INVESTIGAȚIE – În 2019, Primăria Târgu Mureș susține că a obținut din administrarea parcărilor cu plată… doar 68% din suma încasată în 2018
INEFICIENȚĂ ȘI FALSURI. Primăria Târgu Mureș, controlată de edilul Dorin Florea, susține că după ce a dat parcările orașului în administrarea unei firme pe care o deține, a încasat în cele 12 luni ale anului 2019 doar 68% din câți bani a încasat în ultimele 7 luni și jumătate din 2018.
Să vedem ce s-a schimbat și cum a fost obținută această contraperformanță economică, însă, în principal, să asistăm împreună la o dovadă nu doar a ineficienței, ci și a unor raportări false privind încasările (sau măcar gestionarea) unei afaceri prospere, din care orașul… nu câștigă NIMIC.
În 2018: 2,8 milioane de lei
În municipiul reședință al județului Mureș există 4.448 de parcări publice cu plată. În 2018, parcările din Târgu Mureș au funcționat cu plată doar din 14 mai (adică 7 luni și jumătate, după ce contractul cu administratorul privat a încetat), fiind administrate de un serviciu al Primăriei, Administrația Domeniului Public (ADP).
Până în 31 decembrie 2018, ADP a încasat din parcări peste 2,8 milioane de lei (exact: 2.801.098 lei) – la sfârșitul lunii iulie (așadar la doar două luni de la reintroducerea serviciului cu plată), autoritatea publică anunța că a încasat peste 900.000 de lei din gestionarea acestora, adică o medie de peste 450.000 de lei pe lună.
Defalcat, în 2018 s-au încasat 2.370.398 de lei din tichete și abonamente și 430.700 lei din amenzi. Asta înseamnă o medie de peste 400.000 de lei pe lună (rețineți suma). În baza acestor documente oficiale ale Primăriei Târgu Mureș, conform logicii, într-un an parcările din municipiu generează venituri de peste 4,8 milioane de lei, adică 1 milion de euro.
În 2019: 1,9 milioane de lei
În 2019, un serviciu al Primăriei Târgu Mureș (știați că există Biroul Parcări, Garaje și Ridicări de mașini?) susține într-un document intern asumat de primarul Dorin Florea că în tot anul trecut s-au încasat din parcări (o activitate despre care în 2018 acredita ideea că are potențial de 4,8 milioane de lei)… 1,9 milioane de lei. Suma reprezintă doar 68% din cea încasată în 2018. Să vedem ce s-a întâmplat?
În principal, s-a schimbat administratorul parcărilor, acestea fiind trecute în 12 august 2019 de la ADP la firma municipalității, SC Administrator Imobile și Piețe SRL – controlată de colonel (r) Valer Ujică, fost șef al Poliției Reghin și fost adjunct al Inspectoratului de Poliţie al Judeţului Mureş. Practic, anul trecut, Primăria susține că a încasat 1.904.874,35 lei (1.895.163,85 lei din tichete și abonamente și 9.710,5 lei din amenzi).
Sintetizând, în 2019, municipalitatea Târgu Mureș a produs cu fiecare loc de parcare publică cu plată o medie de… 1,17 lei/zi (sumă care cumulează taxa de parcare și amenzile). Suma este mai mică decât taxa de parcare pe o jumătate de oră în orice zonă din oraș (care este de 2-2,5 lei). Ceea ce înseamnă că toate locurile de parcare din Târgu Mureș sunt libere mai bine de 23 de ore pe zi, în permanență, iar când nu găsiți niciun loc de parcare disponibil înseamnă că, de fapt, nu vedeți bine.
Atât se obține, dar cât se cheltuie
Conform unui document intern al SC Administrator Imobile și Piețe SRL, contrasemnat și asumat de directorul Ujică, firma cheltuie lunar doar “pentru plata personalului implicat în administrarea parcărilor se cheltuie lunar peste 60.000 lei”. În total, însă, cheltuielile de funcționare a Serviciului parcări publice este de aproximativ 125.000 de lei pe lună.
