Sfaturi pentru un somn odihnitor pe timp de caniculă – recomandările medicilor

SFATURI. Căldura sufocantă ne afectează calitatea somnului, conform unui studiu ce a analizat peste șapte milioane de nopți. Medicii avertizează că, în următoarele decenii, am putea pierde până la 60 de ore de somn anual din cauza nopților tropicale.

Asigură-te că bei suficientă apă pe parcursul zilei și chiar înainte de culcare. Deshidratarea poate agrava disconfortul în nopțile caniculare. Evită consumul excesiv de alcool și cafeină, deoarece acestea pot afecta calitatea somnului.

În Cluj-Napoca, mulți locuitori aleg să se plimbe în parcuri după lăsarea întunericului pentru a găsi răcoare și a dormi mai bine. Un bărbat a declarat: „Eu n-am aer condiționat. Când te plimbi și te relaxezi, dormi mai bine”. Altul a adăugat: „Un pic de mișcare, aer răcoros și somnul e altfel”. O femeie a observat: „Nu-i așa de cald ca în timpul zilei”.

Cercetările arată că temperaturile ridicate ne fac să adormim mai greu, să ne trezim de mai multe ori și să avem un somn profund mai scurt. Un studiu care a monitorizat somnul a 47.000 de adulți din 68 de țări a relevat că la o temperatură exterioară de 25 de grade Celsius dormim cu aproximativ opt minute mai puțin decât la 10 grade. Când termometrele arată peste 30 de grade, durata somnului este cu aproximativ 14 minute mai scurtă. Autorii studiului estimează că pierdem în medie 44 de ore de somn pe an din cauza temperaturilor ridicate, iar până la sfârșitul secolului această pierdere ar putea ajunge la 60 de ore.

În România, nopțile devin tot mai călduroase. Conform unei estimări a Serviciului Copernicus privind schimbările climatice, în anul 2000 aveam în medie o singură noapte tropicală pe an, adică temperatura nu cobora sub 20 de grade Celsius pe parcursul nopții. Anul acesta, se estimează că vom avea cel puțin nouă astfel de nopți.

Olivia Verișezan-Roșu, medic specialist în neurologie, a explicat: „În special cei care nu au mijloacele necesare să își răcorească camera se prezintă la noi cu probleme de somn, eventual dureri de cap dacă nu reușesc să se odihnească cum trebuie, probleme de concentrare. Cei mai afectați vor fi sugarii și copiii mici, persoanele în vârstă, dar și persoanele cu afecțiuni medicale”.

Medicii recomandă folosirea ventilatoarelor sau a aparatelor de aer condiționat înainte de culcare, hidratarea adecvată și utilizarea lenjeriilor de pat și pijamalelor din materiale naturale pentru a face față căldurii și a dormi mai bine.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare