PPC Energie câștigă procesul cu ANPC: amenda de 52 milioane lei anulată în primă instanță
JUSTITIE. Compania PPC Energie, unul dintre cei mai mari furnizori de energie electrică din România, a obținut o victorie importantă în instanță, anulând amenda uriașă de 52 milioane lei dictată de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC). Această sancțiune fusese impusă în urma unui control realizat de ANPC, care a descoperit nereguli semnificative la facturarea consumurilor în cursul anului 2023.
Amenda de 52 milioane lei a fost calculată ca un procent din cifra de afaceri a companiei, reprezentând o consecință severă a constatărilor ANPC. Printre cele mai grave nereguli se numără facturarea incorectă a consumului lunar de energie electrică. De exemplu, s-a constatat că PPC a aplicat un preț final mai mare de 0,80 lei/kWh pentru consumurile lunare situate în intervalul 93 kWh – 100 kWh, contrar prevederilor legale, care stipulau un preț maxim de 0,68 lei/kWh. De asemenea, pentru consumurile mai mari, PPC a facturat eronat consumurile între 255,01 kWh și 300 kWh, încălcând astfel reglementările specifice.
Conform ANPC, aproximativ 44.000 de consumatori casnici români ar fi fost afectați de aceste greșeli de facturare. În replică, compania PPC a susținut că a respectat legislația, care s-a schimbat frecvent, operând nu mai puțin de 20 de modificări ale sistemului de facturare în doar doi ani. Reprezentanții companiei au explicat că au solicitat constant clarificări, întrucât legislația adoptată nu acoperă toate situațiile ce pot apărea în activitatea de furnizare a energiei.
PPC a subliniat că, din păcate, diverse instituții ale statului interpretează legislația diferit și nu reușesc să coreleze activitățile lor, ceea ce generează confuzie atât pentru consumatori, cât și pentru companii.
Decizia instanței de joi, prin care Judecătoria Sectorului 1 a anulat amenda, constituie o victorie importantă pentru PPC Energie, însă aceasta nu este definitivă. Instanța a admis plângerea contravențională și a anulat procesul-verbal de constatare și sancționare a contravenției, oferind companiei posibilitatea de a face apel în termen de 30 de zile de la comunicare.
PPC Energie, care a devenit al doilea furnizor de energie din România în urma fuziunii firmelor de furnizare ale grupului său, deservește un total de 3,1 milioane de clienți. Această situație subliniază provocările cu care se confruntă companiile de furnizare a energiei în fața reglementărilor complexe și a așteptărilor consumatorilor, dar și angajamentul PPC de a oferi servicii conforme la standardele legale.