Starea căilor ferate din România: o comparație cu infrastructura rutieră

INFRASTRUCTURA FEROVIARĂ. Situația căilor ferate din România este departe de a fi îmbucurătoare, dată fiind jumătatea kilometrilor de cale ferată modernizați comparativ cu autostrăzile și drumurile expres, în special după Revoluție. O publicație recentă a realizat o analiză a marilor proiecte feroviare, punându-le în contrast cu dezvoltarea infrastructurii rutiere din ultimii 35 de ani.

Modernizări limitate și constatări alarmante
În 2024, s-au contabilizat doar 77 de kilometri de cale ferată modernizați. Spre comparație, în același an, au fost deschiși circulației aproximativ 195 de kilometri de autostradă și drum expres. Această discrepanță subliniază o problemă majoră: „De fapt, dacă este să fim cinstiți, nu este vorba decât de 54,72 km modernizați, căci restul reprezintă lucrări de tip Quick Wins, care înseamnă readucerea liniei la parametrii constructivi, nu modernizarea ei,” afirmă publicația Club Feroviar.

Această situație sugerează că, de fapt, anul trecut România a recepționat de trei ori mai puțini kilometri de cale ferată modernizată decât de autostrăzi și drumuri expres.

Dilema fondurilor european
Conform datelor oferite de Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, până în prezent, România a modernizat un total de 633,22 km din rețeaua feroviară de 10.611 km. Dintre aceștia, 362,56 km au fost modernizați cu fonduri europene preaderare pe relațiile București-Constanța și București-Predeal, iar 208,04 km cu fonduri postaderare pe rutele Frontieră-Curtici-Arad și Simeria-Sighișoara. Pe lângă acestea, se adaugă câțiva kilometri de cale ferată nou construită, inclusiv 2,9 km spre Aeroportul Internațional Henri Coandă București.

Comparația cu infrastructura rutieră
Raportând la infrastructura rutieră, România conta la finalul anului 2024 1.270 de kilometri de autostradă și drum expres. Aceasta arată un contrast izbitor în privința investițiilor și a dezvoltării între cele două tipuri de infrastructură, lăsând căile ferate într-o situație precară.

Lipsa de investiții și modernizările insuficiente în domeniul feroviar ridică întrebări cu privire la viitorul transportului feroviar din România. Într-o lume în care mobilitatea eficientă este esențială pentru dezvoltarea economică și socială, este crucial ca autoritățile să prioritizeze modernizarea și întreținerea căilor ferate pentru a evita deteriorarea acestora și a răspunde nevoilor de transport ale populației.

Privind spre viitor, România are nevoie urgentă de regândirea strategiilor de infrastructură, inclusiv în domeniul feroviar. O mai bună alocare a fondurilor, planificarea pe termen lung și angajarea într-un dialog constant cu partenerii europeni ar putea reda viața și eficiența unei rețele feroviare esențiale pentru țară. Dacă nu se vor face schimbări semnificative, căile ferate românești riscă să devină o relicvă a trecutului, în vreme ce infrastructura rutieră va continua să progreseze.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare