Programul de plafonare a prețurilor: Ce alimente vor fi mai ieftine și cum afectează consumatorii

COȘUL ZILNIC. În contextul eforturilor de a oferi accesibilitate la produsele alimentare de bază, oficialii români au introdus o ordonanță de urgență care plafonează prețurile la 17 produse esențiale, în încercarea de a facilita achiziționarea acestora pentru populație. Deși inițiativa se dorește a fi o măsură temporară, aplicarea acesteia va avea o perioadă de două luni, acoperind și Paștele Catolic sărbătorit la finalul lunii martie.

Produsele cu prețuri plafonate

Printre produsele alimentare incluse în lista cu prețuri plafonate se numără pâinea albă simplă, laptele de consum, brânza telemea de vacă, iaurtul, făina albă de grâu, mălaiul, ouăle de găină, uleiul de floarea-soarelui, carne de pui și porc, legumele și fructele proaspete, cartofii, zahărul alb, smântâna, untul și magiunul.

Schimbări în limitarea adaosului comercial

După o analiză atentă a tarifelor din magazine și a consumului mediu lunar pe cap de locuitor, oficialii au decis să renunțe la limitarea adaosului comercial pentru produse precum cozonacul, orezul, varza, carnea tocată și margarina. În schimb, accentul s-a pus pe ieftinirea unor produse care au suferit creșteri semnificative de preț în ultimul an, cum ar fi untul.

Ieftinirea untului și magiunului

Untul, unul dintre produsele care s-au scumpit cel mai mult, atrage atenția oficialilor care doresc să aducă o ușurare financiară pentru consumatori. Potrivit datelor furnizate de Institutul Național de Statistică, prețul untului a crescut cu până la 40% în ultimul an. Astfel, plafonarea prețului la 250 de grame de unt vine ca o veste bună pentru cei care își doresc să îl includă în coșul de cumpărături.

O altă surpriză în lista produselor plafonate este magiunul, o alternativă populară și apreciată în bucătăria românească.

Negocieri cu retailerii și punctul de vedere al comercianților

Retailerii au demarat negocieri cu autoritățile, pledând pentru un sistem care să intervină doar în cazurile de creșteri nejustificate ale prețurilor, evitând astfel limitările generale. Propunerea lor este să se intervină punctual acolo unde se observă creșteri abuzive sau speculative.

Ministrul Agriculturii, Florin Barbu, a declarat: ”Vom crea un mecanism de verificare a prețurilor să ne asigurăm că acestea se vor menține la un nivel suportabil. Lucrul acesta îl vom stabili atât cu retailerii cât și cu procesatorii”.

Vicepreședintele Asociației Micilor Comercianți, Feliciu Paraschiv, a adăugat: ”Când vedem că pe piață sunt creșteri abuzive, speculative, când apar prețuri de monopol, cineva deține un produs și numai el și prețul este anormal, atunci suntem de acord să se intervină ferm pe piață”.

Ordonanța de plafonare a prețurilor va fi în vigoare începând cu 1 februarie pentru o perioadă de două luni, inclusiv pe durata sărbătorii Paștelui Catolic. Consumatorii și comercianții rămân atenți la evoluția acestei măsuri și la modul în care aceasta va influența prețurile și disponibilitatea produselor în magazine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare