INVESTIGAȚIE – Cum s-a predat Primăria Reghin multinaționalei Heineken pentru 20.000 de lei și 20 de butoaie de bere: exclusivitate mascată în sponsorizare

SPONSORIZARE MASCATĂ. Sărbătoarea municipiului Reghin, „Zilele Reghinului”, au avut ca sponsor multinaționala Heineken România SA, producătorul de bere sponsorizând Primăria Reghin cu suma de 20.000 de lei (echivalentul a aproximativ 4.300 de euro) și 1.000 de litri de bere (la butoi) Neumarkt. În schimbul acestei sponsorizări, Heineken a obținut exclusivitatea, la sărbătoarea orașului vânzându-se doar marca proprie Neumarkt, pe care a decis să o promoveze.

 

Secretizarea contractului

 

Maria Precup

Deși contractul, semnat în 4 iulie 2018, prevede ca administrația publică condusă de primarul Maria Precup să nu dezvăluie sub niciun fel („în special către presa generală și comercială”) “existența sau conținutul” acestui contract de sponsorizare, fiind somată de Heineken în acest sens, surse msnews ne-au adus la cunoștință documentul care stârnește numeroase semne de întrebare și care demonstrează strategia prin care, cu de la sine putere (fără consultarea forului deliberativ, edilul urbei a “predat” sărbătoarea orașului sub controlul unei multinaționale, căreia i-a oferit exclusivitatea vânzării mărcii de bere pe care o deține, pe toată durata celor șapte zile ale evenimentului.

 

De asemenea, câteva dintre condițiile pe care administrația orașului a fost obligată prin contractul de sponsorizare să le îndeplinească sunt din registrul “negocierii în genunchi”, primarul (semnatar al documentului) acceptând toate condițiile impuse, ca un administrator al unui mic sereleu.

 

Studiul acestui contract de sponsorizare (care, de fapt, este definit ca un contract de sprijin și prin care sponsorul beneficiază de facilități financiare – respectiv, reducerea bazei impozabile cu echivalentul sponsorizării) duce către concluzia că, de fapt, este un contract de cumpărare a exclusivității (legiferate prin contract). Acesta este motivul pentru care msnews a decis că informațiile cuprinse în contractul secret sunt de interes public și a acționat ca atare.

 

Sponsorul primește clauză de exclusivitate

 

Prin contractul de sponsorizare, Primăria Reghin s-a obligat să pună la dispoziția Heineken “în cel mai scurt timp și la prima solicitare primită” fiecare autorizație necesară pentru participarea la zilele orașului și solicitată de Heineken, să facă publică sponsorizarea, numele sponsorului și al mărcii Neumarkt (și să poată să dovedească asta “prin orice mijloc de probă”), în caz contrar Heineken putând rezilia unilateral contractual și solicita rambursarea sponsorizării.

 

Mai mult, Primăria s-a angajat “să respecte instrucțiunile” Heineken pentru realizarea anunțurilor privind sponsorizarea, însă cel mai important aspect este clauza de exclusivitate.

 

Contractul dintre Primărie și producătorul de bere prevede ca pe toată perioada “Zilelor Reghinului” să nu rostească denumirea vreunei mărci concurente și să ofere Heineken România dreptul de vânzare exclusivă a berii (“Beneficiarul se va abține a anunța, pe toată durata evenimentul sposorizat cât și ulterior, numele ori marca vreunui comerciant ori producător de bere și nu va permite în niciun fel asocierea dintre evenimentul organizat și acesta, inclusiv prin vânzarea de produse în spațiul de desfășurare al evenimentului”). Practic, Heineken a obținut exclusivitatea de a vinde (“direct ori prin intermediul unui terț comerciant”) berea Neumarkt pe toată durata sărbătorii.

 

Tot în schimbul celor 20.000 de lei și a 1.000 de litri de bere Neumarkt, Primăria Reghin a fost obligată să ia toate măsurile pentru paza (gratuită) și siguranța bunurilor sponsorului (asta costă, pentru că Poliția Locală nu e ONG, fiind plătită din bugetul public). O altă cerință este ca Primăria să-i distribuie gratuit eșantioanele  sponsorului (adică materialele promoționale, produse pentru reclamă ale producătorului de bere etc.).

 

Poate sună interesant și clauza 6.3 din contract: “În cazul unor activițăți/prestații periodice, sponsorul (n.red., Heineken) este singurul îndreptățit să solicite încetarea prezentului contract, prin simpla notificare scrisă, contractual încetând de drept, fără altă formalitate ori intervenție a unei instanțe (n.red., de judecată) și fără alte despăgubiri pentru beneficiar (n.red., Primăria Reghin).”

 

Semnarea contractului, încălcând legea

 

În afara clauzei de exclusivitate pentru Neumarkt, vândută contra sumei de 20.000 de lei și 1.000 de litri de bere, primarul Maria Precup, semnatara contractului de sponsorizare, a încălcat o lege: Legea administrației publice locale. Ea a semnat contractual fără girul Consiliului Local Reghin, fapt confirmat de consilierul local Iuliu Făgărășan – sigur, nu-i o drama foarte mare, pentru că aceștia habar n-aveau că era necesar să avizeze, prin vot public, contractual de sponsorizare (desi e logic, acesta implicând obligații pe care și le asumă partea executivă în numele municipalității, iar Consiliul Local e for deliberativ al municipalității).

 

Conform articolului 45 din Legea 215/2001: „(2) Se adoptă cu votul majorităţii consilierilor locali în funcţie următoarele: f) hotărârile privind asocierea sau cooperarea cu alte autorităţi publice, cu persoane juridice române sau străine”. Precizarea, cu limbajul de lemn al legislației românești, a fost făcută pentru a fi evident pentru oricine că parteneriatul (asocierea) trebuia să aibă votul consilierilor municipali.

 

Rentabilizarea unei sponsorizări

 

În contextul în care Primăria Reghin a oferit exclusivitate la vânzarea berii firmei Heineken România contra sumei de 20.000 de lei, am făcut un calcul pentru a-i ajuta pe consilierii municipali, aleși de reghineni să-i reprezinte în forul deliberativ al orașului, să înțeleagă – în cazul în care aceștia vor să afle toate sincopele acestei afaceri sponsorizate.

 

Conform contractului, Heineken a livrat (împumutat) Primăriei Reghin 70 de corturi, 140 de seturi de berărie, 25 de baruri mobile, 25 de instalații draught și 10 vitrine. În contextul în care acestea n-au levitat, ci au fost amplasate undeva, faceți un calcul cât ar fi costat închirierea suprafeței necesare amplasării celor 70 de corturi, în contextul în care Primăria Reghin a închiriat cu 25 de lei/metru pătrat/zi suprafețele pentru activități de alimentație publică.

 

Practic, cu cei 20.000 de lei oferiți ca sponsorizare, Heineken putea să-și închirieze pe perioada celor șapte zile, cât au durat “Zilele Reghinului”, 114 metri pătrați (suprafață echivalentă cu a două apartamente cu două camere). În plus, banii respectivi nu erau deduși din baza de impozitare, Însă așa, sprijinind dezinteresat comunitatea reghineană, sponsorizarea pare mai rentabilă din orice unghi economic ai privi această afacere, iar gustul puternic și amărui se simte perfect. Hai, noroc!

 

GRUPUL DE INVESTIGAȚII msnews

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare