SUME OFICIALE – Câți bani încasează, de fapt, din parcări Primăria în Târgu Mureș, un oraș cu circulație sufocată

1
494

ANALIZĂ. În 2018, s-a încasat 863.974 de lei în contul taxei de ocupare domeniul public cu parcări autorizate şi/sau acceptate şi parcări acoperite edificate de municipiu (informație suplimentară: în 2018, în Târgu Mureș s-au edificat încă 579 de noi locuri în parcări acoperite care aparțin municipiului) – sunt așa-numitele parcări publice de reședință, sau de domiciliu.

 

Documentele oficiale indică faptul că în Târgu Mureș există/sunt amenajate fix 4.448 parcări publice cu plată. Conform Primăriei Târgu Mureș în contul acestora s-a încasat în 2018 suma totală de 2.370.398 de lei.

 

Defalcat: tichete de parcare eliberate prin aplicaţia Tpark (achitate prin SMS) – 1.061.426 lei; abonamente de parcare eliberate prin aplicaţia Tpark (achitate prin SMS) – 374.972 lei; tichete de parcare eliberate prin casierii – 160.000 lei; abonamente de parcare eliberate prin casierii – 774.000 lei.

 

De asemenea, s-au mai emis 17.228 de note de constatare (simplificat, amenzi în cuantum de 25 de lei pentru parcarea fără plata serviciului), ceea ce a adus la bugetul local încă 430.700 lei.

 

Cuantificând sumele obținute din concesionarea locurilor din parcările acoperite, taxele încasate în contul parcărilor publice și amenzile, s-a obținut un total de 3.665.072 lei (suma este echivalentă cu 785.838 euro, la cursul valutar oficial din ultima zi a anului trecut).

 

Rețineți, însă, că în muncipiul Târgu Mureș a fost reintrodus sistemul de taxare al parcărilor doar din 14 mai – în prima treime a anului autoritatea publică neîncasând nimic în contul acestui serviciu -, iar la sfârșitul lunii iulie (așadar la doar două luni de la reintroducerea serviciului cu plată), autoritatea publică anunța că a încasat peste 900.000 de lei din gestionarea acestora.

 

Care ar fi profitul

 

Conform calculelor economice făcute în baza strategiei 
recomandate privind gestionarea sistemului de parcari 
publice urbane și a datelor financiare oficiale (ale Primăriei 
Târgu Mureș), potențialul de încasare anual la bugetul orașului 
din gestionarea parcărilor este de aproape 4,9 milioane de lei 
(peste 1 milion de euro), ceea ce aduce un profit net minim 
de 2 milioane de lei. Din calcul (unul complex, care a ținut seama de sistemul de gestionare, 
dimensiunea parcărilor, gradul de ocupare, cheltuieli reale) a rezultat o marjă de profit net 
de aproximativ 40%.

 

Menționăm că, în baza datelor oficiale pe care le-am avut la dispoziție (incluzând aici și numărul autoturismelor rezidențiale și aflate în tranzit), păstrăm rezerve serioase că potențialul încasărilor anuale exclusiv din parcări sunt de sub 5 milioane de lei.

 

Dacă datele sunt corecte, cel mai probabil vorbim de o gestionare cu deficiențe a acestui serviciu (din estimarea noastră, încasările anuale pentru parcările din oraș ar trebui să se cifreze la aproximativ 1,7 milioane de euro, adică peste 8 milioane de lei – comparați cu 3,6 milioane de lei, cât susține Primăria că a încasat în 2018).

 

Însă am făcut public acest calcul și suma totală încasată de Primăria Târgu Mureș pentru că aceasta a eludat practica administrării publice, conform căreia, la începutul fiecărui an, responsabilii ar trebui să facă publice veniturile cumulate din gestionarea acestui serviciu și modul în care sunt folosite veniturile din parcări.

 

Aceste venituri n-ar trebui să reprezinte doar o formă de impozitare aplicată automobiliștilor, iar banii încasaţi să alimenteze bugetul general al orașului, ci ar trebui să fie alocate exclusiv în interesul pe care comunitatea îl are în sectorul de transport alternativ, de exemplu (investiţii în spaţii pietonale, piste de biciclete etc.), precum și în modernizarea prin redimensionare a sistemului de parcare.

 

Cătălin VISCHI



ATENȚIONARE! * Articolele de pe acest site sunt proprietatea autorului msnews.ro și sunt protejate de Legea nr.8/1996 privind dreptul de autor și drepturile conexe. Conținutul fiecărui articol poate fi preluat în limita a 500 de caractere, cu citarea sursei și inserarea vizibilă a link-ului către articolul respectiv. În caz contrar, autorul textului preluat fără respectarea condițiilor se va adresa instanțelor de judecată. Vă mulțumim pentru înțelegere.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here