România se aproprie de pragul de 100 de miliarde de euro la exporturi în 2024

ECONOMIE. România are toate șansele să atingă, în acest an, granița de 100 de miliarde de euro la capitolul exporturi, conform unei analize realizate de un procesator de plăți. Datele statistice furnizate de Institutul Național de Statistică (INS) arată că, în primele cinci luni din 2024, exporturile firmelor românești au însumat 38,5 miliarde de euro. Perspectivele indică faptul că, la sfârșitul primului semestru, România ar putea ajunge la 50 de miliarde de euro, arată comunicatul Moneycorp România.

Destinațiile principale ale exporturilor
Majoritatea exporturilor românești se îndreaptă către țări precum Germania, Italia, Polonia, Slovacia, Republica Cehă și Ungaria. În primele cinci luni ale anului, 72,7% dintre exporturi au mers către țările Uniunii Europene, valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri fiind de 28 miliarde de euro. În țările din afara Uniunii Europene, România a exportat bunuri și servicii de 10,537 miliarde de euro, reprezentând 27,3% din total exporturi.

Structura exporturilor
Cele mai multe exporturi românești au fost în domeniul mașinilor și echipamentelor de transport (47,1%) și al altor produse manufacturate (29,6%). Principalele produse de export ale României includ mașini și dispozitive electrice, mijloace de transport, mobilier, materiale de construcții, produse agroalimentare, produse chimice și mase plastice, produse metalurgice, textile, confecții, pielărie, încălțăminte și produse minerale.

Provocările și oportunitățile exporturilor
“Chiar dacă exporturile și-au temperat evoluția cu 2,9% față de primele cinci luni din anul trecut, tendința este una pozitivă și arată că economia s-a adaptat provocărilor generate de noile modificări fiscale și de inflație, cea mai mare din UE în acest an,” a declarat Cosmin Bucur, managing director Moneycorp România.

Evoluția exporturilor românești va depinde în mare măsură de modul în care principalii parteneri comerciali din Europa, precum Germania, Italia și Franța, vor depăși problemele generate de inflație, de restructurarea economiei în contextul războiului din Ucraina și al reconfigurării lanțurilor de producție și aprovizionare.

Perspectivele pozitive
Următoarea perioadă aduce o serie de oportunități, având în vedere că produsele românești se află într-o zonă atractivă din punct de vedere al raportului preț-calitate. Dacia și Ford, principalii exportatori auto, introduc noi modele, iar industria software continuă să crească. Exporturile de produse chimice sunt, de asemenea, pe plus. Restructurarea economică post-pandemică își arată efectele pozitive, multe firme producătoare din România optimizându-și costurile și lansând noi game de produse și servicii.

În 2023, România a exportat bunuri în valoare de 93 de miliarde de euro, cu o creștere de 1,3% față de anul anterior. Perspectivele pentru 2024 indică posibilitatea de a atinge pragul de 100 de miliarde de euro, impulsionate de efectele inflației.

Deficitul balanței comerciale
În 2023, deficitul balanței comerciale s-a îmbunătățit cu 5,1 miliarde de euro față de 2022 (-15,1%), ajungând la 28,9 miliarde euro. Totuși, în primele cinci luni ale anului 2024, deficitul balanței comerciale (FOB/CIF) a crescut la 12,288 miliarde de euro, mai mare cu 1,230 miliarde de euro (+11,1%) față de perioada similară din 2023. Există speranțe că, pe fondul unei creșteri semnificative a exporturilor de produse agricole și mașini în toamnă, datele privind deficitul se vor îmbunătăți.

Concluzii și recomandări
Evoluția exporturilor românești va depinde în mare măsură de modul în care autoritățile vor sprijini relansarea economiei. România are un potențial mare în privința relocării activităților de producție, cu focus pe exporturi. Extinderea autostrăzilor, rețelei de cale ferată și investițiile în parcuri logistice fac din România o destinație atractivă pentru investitori.

Studiul Frames sugerează că România are toate șansele să devină un hub regional în domeniul logistic, al producției și al serviciilor transfrontaliere, cu investiții preconizate de peste 10 miliarde de euro în următorii ani. Dezvoltarea infrastructurii de parcuri industriale, cu oferte integrate de depozite, spații de producție și servicii de transport, este esențială pentru atragerea capitalului străin.

În concluzie, România trebuie să continue eforturile pentru a atrage investiții străine, să sprijine dezvoltarea economică pe baze sustenabile și să adopte noile tehnologii digitale și de automatizare pentru a-și menține competitivitatea pe piața internațională.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare