Interviu cu un fost profesor: Perspective asupra învățământului românesc în 2024

REALITATEA. L-am abordat cu curaj…Nu dorea neaparat să vorbească. dar fiind prieteni, l-am rugat să deschidă ochii lumii din ziua de azi, în care învățământul a devenit “ceva obligatoriu” literar. Om devotat , PROFESOR în adevăratul sens al cuvântului , după rugăminți multe a acceptat să iși spună oful!

– Mulțumesc că ați acceptat să împărtășiți cu noi experiența dumneavoastră în învățământul românesc. Ne puteți spune puțin despre dumneavoastră și despre perioada în care ați fost profesor?

– Cu plăcere. Am fost profesor în învățământul gimnazial timp de douăzeci de ani, între 2002 și 2022. Acești douăzeci de ani au fost o perioadă plină de provocări și învățăminte pentru mine.

– Ați menționat de mai multe ori în discuțiile noastre private că bullying-ul la adresa profesorilor integri este o problemă serioasă în învățământul românesc. Cum ați gestionat această situație?

– Da, bullying-ul îndreptat împotriva profesorilor integri este o realitate tristă în sistemul nostru de învățământ. În timpul mandatului meu ca profesor, am învățat să fiu rezistent din punct de vedere psihic și să-mi păstrez integritatea în ciuda presiunilor din partea conducerii școlii și a unor părinți. Am crezut întotdeauna că este important să rămân fidel principiilor mele și să-mi fac datoria cu integritate, indiferent de provocările cu care m-am confruntat.

– Ați menționat, de asemenea, că există o cultură a compromisului și a negocierii regulilor în școlile românești. Cum credeți că poate fi schimbată această mentalitate?

-Schimbarea acestei mentalități necesită un efort colectiv atât din partea profesorilor, cât și din partea părinților și a conducerii școlare. Este esențial să promovăm respectul pentru reguli și să cultivăm o cultură a responsabilității și a angajamentului față de educație. De asemenea, este important să existe consecințe clare pentru încălcarea regulilor și să se recunoască și să se aprecieze eforturile și realizările elevilor și ale profesorilor care lucrează cu seriozitate și dedicație.

– Un alt aspect pe care l-ați evidențiat este umilirea constantă a profesorilor tineri în sistemul educațional. Cum credeți că poate fi schimbată această situație pentru a sprijini dezvoltarea și succesul profesorilor tineri?

– Este esențial ca profesorii tineri să fie sprijiniți și încurajați în primele lor ani în învățământ. Este important să se creeze un mediu de lucru pozitiv și să se ofere mentorat și resurse adecvate pentru dezvoltarea profesională a acestora. De asemenea, este crucial ca conducerea școlii să promoveze o cultură a respectului și a colaborării între profesori de toate vârstele și să încurajeze schimbul de idei și experiențe.

– Ați menționat că notele sunt o ficțiune în multe școli românești. Cum credeți că poate fi îmbunătățită procesul de evaluare pentru a reflecta mai bine performanțele elevilor?

– Evaluarea corectă și obiectivă este esențială pentru dezvoltarea elevilor și pentru asigurarea unui sistem educațional echitabil. Este important să se promoveze standarde ridicate de evaluare și să se ofere suport și resurse adecvate pentru profesori pentru a-și îmbunătăți practicile de evaluare. De asemenea, este crucial să se acorde atenție necesităților individuale ale elevilor și să se ofere feedback constructiv și orientare pentru îmbunătățirea performanței lor.

– Un alt aspect pe care l-ați menționat este că majoritatea profesorilor nu sunt pregătiți să gestioneze problemele de sănătate mintală ale elevilor. Cum credeți că poate fi îmbunătățită pregătirea profesorilor în acest sens?

– Este esențial să se ofere formare și resurse adecvate pentru profesori pentru a-i pregăti să gestioneze problemele de sănătate mintală ale elevilor. Acest lucru ar putea include programe de formare continuă, seminarii și resurse online care să abordeze diferite aspecte ale sănătății mintale și modalități eficiente de gestionare a acestora în sala de clasă. De asemenea, este important să existe colaborare între profesori, consilieri școlari și alte resurse comunitare pentru a asigura sprijinul adecvat pentru elevi și familiile lor.

– În încheiere, ce sfat ați oferi profesorilor tineri care intră în sistemul de învățământ românesc?

– Cel mai important sfat pe care l-aș oferi profesorilor tineri este să rămână fideli principiilor lor și să-și facă datoria cu integritate și pasiune. În ciuda provocărilor și dificultăților cu care se pot confrunta, să nu-și piardă niciodată entuziasmul și să aibă încredere în capacitățile lor de a face o diferență în viețile elevilor lor. De asemenea, să caute mereu să învețe și să se dezvolte profesional și să caute sprijin și îndrumare atunci când au nevoie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare