Vechimea vehiculelor și creșterea costurilor de reparație în dosarele RCA: Analiza BAAR pe 2024

ASIGURĂRI. Conform unui recent comunicat al Biroului Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR), aproape jumătate (46%) dintre autovehiculele care au fost incluse în calculele pentru dosarele RCA în anul 2024 au o vechime de peste 10 ani. Această statistică subliniază tendința îngrijorătoare a unei flote auto în care multe mașini sunt mai vechi și, implicit, necesită, de obicei, reparații mai costisitoare și complexe.
Creșterea constantă a prețurilor la reparații
Analiza realizată de BAAR, utilizând platforma Audatex, a urmărit aproape 650.000 de calcule efectuate de service-urile auto din România, concentrându-se pe dosarele de daună ale vehiculelor asigurate RCA. Această analiză a evidențiat un fenomen constant: creșterea prețului mediu al devizelor de reparații, o tendință observată în ultimii ani și care afectează diversele segmente de vechime ale autovehiculelor.
„Trendul crescător al costurilor totale cu reparațiile, în perioada 2020 – 2024, prezentat în analiza noastră, se manifestă pe toate segmentele de vechime ale autovehiculelor,” a declarat reprezentantul BAAR. De asemenea, este demn de remarcat că dintre polițele RCA active în 2024, o pondere considerabilă (24%) este reprezentată de autovehiculele cu o vechime între 11 și 15 ani.
Diferențe regionale în costurile de reparație
Analiza a adus în discuție și costurile medii potențiale ale pieselor înlocuite, evidențiate pe județe. De exemplu, județul Alba se situează pe primul loc în ceea ce privește costul mediu (fără TVA) al reparațiilor, cu 9.353 lei, urmat de Caraș-Severin (8.608 lei) și Bistrița-Năsăud (8.435 lei). Aceste disparități ar putea indica variații în costurile de viață regional sau în standardele de servicii auto.
Impactul mărcilor premium asupra costurilor
Un alt aspect important este reprezentat de tipurile de automobile care contribuie cel mai mult la costurile de reparație. Mărcile germane premium, precum Mercedes (8.942 lei), BMW (8.667 lei) și Audi (8.325 lei), continuă să fie lideri în ceea ce privește cheltuielile de reparație, reflectând probabil nu doar costurile ridicate ale pieselor de schimb, ci și complexitatea reparațiilor necesare pentru aceste vehicule.
Rolul BAAR în industria asigurărilor
Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR) joacă un rol esențial în reglementarea și gestionarea industriei asigurărilor auto în România. Ca asociație profesională independentă, BAAR reunește toate societățile de asigurare care operează în domeniul asigurării obligatorii de răspundere civilă pentru prejudicii cauzate terților prin accidente de vehicule. Această organizație contribuie la transparența și stabilitatea pieței asigurărilor, având ca scop protecția intereselor consumatorilor și promovarea unei coexistențe sănătoase între companiile de asigurare.
În concluzie, analiza BAAR subliniază nu doar tendințele îngrijorătoare legate de vechimea vehiculelor care circulă pe drumurile din România, ci și impactul semnificativ al costurilor de reparație asupra polițelor RCA. Cu o proporție tot mai mare de mașini mai vechi, sectorul asigurărilor se va confrunta cu provocări substantiale în asigurarea și protecția celor mai vulnerabili șoferi pe piață. Este esențial ca proprietarii de vehicule să fie conștienți de aceste aspecte și să ia măsuri pentru a-și asigura autovehiculele într-un mod care să le protejeze atât financiar, cât și operațional.