Un referendum propus în Berlin ar putea limita circulația mașinilor la doar 12 zile pe an pentru fiecare persoană

PROTECȚIA MEDIULUI. O mișcare ecologistă din Germania, denumită „Berlinul fără mașini”, a propus organizarea unui referendum în 2026, având ca scop reducerea drastică a circulației automobililor în centrul capitalei germane. Conform proiectului, dacă inițiativa va fi aprobată, fiecare locuitor al Berlinului va avea dreptul să circule cu mașina personală doar 12 zile pe an în zona delimitată de centura feroviară S-Bahn-Ring.
Detalii despre proiect și condițiile propuse
Pentru ca această măsură să devină realitate, organizația trebuie să strângă cel puțin 180.000 de semnături. Proiectul a fost declarat constituțional în luna iunie de către Tribunalul Constituțional din Berlin, care a susținut că reducerea traficului auto servește intereselor publice de sănătate și protecție a mediului, fără a încălca drepturile fundamentale.
Conform planului, după o perioadă de tranziție de patru ani, majoritatea străzilor din centrul orașului ar deveni „zone cu circulație redusă”. În plus, fiecare membru al unei gospodării ar primi alte 12 zile suplimentare pentru a folosi vehiculul, astfel încât o familie tipică, cu doi părinți și trei copii, ar putea utiliza mașina până la 60 de zile pe an. Excepții ar fi pentru persoanele cu mobilitate redusă, taxiuri, servicii de livrare, artizani și vehicule de urgență.
Decizia judiciară și poziția autorităților
Judecătorii din Berlin au recunoscut că această reducere a traficului auto are motive legitime, în special în ceea ce privește sănătatea publică și protecția mediului. Totuși, Camera Deputaților din Berlin are până la data de 25 noiembrie pentru a decide dacă va adopta sau respinge proiectul.
Partidul Uniunea Creștin Democratică (CDU), aflat la guvernare în Berlin, condus de cancelar Friedrich Merz, a criticat dur această inițiativă, considerând-o „un monstru birocratic” și o „expropriere de facto”, care ar putea afecta negativ economia și prosperitatea privată. Johannes Kraft, președintele Comisiei de Mobilitate din Parlamentul Berlinului, a declarat că „12 zile” reprezintă o măsură exagerată și imposibil de aplicat practic.
Procedura pentru organizarea referendumului
Dacă proiectul va fi respins de Parlament, mișcarea „Berlinul fără mașini” are posibilitatea de a solicita o consultare publică, în termen de o lună. În cele patru luni de campanie pentru strângerea semnăturilor, activiștii vor avea nevoie de susținerea a cel puțin 7% din alegători pentru ca inițiativa să fie supusă votului direct în 2026.
Context și implicații
Propunerea de reducere a circulației auto în centrul Berlinului a atras deja controverse. Susținătorii argumentează că măsura este necesară pentru reducerea poluării, îmbunătățirea calității aerului și creșterea calității vieții în oraș. În schimb, opozanții, precum reprezentanții partidelor politice din Berlin, consideră că planul este exagerat și dificil de implementat, afectând libertățile individuale și economia locală.
Această inițiativă va fi un test important pentru politicile de sustenabilitate și mobilitate urbană în Germania, iar rezultatul va putea influența alte orașe europene interesate de reducerea traficului auto pentru un mediu mai sănătos și un oraș mai prietenos pentru locuitori.




