Săptămâna Europeană a Mobilității 2024: cum să împărțim eficient spațiul public pentru un oraș mai verde și sigur
SUSTENABILITATE. Săptămâna Europeană a Mobilității, o inițiativă anuală a Comisiei Europene, se desfășoară între 16 și 22 septembrie și vizează identificarea de soluții inovatoare pentru problemele de mobilitate urbană. Tema pentru anul 2024 este „Shared Public Space” (Să folosim spațiul public împreună), subliniind importanța unei utilizări echitabile a spațiului public pentru îmbunătățirea calității vieții urbane.
În contextul în care peste 70% dintre europeni trăiesc în zone urbane, este esențial să se optimizeze utilizarea spațiului public pentru a crea orașe mai echitabile, mai sigure și mai plăcute. Acest lucru poate reduce poluarea, zgomotul și poate spori siguranța rutieră. Utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, cum ar fi pietonii și bicicliștii, sunt implicați în majoritatea accidentelor rutiere urbane fatale, iar alocarea adecvată a spațiului public pentru aceștia este crucială.
Pentru a implementa tema din 2024, organizatorii propun îmbunătățirea infrastructurii urbane, promovarea transportului verde și încurajarea schimbărilor de comportament în rândul cetățenilor. Se recomandă promovarea alternativelor la deținerea unei mașini, precum partajarea vehiculelor, utilizarea bicicletelor cargo și transportul public, și încurajarea autorităților publice și a oficialilor să adopte politici care favorizează transportul durabil.
Planificarea atentă a spațiului urban, campaniile de sensibilizare și reglementările sunt esențiale pentru asigurarea unei împărțiri echitabile a spațiului public. De asemenea, inițiativele educaționale și infrastructura adecvată sunt necesare pentru protejarea categoriilor cele mai vulnerabile, cum ar fi copiii și persoanele cu mobilitate redusă.
Săptămâna Europeană a Mobilității a fost lansată la 19 aprilie 2002, la Bruxelles, bazându-se pe succesul Zilei Internaționale Fără Mașini din 1998, și este acum susținută de Direcția Generală Mobilitate și Transport a Comisiei Europene. Scopul său este de a conștientiza necesitatea schimbării tiparelor de mobilitate și de a combate efectele schimbărilor climatice.
Evenimentele din această săptămână încurajează cetățenii să exploreze alternative de transport și permit autorităților locale să testeze noi soluții de mobilitate, cum ar fi zone pietonale și rețele de transport pentru biciclete. Impactul campaniei a fost semnificativ, cu multe orașe adoptând măsuri permanente pentru îmbunătățirea infrastructurii pentru ciclism și mers pe jos, ceea ce a dus la o creștere a comerțului și o mai bună sănătate a locuitorilor.