MDLPA propune reforme în administrația locală pentru eficientizare și reducerea cheltuielilor

SOCIAL. Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației (MDLPA) a lansat în dezbatere publică un proiect de lege menită să consolideze capacitatea financiară a unităților administrativ-teritoriale și să optimizeze resursele umane și financiare ale administrației locale. În cadrul acestei inițiative, sunt prevăzute mai multe măsuri, printre care și reducerea cu 20% a numărului de posturi din administrația locală.

Reducerea posturilor și ajustarea decalajelor între grupele de UAT-uri

Prin modificarea Ordonanței de Urgență nr. 63/2010, se propune reducerea cu 20% a posturilor minime, medii și maxime din administrația locală, conform tabelelor din Anexa 1 a proiectului de lege. De asemenea, se urmărește ajustarea diferențelor între grupele de unități administrativ-teritoriale, astfel încât să nu mai existe diferențe majore între valorile maxime și minime, utilizând datele din recensământul din 2021.

Această măsură are rolul de a crea premise pentru o administrare mai eficientă a resurselor umane și financiare, contribuind la o mai bună gestionare a bugetelor locale și la reducerea cheltuielilor inutile.

Reducerea consilierilor personali și a cheltuielilor cu personalul de conducere

Proiectul prevede, totodată, reducerea cu unu a numărului de consilieri personali de la nivelul cabinetului demnitarilor din administrația centrală și locală. Estimările indică o economie de aproape 194 milioane lei pentru ultimele patru luni ale anului 2025 și o reducere anuală de peste 581 milioane lei la cheltuielile salariale.

De asemenea, se propune redimensionarea numărului de polițiști locali, în funcție de situația demografică a fiecărei unități administrative, pentru a evita supraîncărcarea sau subfinanțarea acestui serviciu esențial pentru siguranța comunităților.

Reglementări pentru poliția locală și cheltuieli eficiente

Astfel, se va stabili un post de poliție locală pentru fiecare 1.200 de locuitori în comune, orașe, municipii și sectoare ale Bucureștiului, precum și un post pentru fiecare 6.500 de locuitori la nivel județean și în municipiul București. În cazul unităților cu mai puțin de 4.500 de locuitori, poliția locală poate fi înființată doar dacă se asigură integral cheltuielile din venituri proprii, iar numărul maxim de polițiști în astfel de situații va fi de trei.

Politici financiare și reglementări pentru controale și venituri locale

Proiectul vizează și creșterea eficienței cheltuielilor locale, prin stabilirea unor grile de salarizare pentru personalul din aparatul propriu, precum și autorizarea de către autoritățile locale a organizării și exploatării jocurilor de noroc pe teritoriul UAT-urilor. Se introduce astfel un rol mai activ al administrațiilor locale în reglementarea și controlul acestor activități, inclusiv posibilitatea de a delimita zone pentru desfășurarea jocurilor de noroc și de a impune taxe locale corespunzătoare.

Impulsionarea veniturilor și combaterea construcțiilor ilegale

De asemenea, se prevede implementarea unor măsuri pentru creșterea veniturilor la bugetele locale, precum stabilirea valorii de impozitare în funcție de documentațiile oficiale pentru construcțiile legale și majorarea impozitului cu 100% pentru construcțiile fără autorizație, pentru o perioadă de 5 ani, pentru a descuraja activitățile ilegale.

Modificări în domeniul circu și contravenții

Se vor introduce, de asemenea, servicii publice electronice pentru eliberarea certificatelor fiscale și reguli mai stricte privind majorarea amenzilor contravenționale în cazul neachitării lor la termenele stabilite. În plus, se propune reducerea perioadei de suspendare a dreptului de a conduce pentru persoanele contraveniente, dacă acestea achită datoriile restante.

Sunt propuse măsuri pentru îmbunătățirea protejării drepturilor persoanelor cu handicap grav. Astfel, asistentul personal va putea încheia contract individual de muncă cu agențiile teritoriale pentru plăți și inspecție socială, iar salarizarea și drepturile vor fi asigurate de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Muncii, Familiei, Tineretului și Solidarității Sociale.

Proiectul de lege al MDLPA reprezintă un pas major spre modernizarea administrației locale, vizând reducerea cheltuielilor, optimizarea resurselor umane și creșterea eficienței serviciilor publice. Prin aceste măsuri, autoritățile își propun să asigure o gestionare mai responsabilă și transparentă a resurselor financiare și umane, concomitent cu creșterea capacității pentru dezvoltare durabilă și bunăstarea cetățenilor. Dezbaterea publică va fi esențială pentru ajustarea și perfecționarea acestor inițiative, în beneficiul comunităților din întreaga țară.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare