e ilegal), iar Camera de Conturi a calculat că ar fi trebuit să încaseze 99.000 de lei pentru transferurile efectuate.

 

Conform Camerei de Conturi Mureș, tot managerul LPS a girat cheltuieli neprevăzute de lege în sumă de 114.000 de lei, plătind transportul unor persoane din alte cluburi sportive și asociații care au efectuat deplasări nelegate de activitatea Primăriei Târgu Mureș.

 

Raportul a fost definitivat în 2016 și comunicat Primăriei Târgu Mureș, controlată de primarul Dorin Florea, pentru luarea măsurilor impuse de lege, în cazul prezentat, recuperarea prejudiciului constatat – pentru că LPS este ordonator terțial de credit din subordinea Primăriei Târgu Mureș, așa că, conform legii, Primăria este obligată de legislație să recupereze prejudiciul. Dacă în alte cazuri, Primăria a dispus recuperarea prejudiciului, în cazul LPS – Csiki, nu.

 

O mențiune: 2016 (anul în care Camera de Conturi a comunicat Primăriei că LPS a prejudiciat bugetul orașului și a dispus recuperarea prejudiciului) a fost an electoral, cu alegeri locale. O observație: UDMR (partidul din care face parte Csiki) nu a avut candidat la funcția de primar (a susținut, de fațadă, un independent, înlesnind victoria electorală a lui Florea).

 

Un fapt: primarul Dorin Florea nu a dispus (e greu de crezut că a făcut-o și că subordonații i-au ignorat ordinul) recuperarea prejudiciului de la LPS-ul condus de Csiki. Alt fapt: Csiki, absolvent de educație fizică și sport, devine președintele celei mai importante comisii a CL Târgu Mureș, cea de buget-finanțe (adică decide modul în care se cheltuie banii orașului, deși a creat orașului un prejudiciu financiar nerecuperat de 5 ani încoace), funcție pe care o deține și în acest moment.

 

Mimarea recuperării prejudiciului

 

Care a fost strategia municipalității conduse de primarul Dorin Florea la concluzia Camerei de Conturi Mureș? Inițial, inertă. Abia la finalul anului 2017, în noiembrie, Primăria reacționează în vreun fel. Însă nu reacționează pentru recuperarea prejudiciului, dimpotrivă: împreună cu LPS, municipalitatea controlată de Florea dă în judecată (contestă în contencios administrativ) Camera de Conturi Mureș și entitatea superioară acesteia, Curtea de Conturi a României.

 

Procesul a început în ianuarie 2018 și în 18 aprilie 2018, Tribunalul Mureș respinge acțiunea Primăriei și a LPS: rămâne cum a stabilit Camera de Conturi, plătiți (LPS)/recuperați (Primăria) prejudiciul!

 

Numai că nu se întâmplă asta. În iunie 2018, și municipalitatea controlată de Florea și LPS declară recurs la sentința Tribunalului și merg cu procesul la Curtea de Apel Mureș. În noiembrie 2018, recursul este respins, hotărârea rămâne definitivă, LPS trebuie să plătească prejudiciul, Primăria trebuie să-l recupereze. Dar a făcut-o? Nu.

 

Mai trece o jumătate de an și în 16 mai 2019 și 22 mai 2019 municipalitatea (împreună cu CL Târgu Mureș, din care face parte și managerul LPS, Csiki Zsolt) dă în judecată LPS, în două procese (ambele la Judecătoria Târgu Mureș) pentru recuperarea prejudiciului. În cazul procesului din 16 mai, primul termen se fixează abia în septembrie 2019, când instanța a anunțat că va pronunța decizia în 9 octombrie 2019. Numai că nu mai apucă, pentru că în 9 octombrie 2019, municipalitatea Târgu Mureș anunță că… a renunțat la judecată!

 

În cazul procesului din 22 mai 2019, procesul începe tot în septembrie și în 29 octombrie  2019 instanța stabilește că LPS trebuie să achite municipalității Târgu Mureș suma de 99.499 lei (82.245 lei creanţă neîncasată + 17.254 lei majorări de întârziere).

 

Remember: aceasta este suma înscrisă pe o coală A4 și prezentată public de fostului viceprimar Makkai Grigore atunci când a fost eliberat din funcție de CL Târgu Mureș, ca argument al onestității celor care i-au decis demiterea, cu referire directă la Csiki (UDMR), care a prejudiciat bugetul orașului și n-a plătit NIMIC.

 

Cel mai probabil acesta (99.499 lei) este prejudiciul creat exclusiv prin transferurile ilegale ale jucătorilor din curtea fostului fotbalist, actualmente expert în finanțe, Csiki Zsolt. A recuperat Primăria Târgu Mureș măcar acest prejudiciu? Nu.

 

De ce? Pentru că LPS a declarat apel în 20 ianuarie 2020 (motivarea sentinței a fost întârziată, așa că a mai trecut timp și s-a intrat în acest an, apelul fiind depus în termenul stabilit de lege). Apoi a intervenit boicotul magistraților cauzat de eliminarea pensiilor speciale, a mai trecut timp, din nou, și abia în 12 februarie 2020, apelul instituției strălucit manageriată de Csiki (UDMR) a primit primul termen: 18 martie 2020.

