Lotus Esprit S3 – o mașină care marchează maturitatea designului și rafinarea tehnică

RETRO AUTO. Lotus Esprit S3 a fost produs între 1981 și 1987, fiind o evoluție firească a modelelor anterioare. Dacă S1 era revoluționar prin design, iar S2 a adus primele îmbunătățiri vizibile, S3 a dus totul la un nivel de echilibru și rafinament. Era momentul în care Esprit începea să capete maturitatea unei mașini sport cu adevărat competitive pe piața anilor ’80.

Caroseria rămânea fidelă liniilor create de Giorgetto Giugiaro, cu acele muchii tăioase și profil de pană, dar față de versiunile precedente, S3 avea detalii mai bine finisate. Bara de protecție a fost redesenată, prizele de aer laterale erau mai mari și mai bine integrate, iar proporțiile generale transmiteau o stabilitate mai mare. Cu jante noi și o ținută mai joasă, S3 părea mai agresivă, dar și mai elegantă.

Sub capotă, Lotus a montat motorul de 2,2 litri cu patru cilindri, un pas înainte față de unitățile de 2,0 litri din primele generații. Acesta oferea mai mult cuplu și o fiabilitate mai bună, păstrând în același timp caracterul sportiv. În funcție de versiune, puterea varia în jur de 160-172 CP, suficient pentru a menține performanțele excelente raportate la greutatea mică a mașinii. Suspensia și șasiul au fost rafinate, iar Esprit S3 oferea o experiență mai solidă pe șosea, fără a-și pierde agilitatea clasică.

Interiorul era și el modernizat. Lotus a ascultat criticile aduse versiunilor anterioare și a îmbunătățit confortul: bord redesenat, materiale mai bune și o ergonomie mai atent gândită. Scaunele sport ofereau susținere mai bună, iar habitaclul era mai silențios și mai prietenos pentru utilizare zilnică. Nu era luxul suprem, dar pentru un Lotus era un pas major spre rafinament.

Esprit S3 a fost modelul care a demonstrat că Lotus putea să ofere nu doar viteză și design exotic, ci și o construcție solidă, fiabilitate și un plus de confort. Era mașina care făcea trecerea dintre radicalul început al seriei și versiunile Turbo sau V8 ce aveau să urmeze.




