OPERAȚIUNEA AUTOBUZUL – 10 milioane de euro, 38 de autobuze, cuplul Florea & Maior și dromaderii dopați cu Botox

TRANSPORT LOCAL. După ce în vară a întocmit un caiet de sarcini care încălcat regulile concurențiale, fapt care a dus la anularea procedurii de licitație, Primăria Târgu Mureș a reluat în decembrie 2018 licitația pentru achiziția a 38 de autobuze hibrid, care ar urma să fie finanțate, în cea mai mare parte, din fonduri europene – achiziția este estimată la peste 103 milioane de lei.

 

Dacă frigul iernii ne-ar fi transformat și pe noi în pinguini electorali, acest anunț ar fi declanșat urale sacadate, însoțite de aplauze ritmice cauzate de reflexul necondiționat similar cu al focilor de la circ. Însă, privind înapoi fără mânie sistemul de transport public local – acest melanj împotriva firii, monstruos creat de cuplul de aur al administrației din Târgu Mureș, Dorin Florea & Claudiu Sergiu Maior (foto), care a predat firma orașului, Transport Local, sereleului lui Maior, Siletina Impex -, am decis să analizăm cu obiectivitate situația creată. Urmează adevărul despre clamata modernizare a parcului de autobuze din oraș.

 

Câteva considerații…

 

Care este strategia prin care municipalitatea vrea să reactiveze rușinea numărul 1 a orașului, transportul public local, care în acest moment este făcut cu cea mai deplorabilă flotă auto urbană din România, Târgu Mureș fiind singurul municipiu reședință de județ în care cele 80 de autobuze au norma de casare îndeplinită chiar și de trei ori (unele fiind de pe vremea când Gheorghiu-Dej era încă un tânăr stalinist, iar adolescentinul Ceaușescu era calfă de cizmar)?

 

În principal, această strategie (deocamdată butaforică, declarativă, pe hârtie, nimic nefiind pus în practică) seamănă cu trucarea revoluționară a concursurilor de frumusețe pentru cămile din Arabia Saudită, acolo unde, în acest an, s-a tăiat în carne vie, decalificându-se o duzină de dromaderi după ce s-a descoperit că aceștia au fost injectați cu… Botox. De ce seamănă? De exemplu, pentru că în stațiile de autobuz din autoproclamatul „oraș digital” nu există nu afișaj digital ci măcar o amărâtă de tablă vopsită cu programul de circulație, sau vreun carton scris cu chimicu’ înmuiat în gură, ceva, orice care le-ar da o șansă târgumureșenilor să nu-nghețe în stații în neștiință de cauză.

 

Să ignorăm, însă, aceast “detaliu” hibernal și să ne concentrăm pe autobuze – autobuze care, sigur, acum nu există, aici transportul în comun fiind făcut ca-n timpul Războiului de Independență de la 1877, cu niște căruțe mecanizate forțat, „arătări” obscen de insalubre și puternic poluante. “Noutățile” au fost cumpărate în regim second-hand, ca săracii, din autobuzele casate și aruncate la fier vechi în Germania, iar asta spune tot despre “modernul” parc auto Transport Local & Siletina Impex.

 

Cum vor șefii administrativi ai orașului condus de cuplul Florea & Maior să doteze transportul în comun astfel încât această alianță-unicat, struțo-cămila Transport Local & Siletina Impex, să nu mai facă orașul de râs? Păi, să vedem…

 

Strategia și butaforia

 

La nivelul serviciilor tehnice din Primărie, prin nimeni-nu-mai-numără câte studii făcute de firme de casă și plătite cu generozitate din bugetul orașului, s-a stabilit deja că sistemul public de transport în comun din Târgu Mureș are nevoie de 143 de autobuze (acum sunt 80 în circulație – 12 fiind casate în acest an, din cauză de „moarte clinică”).

 

Din acest necesar, 20 de autobuze (diesel) există, fiind achiziționate “în timpul vieții noastre”, adică în acest mileniu (în 2015-2017), acestea fiind singurele care pot fi păstrate în flotă, dar doar ca rezervă. Mai rămân de rezolvat 123 de autobuze noi. La media financiară estimată public de administrația publică, de 2,72 milioane de lei/autobuz, pentru rezolvarea problemei transportului local din oraș e necesară o sumă totală de 335 de milioane de lei, echivalentul a 72 de milioane de euro.

 

Suma e uriașă, însă e ignorată și de echipa Întâistătătorului Florea și de pseudo-formatorii de opinie plătiți tot de Florea (și tot din banii voștri), care ne tot recită de atâția ani că acuși-acușica rezolvă situația. În stații, însă, vin aceleași hârburi care au făcut ca MAZ-urile din Belarus să fie percepute ca limuzine!

 

„Iminența” care nu mai vine

 

Atât de mare e ignoranța și miserupismul oamenilor lui Florea, încât doar luna trecută, în noiembrie 2018, într-un ditamai proiectul de hotărâre prin care se pecetluia aruncarea în licitație a celor 38 de autobuze hibrid noi, era consemnată “iminența lansării procedurii de achiziție publică pentru un număr de 26 autobuze diesel ce vor fi achiziționate începând cu acest an, 2018”. E vorba, firește, de alte autobuze față de cele 38. Sigur, niciun consilier municipal n-a întrebat nimic în acest sens, de exemplu: “Pe o scară de la 1 la 10, cât de proști ne cred poeții lui Florea de ne spun că în cele câteva zile lucrătoare din decembrie vor fi achiziționate cele 28 de autobuze noi?”.

 

De dragul demonstrației minciunii instituționale a celor din Primărie și ca argument suplimentar pentru a le arăta puținilor consilieri municipali necaptivi (prin soții, prietene, copii, afaceri) în plasa primarului Florea cât preț se pune pe capacitatea lor analitică, am așteptat până acum, la final de an, pentru a conchide ceea ce era evident încă din noiembrie: au mințit din nou! Nu au achiziționat nu 26, ci niciun autobuz.

 

În cazul poetului de sorginte comunistă angajat de Florea să scrie proiectele de hotărâre, “iminența” („care e gata să se producă”, „inevitabilul”, acuși-acușica) are o altă conotație decât cea din limba română. E doar un neologism neînțeles de toți consilierii municipali, implicit, bun de argumentat.

 

În fine, pe lângă cele 20 de autobuze cumpărate în acest mileniu de Primărie și cele 26 de autobuze pe care le-a cumpărat în acest an deși nu le-a cumpărat, mai sunt necesare 97. Primăria susține că are un protocolul de colaborare cu Ministerul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice și că o să depună cerere de finanțare pentru a primi banii necesari achiziției a 47 de autobuze electrice. Adică are o hârtie. Și că „o să”… Când? Cândva, nedefinit în timp.

 

“Ghiță Pristanda” din Primărie

 

În fine, să adăugăm și cele 47 de autobuze pe care “o să”. Nu vreau să ne transformăm în Ghiță Pristanda, numărător de steaguri în “O scrisoare pierdută”, dar din cele 143 (necesarul stabilit de Primărie) mai rămân 50 de autobuze pentru rezolvarea problemei transportului local. Nu e în intenția mea să vă plictisesc dar e importantă puțină aritmetică: 20 alea vechi + 26 pe care le-a cumpărat deși nu le-a cumpărat + 47 pe care “o să” = 93. 143 – 93 = 50. Clar pentru toată lumea?

 

Nu râdeți, vă rog! Pentru cei din Primăria aritmeticianului Florea nu e clar deloc. Pentru că lor acest calcul aritmetic de clasa 0 (zero) le-a dat serioase bătăi de cap. După ce motivează cum se crează parcul auto de 143 de autobuze noi (20 le avem, 26 le-am cumpărat deși nu le-am cumpărat, 47 „o să”), ei consemnează, apoteotic: „În urma unui calcul simplu, rezultă că din necesarul de 143 de autovehicule necesare satisfacerii nevoii de transport public local la nivelul municipiului Tg Mureș, scăzând cifrele sus-menționate, pentru completarea necesarului mai este nevoie de 38 autobuze ecologice”.

 

Alooo, domnu’ primar Florea, vedeți că v-au căzut 12 autobuze pe jos, așa, în graba calcului aritmetic! Însă nu e grav faptul că funcționarii ăștia puși să rezolve o problemă atât de importantă (transportul public în comun) nu știu să rezolve “un calcul simplu”, cum zic ei. Nu e grav nici faptul că se minte public și în documente publice.

 

Nu e grav nici că viceprimarul pesedist Sergiu Papuc le spune consilierilor municipali, mințindu-i, că cele 38 de autobuze hibrid pentru care s-a redeschis licitația vor fi achiziționate “pe un proiect pe fonduri europene de 25 milioane euro” (devizul general al investiției fiind cu 3 milioane de euro mai puțin, dar, sigur, pentru un pesedist bogat ca Papuc, 3 milioane de euro sunt cantitate neglijabilă).

 

Nu e grav că nici consilierii municipali nu se zbat (sau dacă o fac, rezultatul e nul) pentru rezolvarea acestei probleme. Grav este că problema nici nu se va rezolva. Nu s-a rezolvat până acum, nu se va rezolva nici de acum încolo de aceștia actori triști ai administrației din Târgu Mureș. Cum s-o rezolvi, când zici că ai nevoie de 143 de autobuze noi pentru un transport public relativ normal, că ai 20, că o să mai cumperi 26, apoi încă 47 și, în consecință, mai lipsește să cumperi 38 ca să faci o flotă auto de 143, când de fapt îți mai trebuie 50?

 

Urmărim cu atenție deznodământul licitației pentru achiziția celor 38 de autobuze hibrid din două cauze: uriașa diferență dintre prețul din deviz (aprobat de consilierii municipali) și cel estimat în anunțul publicat pe platforma de achiziții publice SICAP (adică 103.971.380 de lei vs. 42.740.000 de lei + TVA), precum și a principalului criteriu de atribuire: raportul calitate/preţ (explicație: am dezvoltat o sensibilitatea aparte la criteriile subiective). Oricum, ofertele vor fi deschise doar în februarie 2019 – spuneam, în Primăria Târgu Mureș iminența e… temperată.

 

Cătălin VISCHI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare