Manualele școlare din România: promisiuni de modernizare în fața unei realități alarmante

ÎNVĂȚĂMÂNT. Manualele din școli, care ar trebui să constituie o sursă de cunoștințe actualizate pentru elevi, sunt adesea pline de informații învechite și necorespunzătoare realității contemporane. Ministerul Educației din România a promis că, până în toamna anului viitor, toți elevii vor beneficia de manuale digitale, atractive și interactive. Însă, până când aceste schimbări se vor concretiza, elevii sunt nevoiți să continue să învețe din cărți vechi, cu conținut depășit.
Un exemplu pertinant este manualul de Istorie, care datează din 2004 și care le spune elevilor că România urmează să se integreze în Uniunea Europeană, ignorând faptul că țara a aderat la UE în 2007. Această situație evidențiază o disfuncționalitate gravă în sistemul educațional românesc, unde colegii din străinătate beneficiază de resurse actualizate și relevante.
Adrian, un elev din clasa a XII-a, relata că nu a primit manualele la timp în toți anii de studiu. „Cel puțin la materiile importante, la care dau și Bacalaureatul, nu am manual. De exemplu, la Română, Matematică și Fizică nu am”, a spus el, aducând la lumină realitățile dificile cu care se confruntă mii de elevi din România.
Iuliana Constantinescu, membru al Asociației Părinților din Liceul „L. Blaga”, a explicat că multora dintre elevi le lipsesc manuale noi și că, din păcate, editurile au așteptat modificări ale planurilor cadru înainte de a reveni la publicarea acestora. „Sunt foarte multe manuale pe care copiii și le xeroxează de la an la an”, a adăugat ea.
Situația devine și mai alarmantă în cazul elevilor de clasa a IX-a, care studiază informatica dintr-un manual realizat în 2004. Acesta îi învață cum să folosească un calculator cu dischetă, un tip de tehnologie care nu mai este utilizată de ani buni.
Într-un efort de a îmbunătăți sistemul educațional, autoritățile promit schimbări radicale. „Dacă începem din toamnă proiectul legat de manuale, cu siguranță până în anul 2026-2027 reușim să le avem într-o formă modernă și atractivă, atât printat, cât și online”, a declarat ministrul Educației.
Deși proiecția de modernizare a manualelor școlare prezintă o rază de speranță, realitatea actuală este una îngrijorătoare. Elevii români merită să aibă acces la informații actualizate, iar revizuirea sistemului de educație este esențială pentru a le oferi o pregătire adecvată în fața provocărilor contemporane. Schimbările trebuie să se producă rapid, altfel tinerii din România riscă să rămână în urma colegilor lor din alte țări și să nu fie pregătiți pentru viitor.