Sfaturi de la profesori pentru Bacalaureat 2024: matematica și româna în detaliu

EDUCAȚIE. Profesorii de matematică și română oferă sfaturi prețioase elevilor de liceu, pregătindu-i pentru Bacalaureatul din 2024. Cătălin Ciupală, profesor de Matematică la Colegiul Național „Andrei Șaguna” din București, îndeamnă liceenii să se pregătească intens pentru examen, subliniind că pot obține minimum nota 8 dacă rezolvă exercițiile din ultimii ani până la epuizare. Bogdan Rațiu, profesor de Limba și Literatura Română la Liceul Teoretic „Bolyai Farkas” din Târgu-Mureș, își îndeamnă elevii să se familiarizeze cu baremele de corectare și să lucreze independent, evitând necesitatea unui profesor privat.
Dezbaterea organizată de proiectul MERITO pe 3 aprilie 2024 a reunit profesori din întreaga țară, preocupându-se de rezultatele simulării examenului de Bacalaureat. Ciupală și Rațiu au evidențiat necesitatea unei pregătiri temeinice, în contextul în care Ministerul a anunțat că subiectele vor fi calibrate în funcție de itemii considerați „de succes”.
Ciupală a adăugat că Ministerul sugerează subiecte mai accesibile, bazate pe itemi de gimnaziu sau de clase inferioare, pentru a spori șansele de reușită a elevilor. Într-un cadru mai amplu, Ciupală subliniază preocupările sale cu privire la sistemul educațional, remarcând că accentul pus exclusiv pe examene poate demotiva elevii și poate afecta învățământul de calitate.
„Suntem depășiți cu mult. Istoria ne face cu mâna. Suntem lăsați în urmă, dar noi toți sperăm și cred că de asta ne-am și strâns în dezbateri și tot am așteptat dată din partea ministerului, pentru că cred că fiecare speră că lucrurile vor merge mâine mai bine decât au mers până acum. Ne dorim cu toții o schimbare, mai multă relevanță. Profesori foarte bine pregătiți. Noi să fim sprijiniți de către minister, să fim mai bine pregătiți pentru că lucrurile se schimbă. Avem nevoie permanent de claritate și de sprijin, pentru că nu suntem cercetători, noi suntem profesori care trebuie să livreze programa și trebuie să ne asigurăm că îndeplinim standardele pe care le impun”, a spus Rațiu.
Pe de altă parte, Rațiu își îndeamnă elevii să se bazeze pe resursele online, afirmând că pregătirea pentru examenul de Bacalaureat nu necesită neapărat un profesor privat. El evidențiază faptul că resursele digitale, precum subiecte anterioare și modele de rezolvare, sunt disponibile și pot fi folosite eficient pentru pregătirea individuală.
Declarațiile complete ale profesorilor reflectă îngrijorările și necesitățile actuale din sistemul educațional românesc. Ciupală subliniază necesitatea unei revizuiri a paradigmei școlare, îndemnând la o învățare orientată spre dezvoltarea personală și nu doar spre obținerea unor note. Rațiu, la rândul său, evidențiază lipsa de relevanță a programelor școlare și necesitatea unei schimbări în abordarea examenelor.
Astfel, sfaturile oferite de acești profesori nu se limitează doar la aspecte practice ale pregătirii pentru Bacalaureat, ci aduc în discuție și probleme structurale ale sistemului educațional, subliniind nevoia de adaptare și schimbare pentru a asigura o educație relevantă și eficientă pentru elevi.