România ar putea implementa un nou sistem de taxare a automobilelor: descurajarea mașinilor vechi și poluante

TAXE ȘI IMPOZITE. Un nou sistem de taxare a automobilelor în România ar putea fi introdus în urma unui proiect inițiat de Dacia, în colaborare cu specialiști în taxe și impozite. Acest sistem are ca principal obiectiv descurajarea achiziționării și deținerii de mașini vechi și poluante, contribuind astfel la îmbunătățirea calității mediului.

Componentele propunerii
Directorul general al Dacia, Mihai Bordeanu, a discutat recent despre această propunere într-un interviu acordat Profit.ro, în care a explicat că proiectul include două componente principale: o taxă de achiziție și un impozit anual. „Am făcut un studiu cu Price Waterhouse acum doi ani și îl actualizăm permanent. Scopul a fost să recomandăm un mod de taxare a achiziției și deținerii de automobile vechi și poluante”, a afirmat Bordeanu. Proiectul a fost dezvoltat astfel încât să respecte legislația europeană și este similar cu inițiative existente în multe alte țări.

Calcularea taxelor și impozitelor
Conform propunerii, modul de calcul pentru taxe ar varia în funcție de tipul și emisiile de CO2 ale vehiculului. De exemplu, pentru o mașină Euro 6 de ultimă generație, cu emisii reduse sub 120 grame de CO2 pe kilometru, impozitul ar crește de la 35 de lei la 37 de lei. În contrast, un vehicul Euro 2, care în prezent plătește un impozit de 117 lei, ar ajunge să plătească aproape 1.900 de lei sub noul sistem. Bordeanu a subliniat că scopul nu este doar de a modifica cifrele, ci de a promova un principiu: “Am vrea să avem o componentă de mediu semnificativă pentru poluatorii mediului cu mașini vechi.”

Măsuri sociale și excepții
De asemenea, se planifică măsuri sociale pentru a sprijini persoanele care dețin mașini foarte vechi, dar care nu o fac din voința lor. „Evident că îi avem în vedere și pe cei care dețin o mașină foarte veche. De exemplu, cei care au o Dacia 1300 sau un Logan din 2005,” a explicat Bordeanu, menționând că se vor căuta soluții pentru a ajuta aceste persoane să nu fi efectate disproporționat de noile reglementări.

O decizie politică necesară
Deși propunerea se află în stadiul de discuție, aceasta ar putea intra în vigoare cel mai devreme pe 1 ianuarie 2026. Bordeanu a subliniat că implementarea va necesita o decizie politică și un angajament din partea autorităților locale și centrale pentru a face acest sistem funcțional.

Noul sistem de taxare are potențialul de a stimula achiziția de vehicule mai ecologice și de a contribui la reducerea poluării în România, o problemă importantă în contextul schimbărilor climatice globale și al sănătății publice. Implementarea unei astfel de propuneri ar reflecta o schimbare semnificativă în abordarea politicilor de mediu și de transport din țară.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare