ÎNDREPTARE – Informația liderului PNL Mureș, deputatul Chirteș, că nodul de Chețani va fi realizat de CNAIR este falsă: cine lucrează, de fapt
NODUL RUTIER CHEȚANI. În urmă cu două luni, pe la jumătatea lunii mai 2020, plictisit de pandemie, președintele PNL Mureș, deputatul Cristian Chirteş, anunța public că nodul de la Cheţani de pe Autostrada Transilvania va fi construit de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), astfel încât lotul 3 al Autostrăzii Transilvania, între Iernut şi Cheţani, cu o lungime de 17,9 kilometri, să poată fi dat în folosinţă în vară. Ura, presa interesată (inclusiv cea de specialitate și cea centrală) a preluat informația care venea, totuși, de la un soi de oficial (parlamentar și președinte de filială județeană a partidului de la guvernare -ancorat în informații guvernamentale, se presupune).
Chirteș afirma că acest aspect (soluția ca nodul de la Chețani să fie realizat în regie proprie de CNAIR, prin angajații DRDP Brașov și Cluj) ar fi fost stabilit la Târgu Mureș, împreună cu premierul Ludovic Orban. În acel moment, lucrările pe tronsonul Chețani – Câmpia Turzii erau realizate în stadiul fizic de 35% (fiind luată în calcul și rezilierea contractului și reluarea licitației), iar în privința tronsonului Iernut – Chețani, Orban opina că urmează să fie finalizat până în 1 iulie.
Sigur, acum e 7 iulie pe toate calendarele pământești, iar stadiul fizic al lucrării executate de asocierea Astaldi – Max Boegl – Astalrom – Consitrans este de 93%, dar până la finalul verii, începutul toamnei este posibil ca lotul Iernut – Chețani să fie finalizat. Pentru a putea fi și folosit, însă, e necesară și finalizarea nodului de la Chețani, altfel va fi recepționat un nou inutil tronson de autostradă.
Bine, acum să vedem care este, de fapt, adevărul. Surse paralamentare informate (și de specialitate) au precizat pentru msnews că declarațiile respective erau nerealiste („adică minciuni, voluntare sau din lipsa de informare ori informări eronate”). Mai mult, msnews deține un document înregistrat la Ministerul Transporturilor care precizează că „informația potrivit căreia nodul rutier de la Chețani va fi realizată de CNAIR este falsă”.
Care este adevărul
În fapt, la sediul CNAIR a avut loc în luna mai o întâlnire cu reprezentanții constructorului nodului de la Chețani, respectiv asocierea Straco Grup – Specialist Consulting – Total Road. Pentru că existau întârzieri în privința nodului rutier de la Chețani, constructorul a propus varianta să renunțe la respectiva parte a lucrării și aceasta să fie realizată de CNAIR, dar până la urmă s-au identificat soluțiile prin care Straco să execute și această parte a contractului (pentru a nu se crea un precedent prin care orice antreprenor să poată renunța la părți din contract pe care le consideră dificil de realizat).
Așa că nodul de la Chețani este executat în continuare de Straco (aspect care n-a fost prezentat ulterior de Chirteș, în contextul în care informațiile false/greșite avansate de liderul PNL Mureș ar fi fost cauzate de informări nereale ale unor instituții ale statului).
Conform unei filmări realizate de Asociația Pro Infrastructura, în urmă cu câteva zile, noi echipe de muncitori și utilaje au intrat pe șantierul nodului de la Chețani și au demarat în forță lucrările pentru finalizarea acestuia, specialiștii de la API estimând că dacă ritmul actual s-ar menține, nodul pentru descărcare de la Chețani ar putea fi gata peste 2 luni.
* Foto montaj stânga: captură filmare Asociația Pro Infrastructura
Cătălin VISCHI, Vali STOICA