 

În cel mai negru scenariu, Csiki va fi obligat pe la jumătatea primăverii acestui an, de Tribunalul Mureș (unde se judecă apelul), să achite prejudiciul cauzat orașului de instituția pe care o conduce, din care, iată, după 5 ani a mai rămas mai puțin de jumătate din cel stabilit de Camera de Conturi Mureș.

 

Cum s-a creat prejudiciul girat de Csiki

 

Conform legii (regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învațământ cu program sportiv integrat – stabilită prin Ordinul nr. 5.568 din 7 octombrie 2011) “transferul elevilor-sportivi de la secţiile sportive ale unităţilor de învăţământ cu program sportiv integrat la cluburile din afara sistemului de învăţământ se realizează numai (…) după achitarea obligaţiilor financiare de către clubul care solicită transferul către unitatea de învăţământ cu program sportiv integrat, respectându-se grilele de transfer stabilite de către federaţiile naţionale pe ramură de sport.

 

În cazul în care nu sunt stabilite grile de transfer, directorul unităţii de învăţământ cu program sportiv integrat (în cazul acesta, Csiki Zsolt) va negocia transferul. Unitatea de învăţământ cu program sportiv integrat la care a fost selecţionat şi pregătit iniţial elevul-sportiv va beneficia de cota de transfer, în funcţie de numărul de ani cât elevul-sportiv a fost înscris la aceasta”. De asemenea, un elev poate fi transferat „numai dacă familia sa îşi schimbă domiciliul în localitatea unităţii solicitante”.

 

Rețineți, nu există nicio prevedere prin care un elev-sportiv poate fi transferat fără plată! Și mai rețineți ceva: începând din 2012 și până acum, LPS Tîrgu Mureș nu a încasat niciun leu (!) din transferurile sportivilor, fapt confirmat chiar de directorul Csiki într-un răspuns oficial pe care-l deține și msnews – în acel răspus, Csiki acreditează ideea că totul e în regulă: „concludente fiind, în acest sens, și constatările organelor de control financiar din cadrul Curții de Conturi Mureș, care au verificat toate aceste aspecte”.

 

Dar poate că Csiki nu a transferat elevi-sportiv, implicit n-avea ce să încaseze. Haideți să vedem o succesiune cu valențe penale. Deși FCM/ASA/ASA2013 nu mai figurează cu loturile de jucători pe siteul AJF-ului, ca să se poată vedea istoricul jucătorilor, iată câteva mostre de plimbări de jucători care mai figurează încă la LPS: Alexandru Emilian Brihan (transferat de definitiv de la LPS la ASA Tîrgu Mureș II și apoi din nou la LPS); Răzvan Anton Alexoi (idem, plimbat prin transferuri de la LPS la AFC ASA 2013 și CSȘ Sighișoara), Eduard Varga, Tuzes Laszlo (transferat succesiv de la LPS, Viitorul Constanta, AFC ASA 2013, CSM Avântul Reghin, Steaua Cornești, ACS Mircurea Nirajului, ASMSE 08 Tîrgu Mureș), Balasz Szabolcs (LPS – AFC ASA 2013), Szanto Szilard (ACS MSE Tîrgu Mureș).  Lista poate continua, acestea sunt doar niște exemple.

 

De altfel, a fost înregistrat și o plângere penală (și) pe această speță, însă acesta a fost clasat în ianuarie 2018 de Parchetul de pe lângă Judecătoria Tîrgu Mureș. În vara anului trecut, judecătorul de cameră preliminară a constatat că anchetatorii Parchetului au… încălcat ditamai Codul de Procedură Penală și a dispus refacerea anchetei,

 

Cine este Csiki Zsolt

 

Csiki Zsolt, născut în 7 octombrie 1979, în Tîrgu-Mureş. Este de profesie profesor-antrenor de fotbal la Liceul cu Program Sportiv. Absolvent al Universității de Educaţie  Fizică şi Sport Braşov.

 

Din 2006 și până în 2015, a fost antrenor principal al echipei de Liga a IV-a din Tîrgu Mureș, indiferent cum s-a numit aceasta (AS Tran-sil Tîrgu Mureș, FC Municipal Tîrgu Mureș, FC ASA 2013 Tîrgu Mureș). Din 2005 este profesor de educație fizică – specializare fotbal – la LPS, unitate de învățământ pe care o conduce din postura de director-manager din anul 2011.

 

Politic, face parte din UDMR, se află în grațiile actualei conduceri județene (controlată de Péter Ferenc) și este consilier local în Târgu Mureș, fiind chiar președintele comisiei de buget-finanțe din CL Târgu Mureș. Despre el, colegul său de partid, fostul viceprimar Makkai Grigore (cel căzut în dizgrația șefilor partidului) a spus: “Este fostul lider UDMR schimbat din funcție pentru atitudini antisociale și repus în funcția de lider de noua stăpânire autoimpusă a UDMR Târgu Mureș. (…) Este consilierul care nu a depus niciun raport de activitate de când este în funcție, a fost în cele mai multe deplasări în străinătate fără să depună vreun raport de deplasare, este președintele comisiei care face și desface bugetul orașului deși nu are nicio pregătire profesională”.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului msnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

LĂSAȚI UN MESAJ