În 2019, serviciile care au administrat parcările publice din Târgu Mureș (ADP și sereleul condus de Ujică) au obținut aproximativ 158.000 de lei pe lună. Concluzionând, se lucrează cu un profit de vreo 23.000 de lei pe lună, adică de 766 de lei pe zi.
Nu doriți și dumneavoastră să administrați 4.500 de locuri de parcare (cu potențial de venit de 3 lei pe oră/loc, adică un business de peste 4 milioane de lei pe lună la un grad de ocupare de 10 ore/zi) și să plătiți Primăriei Târgu Mureș 23.000 de lei? Adică să încasați 4 milioane, să plătiți Primăriei 23.000 de lei, să vă administrați serviciul cu 125.000 de lei (salarii, taxe, alte cheltuieli – pe care prostul administrator care este firma Primăriei îl contabilizează la această sumă)? Nu, nu mai faceți niciun calcul. Dacă doar 10 ore pe zi parcările din Târgu Mureș sunt ocupate, rezultă un profit de peste 3,8 milioane de lei.
Sigur, datele publice sunt grosolan falsificate, pentru că vă reamintim, msnews deține documente oficiale ale Primăriei Târgu Mureș care atestă faptul că s-au încasat peste 450.000 de lei pe lună timp de două luni, ceea ce înseamnă că-n restul de 10 luni s-ar fi încasat cam tot atât cât în cele două luni.
Concluzii
Înainte de a râde de incapacitatea administrației publice locale de a gestiona un bun/serviciu, un răspuns la întrebarea: de ce ar trebui să vă interseze (chiar îngrijoreze) informația desprinsă din documentele oficiale ale Primăriei Târgu Mureș conform căreia fiecare loc de parcare generează venituri de doar 1,17 lei pe zi? Pentru că profitul acestei activități intră parțial în bugetul orașului.
Practic, conform unor decizii din 2017 (nr. 68 și 156) a forului deliberativ (Consiliul Local), administratorul parcărilor publice cu plată din Târgu Mureș trebuie să vireze la bugetul local o redevență de peste 1 milion de lei pe an (suma exactă este 1.074.000 de lei), plus 10% din cifra de afaceri.
Conform calculelor economice făcute în baza strategiei recomandate privind gestionarea sistemului de parcari publice urbane și a datelor financiare oficiale (ale Primăriei Târgu Mureș), potențialul de încasare anual la bugetul orașului din gestionarea parcărilor este de aproape 4,9 milioane de lei (peste 1 milion de euro) și un profit net minim de 2 milioane de lei (în acest tip de afacere, marjă de profit net este de aproximativ 40%).
În baza datelor oficiale pe care le avem la dispoziție (incluzând și numărul autoturismelor rezidențiale și a celor aflate în tranzit), păstrăm rezerve serioase că potențialul încasărilor anuale exclusiv din parcări sunt de sub 5 milioane de lei.
Dacă datele sunt corecte, cel mai probabil vorbim de o gestionare cu deficiențe a acestui serviciu. Din estimarea noastră, încasările anuale pentru parcările din oraș ar trebui să se cifreze la aproximativ 1,7 milioane de euro, adică peste 8 milioane de lei, ceea ce înseamnă că administrația publică din Târgu Mureș pierde anual peste 6 milioane de lei doar din administrarea parcărilor cu plată. Din acești bani, o parte semnificativă ar trebui să fie alocați exclusiv în interesul pe care comunitatea îl are în sectorul de transport alternativ, de exemplu (investiţii în spaţii pietonale, piste de biciclete etc.), precum și în modernizarea prin redimensionare a sistemului de parcare.
GRUPUL de INVESTIGAȚII msnews
1 comment
Jaful in forma continuata in Tg.Mures se datoreaza conducatorilor institutiilor de stat abilitate pentru a stopa jaful,precum si a majoritatii cetatenilor urbei care voteaza din patru in patru ani mediocritatea,incompetenta ,incultura si JAFUL.