Toate școlile vor înființa Comisia pentru prevenirea și eliminarea violenței și discriminării și un grup de acțiune, care va include și un polițist, în prima săptămână de cursuri a anului școlar 2024-2025

EDUCAȚIE. În prima săptămână a anului școlar 2024-2025, toate unitățile de învățământ din România vor constitui Comisia pentru Prevenirea și Combaterea Violenței, a Faptelor de Corupție și Discriminării în Mediul Școlar și Promovarea Interculturalității (CPEV). Acest demers face parte din Planul Național de Combatere a Violenței Școlare și este menționat în Regulamentul de Organizare și Funcționare a Unităților de Învățământ Preuniversitar (ROFUIP) din 2024. De asemenea, fiecare unitate școlară va forma un grup de acțiune dedicat aceleași misiuni, având în componență și un polițist.

Constituirea Comisiei și a Grupului de Acțiune

Comisia pentru prevenirea și combaterea violenței, a faptelor de corupție și discriminării (CPEV) are atribuții complexe și va prelua rolurile și responsabilitățile grupurilor antibullying din cadrul școlilor, conform ROFUIP 2024. Aceasta va fi formată din:

  • Un director adjunct sau coordonatorul pentru proiecte și programe educative;
  • Între 4 și 6 cadre didactice, desemnate de Consiliul profesoral;
  • Între 1 și 3 reprezentanți ai părinților, desemnați de consiliul părinților;
  • Între 1 și 3 elevi desemnați de Consiliul elevilor;
  • Un reprezentant al primarului și unul al consiliului local, cu statut de invitați;
  • Profesorul-consilier școlar și mediatorul școlar, după caz.

Grupul de acțiune, care va avea întâlniri lunare, va include membrii CPEV, alături de:

  • Directorul unității de învățământ;
  • Un polițist desemnat de Direcția Generală de Poliție a Municipiului București sau de Inspectoratul de Poliție Județean;
  • Un membru al comitetului reprezentativ al părinților;
  • Un membru al consiliului școlar al elevilor;
  • Un reprezentant din cadrul Serviciului Public de Asistență Socială (SPAS), Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului (DGASPC).

Rolul și responsabilitățile CPEV

Atribuțiile CPEV sunt stabilite prin ROFUIP și includ activități precum prevenirea și combaterea violenței, a faptelor de corupție și discriminării în mediul școlar. Printre principalele sarcini ale comisiei se numără:

  1. Prevenirea și combaterea violenței:
    • Înregistrarea și raportarea cazurilor de violență la Inspectoratul Școlar Județean;
    • Analiza cauzelor violenței în mediul școlar și elaborarea Planului de Prevenire și Reducere a Violenței;
    • Colaborarea cu autoritățile locale, inclusiv poliția și jandarmeria, pentru a asigura un mediu sigur pentru elevi și personalul didactic;
    • Propunerea de măsuri pentru creșterea siguranței și prevenirea delincvenței juvenile în școli.
  2. Prevenirea faptelor de corupție:
    • Promovarea transparenței în procesele decizionale la nivel de unitate de învățământ;
    • Organizarea de acțiuni pentru promovarea Codului de Etică pentru Învățământul Preuniversitar;
    • Diseminarea de materiale informative privind riscurile și consecințele faptelor de corupție.
  3. Promovarea incluziunii și interculturalității:
    • Monitorizarea respectării politicilor de promovare a diversității și incluziunii în școli;
    • Asigurarea recunoașterii culturii, istoriei și limbii minorităților etnice în materialele educative expuse în școli;
    • Identificarea cazurilor de discriminare și propunerea de soluții pentru rezolvarea acestora.

Planul Național de Combatere a Violenței Școlare

Comisia (CPEV) preia responsabilitățile grupurilor de acțiune antibullying, conform procedurii de management a cazurilor de violență stabilită în 2020. Personalul școlii, împreună cu elevii, vor utiliza o fișă specifică pentru identificarea cazurilor de bullying și cyberbullying, ca parte din noua procedură.

În conformitate cu Legea Învățământului Preuniversitar nr. 198/2023, fiecare unitate de învățământ va colabora cu elevii, părinții și instituțiile locale pentru a adopta un plan de prevenire și reducere a violenței în mediul școlar. Această colaborare implică, de asemenea, serviciile publice de asistență socială și poliția, pentru a răspunde mai eficient problemelor legate de violență și discriminare în școli.

Un pas important pentru un mediu educațional sigur și incluziv

Crearea comisiilor pentru prevenirea și eliminarea violenței și discriminării în toate școlile din România marchează un pas important către un mediu educațional mai sigur și mai incluziv. Aceste măsuri vor contribui nu doar la combaterea violenței, ci și la promovarea diversității și interculturalității în rândul elevilor, profesorilor și comunității locale.

Această inițiativă este un răspuns la necesitatea unui sistem educațional mai bine pregătit să facă față provocărilor actuale, precum violența școlară, discriminarea și corupția. Prin implicarea directă a tuturor actorilor din comunitatea școlară – elevi, părinți, cadre didactice și autorități – acest demers are potențialul de a crea un climat educațional mai sigur, bazat pe respect reciproc și incluziune.

 

Începând cu anul școlar 2024-2025, toate unitățile de învățământ preuniversitar din România vor implementa aceste noi structuri, punând un accent puternic pe prevenirea și gestionarea cazurilor de violență, fapte de corupție și discriminare. Aceste măsuri sunt menite să creeze un mediu de învățare în care fiecare elev să se simtă în siguranță și respectat, contribuind astfel la succesul educațional și dezvoltarea armonioasă a tuturor elevilor.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele articole

Articole Similare