Ministrul Educației anunță introducerea disciplinei „Istoria comunismului din România” pentru toți elevii de liceu
EDUCAȚIE. Ministrul Educației, Ligia Deca, a dezvăluit luni, în cadrul unui eveniment dedicat comemorării a 35 de ani de la Revoluția Română din 1989, că toți elevii de liceu din România vor studia disciplina „Istoria comunismului din România”. Această materie va fi predată elevilor de clasa a XII-a din învățământul de zi, precum și celor de clasa a XIII-a din învățământul seral și cu frecvență redusă.
Contextul introducerii materiei
Georgescu a explicat că demersul vine ca reacție la fenomenul de nostalgie față de regimul comunist, care se manifestă, din păcate, inclusiv în rândul tinerilor care nu au trăit acea perioadă. Potrivit ministrului, o explicație importantă pentru acest sentiment este necunoașterea faptelor istorice, un aspect pe care noua disciplină își propune să îl abordeze.
„Este esențial ca tinerii să cunoască și să înțeleagă evenimentele care au contribuit la formarea prezentului nostru. Această disciplină este dedicată tuturor elevilor, tocmai când se apropie de momentul crucial al primului lor vot democratic”, a afirmat Deca.
Conținutul disciplinei
Programa va acoperi o gamă variată de subiecte, inclusiv represiunea, formele de rezistență, viața cotidiană și protocronismul din perioada comunistă. Ministerul Educației va integra studii de caz relevante, cum ar fi activitatea Radio Europa Liberă, Decretul 770 din 1966 sau Tratatul de la Varșovia. Aceasta va oferi astfel elevilor o imagine clară asupra modului în care deciziile politice au influențat viețile cotidiene ale cetățenilor.
Ligia Deca a subliniat că disculina nu va fi o expunere ideologică, ci o prezentare obiectivă a faptelor istorice. „Depășim simpla judecată a evenimentelor și ne axăm pe o reflecție critică, invitând elevii să analizeze și să înțeleagă complexitatea istoriei”, a continuat ministrul.
Importanța educației istorice
Deca a subliniat necesitatea acestei materii în contextul actual, menționând că cunoașterea inadecvată a istoriei poate duce la distorsiuni care influențează comportamentul social și electoral al tinerilor. „Avem obligația de a combate ignoranța și manipularea ce derivă din necunoașterea istoriei”, a precizat ministrul, adăugând că aceste lecții sunt esențiale și pentru viitor.
Tinerii vor dezvolta astfel competențe importante precum gândirea critică, reflecția civică și empatia istorică, aspecte esențiale pentru o societate democratică.
Lecții din trecut pentru un viitor mai bun
Ligia Deca a concluzionat că optionalul „Istoria Revoluției din 1989 și a schimbării de regim din România” reprezintă un act de memorie și recunoștință pentru cei care au luptat pentru libertate și democrație. „Este o lecție despre fragilitatea libertății și despre cum, prin indiferență sau complicitate, răul poate deveni banal. Valorile democratice nu trebuie niciodată considerate garantate”, a afirmat ministrul.
Astfel, introducerea acestei discipline în școlile din România își propune nu doar să educe tinerii cu privire la trecutul țării lor, ci și să-i pregătească pentru a deveni cetățeni activi și responsabili într-o democrație.