Sistemul bonus-malus: un mecanism dezechilibrat în piața RCA din România

ASIGURĂRI. Piața RCA și evoluțiile recente
Piața asigurărilor auto obligatorii (RCA) din România a cunoscut o perioadă de stabilitate în ceea ce privește prețul polițelor, în ciuda creșterilor semnificative din ultimul an, chiar și în contextul plafonării prețurilor. Aceste ajustări au fost considerate normale și necesare pentru a menține echilibrul pieței. Cu toate acestea, sistemul bonus-malus, menit să recompenseze șoferii fără incidente și să penalizeze pe cei cu daune, a rămas doar pe hârtie din cauza unui dezechilibru major între șoferii din zona de bonus și cei din zona de malus.

Dezechilibrul în sistemul bonus-malus
Conform declarațiilor lui Sorin Mititelu, vicepreședinte al ASF responsabil de zona asigurărilor, doar 1% dintre șoferii cu RCA se află în zona de malus, fiind taxați cu prețuri mai mari. În contrast, 99% dintre șoferi se află în zona de bonus. Dintre aceștia, un procent semnificativ de 34,8% se află în clasele de bonus superioare, B7 și B8, ceea ce înseamnă că ar trebui să beneficieze de cele mai mari discounturi.

Acest dezechilibru a generat probleme majore pentru asigurători. Pentru a putea oferi discounturile mari pentru clasele B7 și B8, asigurătorii au fost nevoiți să reducă sau să elimine discounturile pentru celelalte clase de bonus. Astfel, majoritatea șoferilor care se află în zona de bonus nu primesc reducerea la care ar avea dreptul, contribuind în schimb la finanțarea discounturilor pentru cei din clasele superioare.

„Circa 1% din cei care au RCA sunt în malus, restul de 99% sunt în bonus. Toţi cei care sunt în bonus nu primesc bonus, ci contribuie la finanţarea celor care sunt pe clasele de B7 şi B8, în special B8. Există o încărcare de 34,8%“, a explicat Sorin Mititelu într-o conferință de presă.

Performanța pieței asigurărilor în T1 2024
În primul trimestru al anului 2024, volumul subscrierilor pe piața asigurărilor din România a depășit 5,5 miliarde de lei, înregistrând o creștere de 3,2% față de aceeași perioadă a anului precedent. Cei mai mari trei jucători din piață au rămas Groupama, Allianz-Țiriac și Omniasig, cu subscrieri de peste 1 miliard de lei, 910 milioane de lei și, respectiv, 681 milioane de lei.

Dezechilibrul din sistemul bonus-malus reprezintă o provocare semnificativă pentru piața RCA din România. În timp ce piața pare stabilă în ceea ce privește prețurile polițelor, mecanismul de recompensare a șoferilor buni și penalizare a celor cu daune nu funcționează conform intențiilor inițiale. Reformarea acestui sistem pentru a asigura o distribuție echitabilă a discounturilor și penalităților este esențială pentru a menține integritatea și eficiența pieței asigurărilor auto obligatorii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare